AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Jeg er en kvinne i midten av 20-årene, 177cm og veier over 150kg. Jeg har vært sykelig overvektig siden 17-18-års alderen, og har ligget mellom 140-150kg de siste fem årene. Nå begynner jeg å kjenne at det tar på med så mye overvekt, og jeg begynner bekymre meg for fremtiden. Jeg har det siste halvåret gått noe opp, over 150 for første gang. Og jeg er redd at forbrenningen min nå er på bunn. Derfor er jeg også redd for videre vektøkning og hvilke komplikasjoner det kan by på. Hvilke råd kan folk her inne by på? Nå som jeg nærmer meg 30, og kjenner selv probleme med denne vekten jeg har, så tenker jeg at jeg trenger litt råd og hjelp. Lege og helsevesen, selvsagt, men er det noen her inne som vil dele av egen erfaring? Kan jeg leve med denne vekten - eller er jeg dømt til tidlig død og diabetes? Eller er operasjon den "beste" løsningen når man først er så stor? Anonymkode: a370c...ebf
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Det beste tipset er å søke legehjelp for å se på din kropp, din helse og dine behov. Hjelper ikke å spørre tusenvis av mennesker på nett. Halvparten vet ikke hva de snakker om og gir råd etter dagsformen og den trenger ikke å være spesielt god generelt. Anonymkode: 6defc...1b2 6
Grønt blad Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Jeg synes som AB over her at du bør snakke med legen din om dette for å finne ut hva som er riktig for deg. Sånn generelt må energiinntaket være lavere enn forbruket for å gå ned i vekt. Det sies at kostholdet tar kiloene, men trening/aktivitet tar grammene. Skal man ned i vekt, må man altså endre kostholdet. Mange opplever at turer og trening gjør det lettere å spise sunt, og aktivitet er uansett bra for kroppen. For å kutte vekta kan man kutte småspising, begrense porsjonene, kutte ut drikke med kalorier (jus, melk, brus, saft) veie mat og telle kcalorier. Mange har gode opplevelser med tjenester som Vektklubb, men det koster penger. Å ga en så høy vekt innebærer (som du vet) økt risiko for sykdom og tidlig død. Det betyr ikke at du må få diabetes, men det er økt risiko. Jeg synes ikke du skal slå deg til ro med det. Du fortjener og kan klare å leve et liv med lavere vekt og mindre helserisiko. Jeg håper du klarer å finne årsaken til overspising, og at ting har blitt som det har blitt. Mange har opplevd vonde ting i barndommen og livet generelt som påvirker forholdet til mat. Det kan også være lurt å utforske og oppdage når/i hvilke situasjoner man spiser for mye. Anbefaler deg også i luske rundt i treningsdagbøkene (som ofte handler om livsstilsendring og vektnedgang), f.eks. Tirius sin (https://forum.kvinneguiden.no/topic/1388730-vekta-skal-halveres).Der kan man finne mye motivasjon og støtte. Til slutt vil jeg bare si at det er kjempebra av deg å ta tak i dette! 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Vil du ned i vekt, eller ha tips til å leve med fedme? Anonymkode: 09244...065 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Operasjon er den løsningen som mest sannsynlig vil føre til varig vektnedgang. Det medfølger en del komplikasjonsrisiki. Jeg ville valgt det, men anbefaler å lese deg grundig opp på hva det innebærer. Anonymkode: 11434...818 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Du er jo høy da 177 cm, så da tåler du mer vekt også !!!!! Anonymkode: 066ab...d92
