Gå til innhold

Sliter med treningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge helsemyndighetene bør vi være i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter hver uke.

Moderat fysisk aktivitet er regnet for å være der pulsen er 60-75 %,av makspuls.

Og der får jeg et problem.

Jeg må være aktiv på grunn av sykdom, og jeg blir hele tiden oppfordret av behandlende helsepersonell om å følge anbefalingene fra fhi om aktivitet.  Og så får jeg kjeft når jeg ikke gjør som de sier.

Men jeg gjør så godt jeg kan, det er bare det at jeg møter veggen hver eneste gang.

Ved rask gange kommer jeg nesten aldri over 55-60 % av makspuls, heller ikke i motbakker, så dette er ikke bra nok.  Jeg får beskjed om at det er bedre enn ingenting, men at jeg må få opp pulsen. 

For å komme opp i moderat intensitet (over 60 % av makspuls) må jeg jogge.  Men å jogge 30 minutter om dagen, eller 50 minutter annenhver dag, klarer jeg heller ikke, da blir jeg syk nesten med en gang.  

Presser jeg på blir det bare enda verre.

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer.

 

Noen som har god kunnskap som kan gjette litt sammen med meg?

Relevant informasjon: kronisk syk, daglig bruk av lav dose prednisolon.

Anonymkode: d9aea...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått satt riktig makspuls ?   Hvis den er høy vil du jo aldri nå den. Den må testes via fysisk aktivitet - ikke settes via alder e.l. 

Hvis du går opp en bratt motbakke så bør du begynne å nærme deg makspuls etter en tid - så lenge du ikke er Therese Johaug. 

Du må jo vurdere hvordan du føler deg også - dvs. man vil jo fysisk merke det når man går opp i puls - blir andpusten ved å gå motbakke osv. 

Siden dette er viktig for din "helbredelse" så bør du jo faktisk få veiledning av dette fra profesjonelle som vet hva de driver med - har du sjekket mulighetene for det ? 

Ingen personer skal jo dra igang med jogging med en gang hvis ikke de er trente for det - og hvertfall ikke ved sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du er kronisk syk og går på medisiner, så må de da ikke være firkantet på pulsen du oppnår?!

Jeg er selv kronisk syk, og trening kan være skadelig for meg (jeg kræsjer også etter trening). Likevel så prøver jeg hva jeg kan, men det er maks 3x30 min i uka for meg, da har jeg faktisk gjort maks. Prøver faktisk å holde pulsen nede, merker at om den er over 65-70% av maks så blir jeg mye verre enn om den er under.

Høres slitsomt ut med kjeft av helsevesenet. Er du kronisk syk er det bra gjort å få trent, og jeg vil si at en halvtimes gåtur med normal gåkondis er så mye bedre enn ingenting. Pass på deg selv, tydelig at helsevesenet ikke gjør det ❤️  

Anonymkode: 3b0fa...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du har feil makspuls. Den varierer veldig fra person til person og du kan ikke vite sikkert hva du har uten å teste. Hvis du blir svett og andpusten så er du høyt nok. Du trenger ikke noe mer nøyaktig enn det.

Anonymkode: 6a7cc...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen.

Makspuls ble målt for ca 10 år siden.  Da var den rett i underkant av 170 bpm og jeg regner med at den er rundt 160-165 bpm nå.

Jeg gjorde et forsøk i går, der jeg presset meg opp i ca 65-70 % av antatt makspuls i 15 minutter, med det resultatet at jeg nesten ikke har sovet i natt på grunn av stressreaksjonen jeg fikk etterpå.  Dette skjer hver eneste gang!
Det er fortvilende at jeg får beskjed om at jeg må trene hardere når jeg blir syk av det.
Jeg fungerer rimelig greit hvis jeg klarer å holde pulsen under 60 % av antatt makspuls, hvis dette skjer tidlig nok på dagen, og jeg hviler tilstrekkelig etterpå.

Jeg har sjekket muligheten for å kontakte en idrettsmedisiner som kan sette opp et treningsprogram for meg, men fysioterapeuten synes ikke det er nødvendig at jeg blir henvist dit.
Dessverre har jeg ikke økonomi til å ta en privattime (den koster i overkant av 2000 kr).

 

Anonymkode: d9aea...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...