Gå til innhold

andels leilighet

Fremhevede innlegg

Gjest Decepticon
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ser det er forskjellige meninger i forumtråden. Men å betale 6000 kr i andel gir vel ingen mening, eller hva er hensikten med det egentlig?

Synes dem skriver for lite detaljer - meglerne. 

TS

Anonymkode: 2dc3f...9b0

Mener du 6000 kr i måneden i felleskostnader? Så klart gir det mening, avhengig av hva denne summen går til. Dette står spesifisert i salgsoppgaven til boligen. Altså ikke Finn-annonsen, men den komplette salgsoppgaven du enten må laste ned eller få tilsendt per e-post avhengig av hvilken megler det er snakk om.

Jeg har eid to andelsleiligheter i borettslag, og det har vært uproblematisk å finne informasjonen i salgsoppgaven. Jeg driver faktisk og ser etter bolig selv om dagen, og har funnet hva felleskostnadene går til i alle rekkehus jeg har sett på som er andel i borettslag.

Du har jo heller ikke sagt noe om hvor mye fellesgjelden er på og om den evt har IN-ordning, du har bare sagt hva prisantydningen er, så uten mer informasjon og at du faktisk leser gjennom salgsoppgaven så er det vanskelig for oss å hjelpe deg.

Stort sett er det mer forutsigbart å bo i et borettslag enn i et sameie såfremt borettslaget ikke er elendig drevet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, Decepticon skrev:

Mener du 6000 kr i måneden i felleskostnader? Så klart gir det mening, avhengig av hva denne summen går til. Dette står spesifisert i salgsoppgaven til boligen. Altså ikke Finn-annonsen, men den komplette salgsoppgaven du enten må laste ned eller få tilsendt per e-post avhengig av hvilken megler det er snakk om.

Jeg har eid to andelsleiligheter i borettslag, og det har vært uproblematisk å finne informasjonen i salgsoppgaven. Jeg driver faktisk og ser etter bolig selv om dagen, og har funnet hva felleskostnadene går til i alle rekkehus jeg har sett på som er andel i borettslag.

Du har jo heller ikke sagt noe om hvor mye fellesgjelden er på og om den evt har IN-ordning, du har bare sagt hva prisantydningen er, så uten mer informasjon og at du faktisk leser gjennom salgsoppgaven så er det vanskelig for oss å hjelpe deg.

Stort sett er det mer forutsigbart å bo i et borettslag enn i et sameie såfremt borettslaget ikke er elendig drevet.

1,2 millioner totalt

Skrevet

1,4million + 7500 felleskostnader. 

Gjest Decepticon
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1,2 millioner totalt

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1,4million + 7500 felleskostnader. 

Altså, nå har du skrevet så mye forskjellige summer i denne tråden.

Hva er prisantydningen på?

Hva er fellesgjelden på?

Hva er månedlig felleskostnadene på?

Skrevet

Kjære trådstarter, kan du ikke i det minste prøve å informere oss litt skikkelig om hva du faktisk lurer på? 

Siste to postene har du kommet med to priser: 

• 1,2mill og ingen andre utgifter
  • 1,4mill+7500/mnd i fellesutgifter

Er de boligene like store? Like nye? Ingen felleskostnader på den til 1,2? Isåfall har du ikke lest skikkelig, for ALLE boliger har noen løpende kostnader. 

Dette er en selveier, med felleskostnader og litt fellesgjeld

image.png.08b9cb711ed5edeb3c97d8ed951732cc.png 

Dette er en andelsleilighet, med litt fellesgjeld og felleskostnader

image.png.d9a950fbbe4d707ac6a54c6fb70376c5.png

Som du ser er det ikke voldsom forskjell på de to mhp. størrelse på felleskostnadene. Prisantydning er noe forskjellig, men utvalget på Skillebekk var ikke så stort akkurat nå

Skrevet
På 15.9.2020 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Hvilke kostnader har enebolig vs andelsleilighet?

