Brunello Skrevet 21. september 2020 #41 Skrevet 21. september 2020 På 15.9.2020 den 10.05, AnonymBruker skrev: Mer positivt med selveier. Andelsleilighet er pengesluk og fattigdomsfelle. Anonymkode: e9fc2...111 Dette er bare tull, og viser at du ikke forstår forskjellene på eierformene. Hvordan mener du at det er dyrere å bo i en andelsleilighet til 5 mill fremfor en eierseksjonsleilighet til samme pris? 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #42 Skrevet 21. september 2020 nå er jeg inne på privatmegleren. Hm, finner jeg frem til hva fellesgjeld innebærer? Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #43 Skrevet 21. september 2020 Fellesutgifter som inkluderer: Renter og avdrag felles lån, revisjon, forretningsførsel, styrehonorar, kommunale avgifter, renovasjon, brøyting, forsikring, vedlikeholdsavsetning, Altibox/kabeltv. Felleskostnadene kan økes med en måneds varsel. Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #44 Skrevet 21. september 2020 dermed ser jeg at driftkostnadene utgjør bare per måned kr. 2700 renter 1100 kr avdrag 2500 kr Dessuten formidler eier at han har brukt årlig strøm for kr. 9800. Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #45 Skrevet 21. september 2020 Men når det står strømforbruk, kan vi da doble summen siden det er også handler om nettleie? eller er det inkl. i prisen? Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #46 Skrevet 21. september 2020 Ville du betalt 11000 kr i fellesutgifter? Anonymkode: 2dc3f...9b0
newman01 Skrevet 22. september 2020 #47 Skrevet 22. september 2020 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: nå er jeg inne på privatmegleren. Hm, finner jeg frem til hva fellesgjeld innebærer? Anonymkode: 2dc3f...9b0 Endret 22. september 2020 av newman01
newman01 Skrevet 22. september 2020 #48 Skrevet 22. september 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Men når det står strømforbruk, kan vi da doble summen siden det er også handler om nettleie? eller er det inkl. i prisen? Anonymkode: 2dc3f...9b0 Strømpris varierer fra år til år pga prisvariasjoner. Kostnaden varierer også med forbruk. Jeg foretrekker når de opplyser om forbruk i kWh, da det er en mer korrekt måte å opplyse om. De 9800 kan være med eller uten nettleie. Men hvorfor fokuserer du så absurd mye på fellesutgiftene? Trekker man ut kommunale kostnader, forsikring, tv, og internett er det generelt lommerusk i forskjell mellom ulike bygg.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. september 2020 #49 Skrevet 22. september 2020 Det er ingen som oppgir strømforbruk uten å ta med nettleie. Er det sånn at du er veldig ung og aldri har bodd for deg selv, TS? Vi er glad for å hjelpe, men det virker ikke som noe av det vi sier hjelper for det er akkurat som hvert eneste nye prospekt for deg er en evig lang rekke med opplysninger du ikke skjønner noen ting av. Det er riktignok svært fornuftig å lese gjennom mange prospekter, men det er svært rart at det ikke etterhvert dukker opp noen "aha" hos deg - bare nye spørsmål. Og ja, du virker veldig fokusert på felleskostnader. Om boligen har fuktskader, store utskiftingsbehov, har mye eller lite sol, osv, det virker det ikke som du vet hvordan du finner ut av dette i det hele tatt.
Gjest Skrevet 22. september 2020 #50 Skrevet 22. september 2020 På 18.9.2020 den 16.46, AnonymBruker skrev: Ser jeg har en jobb å gjøre. Å finne nøkkeltallene. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Her er et tips til deg: https://www.krogsveen.no/kjope/kjopshjelp
Traktor Skrevet 22. september 2020 #51 Skrevet 22. september 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja. Selv om man betaler kommunale avgifter via fellesgjelden, så er det jo ofte slik at dersom de kommunale avgiftene får en kraftig økning, så gjenspeiles det gjerne i en økning i fellesutgiftene også. Anonymkode: d7951...653 Kommunale avgifter har absolutt ingenting med fellesgjeld å gjøre. Hvor i all verden har du det fra? Jeg blir helt matt over hvor mye synsing og feilinformasjon det er i denne tråden.
