Gå til innhold

andels leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

tror du er på bærtur. Du vet virkelig ikke hva forum er. 

Anonymkode: 2dc3f...9b0

God dag mann økseskaft.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

har du gjort alt dette på forhånd, det er da ganske dyptliggende og kunne kjenne til alle disse punktene. 

Har du gjort noen feil ved tidligere kjøp?

Man leser prospektet. Man leser takstrapporten. Man ber om å få tilsendt eller slår opp årsmøteprotokoller (megler eller forretningsfører kan skaffe dette). Og ja - det gjør man faktisk - man er nødt til det når man skal punge ut oppsparte midler og millionvis i lån for en bolig.  Man kan ikke bare stole på de fine bildene.

Er man ikke så kyndig teknisk så finner man noen som er det. Jeg har f.eks. en helt fantastisk sjef som kan hjelpe meg å forstå en takstmannsrapport. Ikke det at det er nødvendig lenger, da jeg nå vet hva jeg skal se etter. 

Hvis dette er for mye for deg å sette seg inn i så bør du ikke kjøpe brukt bolig. Kjøp ny under oppføring i stedet - da er det en stund til du får behov for de store vedlikeholdsutgiftene.

De to foregående boligene jeg har eid var begge eldre boliger - skikkelig gamle også. Så da måtte jeg sette meg inn i prospektene og forstå de tekniske beskrivelsene. Jeg har også vært med andre på visning og lest disse prospektene FØR vi gikk på visning slik at vi visste hva vi skulle spørre om og se etter. 

Skrevet
11 minutter siden, Blondie65 skrev:

Man leser prospektet. Man leser takstrapporten. Man ber om å få tilsendt eller slår opp årsmøteprotokoller (megler eller forretningsfører kan skaffe dette). Og ja - det gjør man faktisk - man er nødt til det når man skal punge ut oppsparte midler og millionvis i lån for en bolig.  Man kan ikke bare stole på de fine bildene.

Er man ikke så kyndig teknisk så finner man noen som er det. Jeg har f.eks. en helt fantastisk sjef som kan hjelpe meg å forstå en takstmannsrapport. Ikke det at det er nødvendig lenger, da jeg nå vet hva jeg skal se etter. 

Hvis dette er for mye for deg å sette seg inn i så bør du ikke kjøpe brukt bolig. Kjøp ny under oppføring i stedet - da er det en stund til du får behov for de store vedlikeholdsutgiftene.

De to foregående boligene jeg har eid var begge eldre boliger - skikkelig gamle også. Så da måtte jeg sette meg inn i prospektene og forstå de tekniske beskrivelsene. Jeg har også vært med andre på visning og lest disse prospektene FØR vi gikk på visning slik at vi visste hva vi skulle spørre om og se etter. 

ja, jeg er enig med din beskrivelse. Jeg fikk også med av Anne Martha å lese prospektet til å stille de riktige spørsmålene når det er visning. Men jeg tror det kan være moro å gå på flere visninger.

Skrevet

Å gå på visning er ikke spesielt morsomt egentlig... Ihvertfall ikke når hensikten er å kjøpe et nytt sted å bo. 

Først må man snakke med banken for å finne et budsjett. Så må man finne ut hvilket område man vil bo i, planlegge reisevei til jobb, skole, barnehage osv. Så må man finne en aktuell leilighet på finn. Så må man sette seg ned å lese annonse, prospekt, takstrapport og egenerklæring med argusøyne. Så må man evaluere om det er noe som virker interessant. Lage en liste med sjekkpunkter på visning og eventuelle spørsmål til selger/megler. Få de svarene notert skriftlig slik at det kan bevises på et senere tidspunkt. Så skal man på visning, hvor man må huske alt man har lest, notere seg observasjoner, kontrollere tilstand på ting, spørre megler. Saumfare bad, sjekke sluk, banke på fliser, sjekke fall på badegulv, titte i sikringsskap, se på det generelle elektriske anlegget, hoppe litt rundt på parketten. Klinkekule er kjekt å ha med på visning, da ser man fort om det er fall til sluk, om parkettgulvet er rett osv. 

Etter visning må man vurdere om dette er noe som er verdt prisen, man skal tross alt slite med lånet i 20-30 år fremover. Og om man kommer til konklusjonen at dette er noe som er verdt å kjøpe byr man. Taper budrunden. Må begynne hele prosessen på nytt. Mange dager av livet bortkastet. 

Visning er bare stress

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...