Da jeg bodde i andelsleilighet hadde jeg lån + 5500 i felleskost som dekte forsikring, brednånd/ tv, fellesgjeld, forsikring, eiendomsskatt, renovasjon, drift av borettslag og uteområde  etc etc og ca 1000 i strøm

Enebolig: Lån, renovasjon, kommunale avgifter, brøyting, strøm, bredbånd, Tv, forsikring, og alt jeg ikke husker jeg betaler på, antagelig rundt 5000 i mnd +  5000 i mnd i avsetting til vedlikehold som bordkledning, tak, vinduer, rør/ elektrisk, vedlikehold av vei etc.

Anonymkode: d5f74...0b2

Skrevet
On 9/15/2020 at 8:58 PM, AnonymBruker said:

Hvilke kostnader har enebolig vs andelsleilighet?

Bodde i aksjeleilighet og betalte rundt 8000 på lånet mitt, pluss 3300kr i felleskostnader. Det inkluderte TV, internett, forsikring, vaktmester, vedlikehold, nedbetaling av lån, kommunale avgifter og oppvarming/varmtvann. Strøm var kanskje 500 pr mnd.

Bor nå i selveier bolig med hage og garasje, og betaler rundt 20k på lånet, 1000/mnd i kommunale avgifter, 7k i forsikring, 750/mnd for TV/internett, pluss 2000/år for snømåking. Også ryker det vel mellom 20k og 50k i året på vedlikehold, oppgraderinger, uteområde og annet. 

Man kan jo egentlig ikke sammenligne boformene, siden det er ganske forskjellige premisser. 

Skrevet

Veldig glad å lese deres erfaringer, fordi jeg er selv på bolig utkikk, og ser det er mye hensyn å ta, og dermed må jeg velge det som er riktig ut i fra hvilke boliger som er til salgs her og nå.  Trengte å forstå hva som ligger bak tallene i felleskostnader. Enebolig kjøp som ikke man finner tallene, før man selv får erfaring. Vet ikke hva boligforsikring koster jo, og hva som ligger i bunn. 

Trodde noen andels leiligheter hadde oppvarming inne i prisen, men tydeligvis ikke. Samt, så leser jeg det er noen som har fått energi merket boligen sin. 

Gjest Blondie65
Skrevet
På 16.9.2020 den 13.24, Decepticon skrev:

Dette vil jeg si er helt feil. Det er totalt meningsløst å kjøpe selveierleilighet med mindre du har planer om å utelukkende bruke den til utleie. Det er langt flere potensielle utfordringer i et sameie av selveierleiligheter enn i et borettslag av andelsleiligheter.

.

Fortell! Jeg har nemlig ikke opplevd dette i de sameiene jeg har bodd. Og ja, vi har hatt problemer ja, men de problemene ville vært flett like hvis eierformen var annerledes.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har bodd i flere forskjellige sameier, og jeg har eid i tre forskjellige. Jeg blir litt matt av informasjonen i denne tråden, og ikke minst påstander fra TS. 

Sameie nr 1: Eide. Varme, varmt vann og kommunale avgifter inkludert i felleskostnadene. Avregning av varme og varmt vann en gang pr år.

Sameie nr 2: Leide. Hadde egen strømavtale. TV-abonnement inkludert i husleie - som var en del av fellesløsning. Varme var en del av felleskostnadene men inkludert i min husleie.

Sameie nr 3: Leide. Hadde egen strømavtale herunder elektrisk oppvarming. 

Sameie nr 4:  Eide. Varme, varmt vann og strøm inkludert i felleskostnadene. Avregning av alt dette en gang pr år. Vannforbruk på egen kommunal regning, det samme gjaldt andre kommunale avgifter. Intranett og tv inkludert i felleskostnadene.

Sameie nr 5: Leide. Husleie inkludert strøm og intranett. Vet ingenting om hva som var inkludert i felleskostnadene.

Sameie nr 6: Eier. Strøm, varme og varmt vann ikke inkludert i felleskostnadene. Avregning av dette direkte fra strøm eller varmeleverandør en gang pr mnd til hver enkelt bolig. Vannforbruk på egen kommunal regning, det samme gjelder andre kommunale avgifter. Intranett og tv inkludert i felleskostnadene.