Gjest Skrevet 22. september 2020 #52 Skrevet 22. september 2020 4 minutter siden, Traktor skrev: Kommunale avgifter har absolutt ingenting med fellesgjeld å gjøre. Hvor i all verden har du det fra? Jeg blir helt matt over hvor mye synsing og feilinformasjon det er i denne tråden. Det har som du sier ikke noe å gjøre med fellesgjeld, men det kan ha noe med felleskostnadene man betaler hver måned å gjøre. Opplever at disse to begrepene blandes av mange.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #53 Skrevet 22. september 2020 4 timer siden, Traktor skrev: Kommunale avgifter har absolutt ingenting med fellesgjeld å gjøre. Hvor i all verden har du det fra? Jeg blir helt matt over hvor mye synsing og feilinformasjon det er i denne tråden. fellesgjeld? det heter vel annet, fellesutgifter. Mer dekkende. Anonymkode: 2dc3f...9b0
Gjest Skrevet 22. september 2020 #54 Skrevet 22. september 2020 (endret) 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: fellesgjeld? det heter vel annet, fellesutgifter. Mer dekkende. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Nei, det er ikke mer dekkende, det er to forskjellige ting. Fellesgjeld er den delen av borettslaget sin gjeld som er tilknyttet andelen. Fellesutgifter er en månedlig sum man betaler som blant annet inneholder nedbetaling av lånet, men også kostnader tilknyttet vedlikehold, oppvarming, TV, Internett, snømåking, gressklipping osv, alt ettersom hva som er bestemt i vedtektene. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å gå inn på lenken jeg ga deg før du kjøper bolig. Det fremstår nemlig som om du har store utfordringer med å forstå hvilke utgifter som er tilknyttet det å eie bolig, så jeg er redd du kan finne på å kjøpe noe veldig dårlig dersom du ikke får tilstrekkelig bistand. Det handler ikke om nøkkeltall. Det handler om å lese hele salgsoppgaven og ta til seg informasjonen. Endret 22. september 2020 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #55 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, Perseus skrev: Nei, det er ikke mer dekkende, det er to forskjellige ting. Fellesgjeld er den delen av borettslaget sin gjeld som er tilknyttet andelen. Fellesutgifter er en månedlig sum man betaler som blant annet inneholder nedbetaling av lånet, men også kostnader tilknyttet vedlikehold, oppvarming, TV, Internett, snømåking, gressklipping osv, alt ettersom hva som er bestemt i vedtektene. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å gå inn på lenken jeg ga deg før du kjøper bolig. Det fremstår nemlig som om du har store utfordringer med å forstå hvilke utgifter som er tilknyttet det å eie bolig, så jeg er redd du kan finne på å kjøpe noe veldig dårlig dersom du ikke får tilstrekkelig bistand. Det handler ikke om nøkkeltall. Det handler om å lese hele salgsoppgaven og ta til seg informasjonen. kanskje du bør lese det jeg skriver? du prøver å forklare meg det jeg allerede vet. Jeg nevnte det var forskjell fordi det var en anne bruker som sammenblandet ordene, også prøver du å forvrenge det jeg allerede har avklarert. Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #56 Skrevet 22. september 2020 for jeg regner med banken tar til grunn prisantydning pluss fellesgjeld. Anonymkode: 2dc3f...9b0
newman01 Skrevet 23. september 2020 #57 Skrevet 23. september 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: for jeg regner med banken tar til grunn prisantydning pluss fellesgjeld. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Selvfølgelig gjør de det. Men banken går ikke på visning og vurderer bygget byggeteknisk. Så om du ser deg blind på dagens felleskostnader og kostnadsnivå, og glemmer å sjekke hva som ligger i de planlagte vedlikeholdsplanene om bytte av vinduer, fasadevask, bytte av tak, oppgradering av soilrør, bytte det elektriske anlegget i bygget, installering av brannalarmanlegg, drenering, oppgradering av kjellerarealer, salg av råloft osv osv kan du gå på en real bommert. Du kan tilogmed være så heldig at generalforsamlingen vedtar oppgradering av bad om ett år, og da spretter fellesutgiftene plutselig opp med 1500-2000/mnd. Så få oversikt over begreper, sett deg inn i vedtekter, generalforsamling, kostnadsnivå, oppgraderingshistorikk og den generelle tilstanden på bygget du tenker å kjøpe. At det er fine farger på vegger i stua, nytt kjøkken og pent parkett hjelper så lite hvis bygget er i dårlig stand. 1
Gjest Skrevet 23. september 2020 #58 Skrevet 23. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: kanskje du bør lese det jeg skriver? du prøver å forklare meg det jeg allerede vet. Jeg nevnte det var forskjell fordi det var en anne bruker som sammenblandet ordene, også prøver du å forvrenge det jeg allerede har avklarert. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Jeg har lest absolutt alt du har skrevet, og ut av det fremstår det virkelig ikke som om du allerede har kunnskap om temaet. Dette var dine ord: 16 timer siden, AnonymBruker skrev: fellesgjeld? det heter vel annet, fellesutgifter. Mer dekkende. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Dette er et feilaktig utsagn, fordi det ikke er mer dekkende, det er to separate ting. Vi prøver bare å hjelpe, men det oppleves som at du ikke tar innover deg hva som forklares til deg. Vi ønsker bare at du ikke skal kjøpe katta i sekken, så du trenger ikke ta den tonen der.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #59 Skrevet 23. september 2020 6 timer siden, newman01 skrev: Selvfølgelig gjør de det. Men banken går ikke på visning og vurderer bygget byggeteknisk. Så om du ser deg blind på dagens felleskostnader og kostnadsnivå, og glemmer å sjekke hva som ligger i de planlagte vedlikeholdsplanene om bytte av vinduer, fasadevask, bytte av tak, oppgradering av soilrør, bytte det elektriske anlegget i bygget, installering av brannalarmanlegg, drenering, oppgradering av kjellerarealer, salg av råloft osv osv kan du gå på en real bommert. Du kan tilogmed være så heldig at generalforsamlingen vedtar oppgradering av bad om ett år, og da spretter fellesutgiftene plutselig opp med 1500-2000/mnd. Så få oversikt over begreper, sett deg inn i vedtekter, generalforsamling, kostnadsnivå, oppgraderingshistorikk og den generelle tilstanden på bygget du tenker å kjøpe. At det er fine farger på vegger i stua, nytt kjøkken og pent parkett hjelper så lite hvis bygget er i dårlig stand. har du gjort alt dette på forhånd, det er da ganske dyptliggende og kunne kjenne til alle disse punktene. Har du gjort noen feil ved tidligere kjøp? Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #60 Skrevet 23. september 2020 5 timer siden, Perseus skrev: Jeg har lest absolutt alt du har skrevet, og ut av det fremstår det virkelig ikke som om du allerede har kunnskap om temaet. Dette var dine ord: Dette er et feilaktig utsagn, fordi det ikke er mer dekkende, det er to separate ting. Vi prøver bare å hjelpe, men det oppleves som at du ikke tar innover deg hva som forklares til deg. Vi ønsker bare at du ikke skal kjøpe katta i sekken, så du trenger ikke ta den tonen der. tror du er på bærtur. Du vet virkelig ikke hva forum er. Anonymkode: 2dc3f...9b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå