Gå til innhold

Forhandle med kreditor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et forbrukslån på 150.000 som må betales minst 4000 i mnd på. Har ordnet meg 70.000 kr nå som jeg tenker å betale dem med en gang mot at resten av gjelden slettes. Har hørt om folk som har gjort dette. Andre her inne? Bør jeg prøve og hvordan går jeg frem? 

Anonymkode: 85a87...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må som hovedregel minimum dekke hovedstol, altså at hele lånet må betales inn. Renter og gebyrer kan slettes, men har sjelden opplevd at noen får slettet den opprinnelige gjelden. Hvis lånet var på 150 000 når du tok det opp, slettes det ikke før banken har mottatt minimum 150 000 tilbake. 

Jeg ville ringt og spurt - jeg har 70 000 jeg kan spytte inn hos dere, men det krever at hele lånet slettes - hvis ikke må jeg fordele det hos andre kreditorer. Feks? Vær litt hard, og veldig hyggelig. Den gang jeg satt med slike saker var jeg mye mer på tilbudssiden når det ringte inn en hyggelig person med en klar plan.

Lykke til!

Anonymkode: c4880...98c

Skrevet

Det du prøver på er svært vaskelig å få suksess med... Har du fast inntekt og ellers ikke annen gjeld er det det helt usannsynlig at noen långivere ettergir et løpende lån.  Der det du forespeiler deg er mulig er det gjelden er gammel, har stått uten innbetalinger over lang tid da skyldner er uten midler, der er det mulig å få noe nedjustering av gjelden for å avslutte saken, men halvparten er nok i overkant å forvente.  Inkassobyråene selger slike poster til hverandre, ofte for summer over det du kan tilby. 

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Selvfølgelig kan du forhandle med kreditor om en engangsinnbetaling, det som heter et akkordoppgjør.

Det står enhver fritt å forhandle om hva som helst, så lenge disse forhandlingene ikke bryter Norsk lov.

Det du ønsker å prøve på er å forhandle på rest hovedstol og med et akkordoppgjør.

Men, jeg ser ikke hvilken argumentasjon du skal bruke.

De du har hørt om er mest sannsynlig personer som har et alvorlig betalingsproblem/gjeldsproblem, og hvor kreditorene har «slitt» med innkreving over lang tid. Samt at kreditor skjønner at det er små sjanser å få hele gjelden innfridd.

Men som det heter: Det er lov å prøve seg.

Skulle du lykkes, hadde det vært meget interessant å få greie på hvilken argumentasjon du brukte, og hvilket beløp du klarte å forhandle deg frem til.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har et forbrukslån på 150.000 som må betales minst 4000 i mnd på. Har ordnet meg 70.000 kr nå som jeg tenker å betale dem med en gang mot at resten av gjelden slettes. Har hørt om folk som har gjort dette. Andre her inne? Bør jeg prøve og hvordan går jeg frem? 

Prøvde å få gammel gjeld på 80.000kr til 60.000kr. Ingen suksess fordi jeg hadde inntekt.

Anonymkode: ae2bc...37e

Skrevet

Kommer helt ann på hvem det er til 😊 Jeg hatt en del gjeld oppigjennom årene, og for noen få år siden fikk jeg endelig litt mer kontroll på det økonomiske. Jeg fikk slettet store deler av gjelden min, med å betale engangsoppgjør 😊 Det var i Kredinor og Gothia. 

Anonymkode: 947a4...836

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt ann på hvem det er til 😊 Jeg hatt en del gjeld oppigjennom årene, og for noen få år siden fikk jeg endelig litt mer kontroll på det økonomiske. Jeg fikk slettet store deler av gjelden min, med å betale engangsoppgjør 😊 Det var i Kredinor og Gothia. 

Hvor mye fikk du slettet fra gjelden og hvilken inntekt hadde du?

Skrevet
2 timer siden, Flamme skrev:

Hvor mye fikk du slettet fra gjelden og hvilken inntekt hadde du?

Jeg lå på rundt 400K i året. Fikk fjernet rundt 30k på det ene og 20 på det andre. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lå på rundt 400K i året. Fikk fjernet rundt 30k på det ene og 20 på det andre. 

Hva var kravene opprinnelig på?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja du kan forhandle men du får neppe halvparten i avslag for å si det sånn

Anonymkode: e0fbb...2d8

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må som hovedregel minimum dekke hovedstol, altså at hele lånet må betales inn. Renter og gebyrer kan slettes, men har sjelden opplevd at noen får slettet den opprinnelige gjelden. Hvis lånet var på 150 000 når du tok det opp, slettes det ikke før banken har mottatt minimum 150 000 tilbake. 

Jeg ville ringt og spurt - jeg har 70 000 jeg kan spytte inn hos dere, men det krever at hele lånet slettes - hvis ikke må jeg fordele det hos andre kreditorer. Feks? Vær litt hard, og veldig hyggelig. Den gang jeg satt med slike saker var jeg mye mer på tilbudssiden når det ringte inn en hyggelig person med en klar plan.

Lykke til!

hjelper lite om personen har inntekt og allerede betaler 4000 per måned

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til!

greit nok å være hard i forhandling men man trenger ikke fremstå som en idiot.. TS betaler jo 4000 per måned allerede og tviler sterkt på de sletter halve gjelden fordi TS er "hard"

Skrevet
På 15.9.2020 den 17.31, Flamme skrev:

Hva var kravene opprinnelig på?

Rundt 130k på begge 😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 130k på begge 😊

Godt jobba! Hvilken kreditor var dette? Prøver å hjelpe en kompis med gjeld, men i hvert fall Lindorff er steinharde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...