Felleskostnader dekker strøm og varme i felles areal, komm.avgifter i felles areal (f.eks. tomt, garasje, bodganger osv), vann i felles areal, kostnad for vedlikehold, tv- og intranett. Kostnadene er fordelt ut fra størrelsen på boligen. I tillegg drift av sameiet - forretnignsførsel, vaktmestertjenester, vask av fellesareal, osv.

I borettslag har man i tillegg utgifter til den enkelte boligens andel av fellesgjelden.

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Trodde noen andels leiligheter hadde oppvarming inne i prisen, men tydeligvis ikke. Samt, så leser jeg det er noen som har fått energi merket boligen sin. 

Mye rar informasjon her, så kanskje ikke så lett at du blir forvirret. 

Hva som er inkludert i felleskostnader, og hvor høyt beløp dette er, har INGENTING med eieform å gjøre. Det spiller ingen rolle om det er selveier, sameie, rekkehus, blokk, borettslag eller aksjeleilighet. Det kommer an på det spesifikke bygget.

Noen byggverk har fjernvarme koblet til, noen har felles varmtvannsberedere i kjeller mens noen har varmtvannsbereder i hver enkelt boenhet. Noen bygg har vannbåren oppvarming via radiatorer i alle leiligheter som dekkes av felleskostnader. Noen har elektriske panelovner som betales via strømregning til hver enkelt beboer. I nyere bygg kan det være vannbåren varme i gulv. 

Noen sameier har full tv- og internettpakke fra Telia/Telenor inkludert, mens andre kun har TV. Noen har faktisk bare felles internett, og eventuell TV må bestilles individuelt. 

Så du må bare finne deg en leilighet du liker innenfor den prisklassen du har råd til, og lese prospekt for den spesifikke boligen. Der står ALL informasjon du måtte trenge for å identifisere hvordan kostnadene fordeles. Det kan da ikke være såååå vanskelig.

Som du ser her så er det ingen sammenheng mellom eierform og felleskostnader/fellesgjeld :https://www.nordvikbolig.no/boliger/ca20b060-a0d7-4f9a-a930-8a2f7a9951d4

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=191514430

Samme bolig

image.png.4a65c84abd34343ce0d100919861201d.png

Og som du ser her er det beskrevet hva de dekker

Felleskostnader inkluderer

Felles strøm, Kabel-TV (Telia/Get), kommunale avgifter, felles forsikring, brannvarslingsanlegg m.m.

• Liker 2
Skrevet

jeg prøver iallfall å forstå, men regner med det finnes et sted man kan finne punktvis hva som kan evt. finnes i en andels leilighet?

Ser jo det står tv og internet

kommunale avgifter - som varierer fra kommune du lever i?

- utvendig forsikring.

- vaktmester arbeid.

Men eier jeg andels leilighet eller bare "leier" jeg?

Skrevet

Andelsleilighet og borettslag har en annen juridisk tilnærming enn selveier. I et borettslag ligger det litt i ordet om man tenker seg om. Bo-rett-lag. Du eier en rett til å bo i bygget. Som regel er det rett til å bo i én bestemt boenhet, så de kan ikke flytte deg til et bøttekott eller rommet under trappa når de er lei av deg. 

Men det er ikke noe mer risikofylt enn selveier. Hadde det vært en usikker boplass hadde ikke banker gitt folk flere millioner i lån der hele sikkerheten ligger i boretten. Så dumme er ikke DNB. 

Kommunale avgifter varierer fra sted til sted. Det gjør også tv- og internettkostnader. Og forsikringskostnader til bygningsmassen. 

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva du lurer på

Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg prøver iallfall å forstå, men regner med det finnes et sted man kan finne punktvis hva som kan evt. finnes i en andels leilighet?

Ser jo det står tv og internet

kommunale avgifter - som varierer fra kommune du lever i?

- utvendig forsikring.

- vaktmester arbeid.

Men eier jeg andels leilighet eller bare "leier" jeg?

Det er ikke slik at det er "Andelsleiligheter der er alltid X, Y og Z inkludert, mens i borettslagsleiligheter er X, Y men ikke Z ikludert dog er Å inkludert. I Selveier derimot er det bare X og Z som er inkludert." Du må lese hvert enkelt prospekt og JA det står HELT TYDELIG i hvert enkelt prospekt hva felleskostnadene inneholder. Det er nemlig lovpålagt informasjon.

Skrevet

Ser jeg har en jobb å gjøre. Å finne nøkkeltallene. 

Skrevet
On 9/18/2020 at 4:46 PM, AnonymBruker said:

Ser jeg har en jobb å gjøre. Å finne nøkkeltallene.

Seriøst? Kan du ikke bare LESE hva vi skriver til deg??

Følg pilene:

image.png.c3106c449335b3b0fbbbd1d0be1102bd.png

image.thumb.png.35c11a5cd8a270445caa454aaa7e2a27.png

image.thumb.png.9605fe324f19297f23ca116378b48cf6.png

image.thumb.png.aac89ee8116312e72e9363f2029d004f.png

Det kan da ikke være sååååååååå vanskelig å finne ut av hva felleskostnader er, og hva de dekker?

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, newman01 skrev:

Seriøst? Kan du ikke bare LESE hva vi skriver til deg??

Følg pilene:

image.png.c3106c449335b3b0fbbbd1d0be1102bd.png

image.thumb.png.35c11a5cd8a270445caa454aaa7e2a27.png

image.thumb.png.9605fe324f19297f23ca116378b48cf6.png

image.thumb.png.aac89ee8116312e72e9363f2029d004f.png

Det kan da ikke være sååååååååå vanskelig å finne ut av hva felleskostnader er, og hva de dekker?

takk, det var skikkelig moro lesning, elsker måten du har gjort det detaljert og formulert. Utrolig takknemlig for det. 

Har du eksempel på fellesutgifter som dekker oppvarming? hva koster kommunale avgifter årlig som i dette tilfellet her teksten er hentet fra byen Oslo? varierer kommunale avgifter også, og hva er grunnen til at det kan variere? hvilke slingringsmonn snakker vi når det er variert på kommunale avgifter, eller er det fast sum uansett?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

takk, det var skikkelig moro lesning, elsker måten du har gjort det detaljert og formulert. Utrolig takknemlig for det. 

Har du eksempel på fellesutgifter som dekker oppvarming? hva koster kommunale avgifter årlig som i dette tilfellet her teksten er hentet fra byen Oslo? varierer kommunale avgifter også, og hva er grunnen til at det kan variere? hvilke slingringsmonn snakker vi når det er variert på kommunale avgifter, eller er det fast sum uansett?

I dette tilfellet er jo de kommunale avgiftene dekket inn i fellesutgiftene, så du trenger ikke tenke på dem. Du betaler bare fellesutgifter og så betaler boretteslaget eller sameiet de kommunale avgiftene for hele bygget. Dette er vanlig for leiligheter, helt uavhengig av om det er andel eller ikke.

Og ja de varierer fra kommune til kommune. 

Anonymkode: e88ec...e37

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet er jo de kommunale avgiftene dekket inn i fellesutgiftene, så du trenger ikke tenke på dem. Du betaler bare fellesutgifter og så betaler boretteslaget eller sameiet de kommunale avgiftene for hele bygget. Dette er vanlig for leiligheter, helt uavhengig av om det er andel eller ikke.

Og ja de varierer fra kommune til kommune. 

Anonymkode: e88ec...e37

Tja. Selv om man betaler kommunale avgifter via fellesgjelden, så er det jo ofte slik at dersom de kommunale avgiftene får en kraftig økning, så gjenspeiles det gjerne i en økning i fellesutgiftene også. 

Anonymkode: d7951...653

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er den enkelte kommune som bestemmer sine kommunale avgifter. Det er liksom derfor de heter det.

Noen kommuner har store utbyggings- eller utbedringskostnader på kloakk-, vannlednings- eller avfallsløsninger, noen har eiendommskatt og andre har mindre utgifter eller ingen eiendomsskatt. Dette er det som gjør om komm. avgifter koster kr X eller kr Y samt at store boliger (flere søppelspann, flere bad osv) har større avgifter enn mindre boliger.

Jeg håper du skjønner at det ikke er noen fasit, og at du er nødt til å lese hvert eneste prospekt - du har jo fått et grunnkurs av @newman01.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...