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jo høy da 177 cm, så da tåler du mer vekt også !!!!! Anonymkode: 066ab...d92 Ingen tåler 150 kg!!!! Anonymkode: 58605...e77 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 Det beste er jo å prøve å gå ned i vekt. Få hjelp i fra legen din så kan dere lage en kostholdplan. Med aktivitet og sunnere livsstil. Er tungt å slite med overvekt både fysisk og psykisk. Du trenger en livsstil endring som fører deg ned i vekt og som du kan leve med. Anonymkode: 95e31...8e3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 Det er ingen quickfix. Du veier alt for mye, og det betyr at du må legge om livet, da spesielt kostholdet, totalt. Last ned lifesum, kjøp deg kjøkkenvekt og start nå. Ikke utsett det. Du må også finne ut hvorfor du overspiser, trøstespiser osv. Ta kontakt med legen din. De kan hjelpe med tilbud til oppfølging, muligens opphold på institusjon, operasjon osv. Anonymkode: d991d...f0d 1
Kenelz Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 Du har nødt til å gå ned i vekt! Snakk med legen din!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Operasjon er den løsningen som mest sannsynlig vil føre til varig vektnedgang. Det medfølger en del komplikasjonsrisiki. Jeg ville valgt det, men anbefaler å lese deg grundig opp på hva det innebærer. Anonymkode: 11434...818 Hun bør du da prøve å slanke seg uten. Å ta en operasjon er drøyt og uten å gå inn på årsaken til fedme hjelper det ikke på lang sikt. Men konsekvenser av operasjon må man leve med livet ut. Anonymkode: 9c236...25d 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 Ta kontakt med legen, så klart er det beste å slanke seg naturlig men å slanke seg naturlig uten resultat over flere år er bortkasta tid. Hadde en kollega som på død og liv ville slanke seg "naturlig", 5 år brukt han uten resultat. Når han endelig operert seg var han 10-20 tyngre med øydelagt knærne. I tillegg nærmer han seg en alder der operasjon utgjør en betydelig risiko Anonymkode: 967cd...967
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 Hei! Jeg har vært i samme båt som deg, og jeg skulle ønske jeg kunne gi deg ett tips som startet deg igang, fylte deg med håp og optimisme fremfor den frykten og bekymringen jeg kjente på selv. Men det til syvende og sist som gjorde utslaget for meg var bare at jeg bestemte meg. VIRKELIG bestemte meg for at jeg ikke ville være sykelig overvektig lenger. Jeg gikk jo i flere år før jeg faktisk fikk tatt grep og hadde det murrende i bakhodet hele tiden, men plutselig en dag bestemte jeg meg bare for at nok er nok, nå må jeg gjøre noe. Så jeg tok bittesmågrep i begynnelsen. Fremfor å spise en stor plate sjoko hver dag, begrenset jeg det til en halv plate, så en kvart, så en stripe til jeg faset det helt ut. Dro meg selv opp fra sofaen for å gå en 15-minutters tur. Drakk mer vann. Var mer bevisst på å inkorporere grønnsaker i maten og minske "tomme" kalorier. Du trenger ikke bare spise ruccola og gå 15,000 skritt fra i morgen av, ta deg tid med å implementere endringer. Operasjon er alltid en risiko, og når man er sykelig overvektig er den enda større. Det er alltid mye bedre om du klarer å gå ned uten operasjon, og de livsstilsendringene du må innføre etter operasjon er de samme som kan få deg ned i vekt uten operasjon. Så hvorfor risikere livsvarige gastroproblemer, når du med eller uten operasjon må gjøre akkurat det samme? Men til syvende å sist så kan du lese 1000 forskjellige råd uten å komme noe lenger, for du må finne det som funker for akkurat DEG Det viktigste å huske på er uansett livsending du skal gjennomføre; vær veldig tålmodig. Det tar LANG tid. Ønsker deg lykke og sender deg gode klemmer ❤️ Anonymkode: 8173e...827 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 42 minutter siden, Kenelz skrev: Du har nødt til å gå ned i vekt! Snakk med legen din! Er ikke sikkert at legen tar henne seriøst heller da! Anonymkode: 066ab...d92
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 Ta kontakt med lege for oppfølging og støtte. Det er det viktigste. Tenk at du skal bygge nye vaner og en ny livsstil. Fokuser på kostholdet, det er der 90% ligger. Når du har fått maten på plass og gått noen kilo ned vil det bli enklere å begynne å trene. Bevegelse er naturligvis bra, men å begynne hardtrening samtidig som du prøver å legge om kosten er beinhardt og nesten umulig. Anbefaler deg på det sterkeste å høre podcasten "Spis deg fri". Om du ikke vil følge opplegget så er det utrolig mye fin info som kan gi deg innsikt i hvorfor du har havnet der du er og kanskje gi noen aha opplevelser. Det gjorde det for meg! Vær så snill å hør på den før du tyr til fedmekirurgi dersom det er en tanke. Du kan aldri gå tilbake på en slik operasjon, så å lytte til en bok på podcast er ikke en stor investering for å kanskje slippe å gjøre noe så invasivt. Masse lykke til! ❤ Anonymkode: 16c07...f61
Kenelz Skrevet 15. september 2020 #16 Skrevet 15. september 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke sikkert at legen tar henne seriøst heller da! Anonymkode: 066ab...d92 Om legen ikke tar en som veier 150kg seriøst så må man bytte fastlege. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #17 Skrevet 15. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Operasjon er den løsningen som mest sannsynlig vil føre til varig vektnedgang. Det medfølger en del komplikasjonsrisiki. Jeg ville valgt det, men anbefaler å lese deg grundig opp på hva det innebærer. Anonymkode: 11434...818 Syns jeg leste at over halvparten går opp til orginalvekt igjen etter noen år. Anonymkode: fbd88...750 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #18 Skrevet 15. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns jeg leste at over halvparten går opp til orginalvekt igjen etter noen år. Anonymkode: fbd88...750 Ja det må være mye bedre å spise seg ned til Normalvekt! Anonymkode: 066ab...d92 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #19 Skrevet 15. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en kvinne i midten av 20-årene, 177cm og veier over 150kg. Jeg har vært sykelig overvektig siden 17-18-års alderen, og har ligget mellom 140-150kg de siste fem årene. Nå begynner jeg å kjenne at det tar på med så mye overvekt, og jeg begynner bekymre meg for fremtiden. Jeg har det siste halvåret gått noe opp, over 150 for første gang. Og jeg er redd at forbrenningen min nå er på bunn. Derfor er jeg også redd for videre vektøkning og hvilke komplikasjoner det kan by på. Hvilke råd kan folk her inne by på? Nå som jeg nærmer meg 30, og kjenner selv probleme med denne vekten jeg har, så tenker jeg at jeg trenger litt råd og hjelp. Lege og helsevesen, selvsagt, men er det noen her inne som vil dele av egen erfaring? Kan jeg leve med denne vekten - eller er jeg dømt til tidlig død og diabetes? Eller er operasjon den "beste" løsningen når man først er så stor? Anonymkode: a370c...ebf Min mann slet med sykelig overvekt. Gikk til fastlegen sin og ble henvist til sykehus, og avdelig for sykelig overvekt. Kunne få slankeoperasjon, men ville ikke. I stedet fikk han plass ved Unicare, avd Asker. Her er det toppers opplegg, med trenere, folk som har greie på ernæring, psykologer. Han gikk ned 40 kg ganske fort. Å klarer å holde vekta der. Her blir du fulgt opp i 5 år. Å hovedoppgaven i opplegget er å legge om kostholdet og trening. Supert opplegg. Hør med fastlegen din om det er noe slikt i nærheten av der du bor. Anonymkode: 347b6...9d3 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #20 Skrevet 15. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Operasjon er den løsningen som mest sannsynlig vil føre til varig vektnedgang. Det medfølger en del komplikasjonsrisiki. Jeg ville valgt det, men anbefaler å lese deg grundig opp på hva det innebærer. Anonymkode: 11434...818 Operasjon er ikke ensbetydig med varig vektnedgang. Kjenner et par som har tatt operasjon for noen år siden, og er nå på god vei oppover igjen.. Det beste er å legge om kostholdet, lære seg kosthold og å være i aktivitet. Anonymkode: 347b6...9d3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå