Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2005 #21 Skrevet 27. juli 2005 Tror det var alle mine tips, du kan jo teste ut og komme tilbake med resultat? ← Jepp det blir nok testing i dag.... Tusen takk igjen for alle svar
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #22 Skrevet 31. juli 2005 Ikke noe problem å ha tørrgjær rett i det tørre. Tørrgjær er ikke sensitivt. Jeg har bakt i mange år, og mitt knep fikk jeg på tv en gang, de sa at man skulle ha ganske høy temperatur, tror det var 48 C, så jeg brukte termometer lenge. Nå vet jeg at det er veldig varmt, så varmt som du har vannet ved håndvask! Jeg har aldri klart å "drepe" tørrgjær med for høy temperatur. Andre knep kan være å sørge for at deigen oppbevares lunt, noen ganger setter jeg bollen med deig til heving i vannbad i oppvaskkummen, for å fremskynde hevinga. Gjærdeig er følsom for trekk og kulde. Lykke til med bakinga, ikke gi opp. Brødbaking er ikke umulig å lære seg, man må bare øve litt, og lære seg knepene.
sixx Skrevet 31. juli 2005 #23 Skrevet 31. juli 2005 Ikke noe problem å ha tørrgjær rett i det tørre. Oki....for meg var det iallefall problem. Så hørte jeg tips fra Ingrid Espelid Hovig om å røre det ut i litt vann først...og etter det så har jeg ikke hatt noen problemer.
Brunhilde Skrevet 31. juli 2005 #24 Skrevet 31. juli 2005 Det kunne ikke falle meg inn å røre tørrgjæren ut i vann, grunnen til at jeg bruker tørrgjær er jo at den kan blandes rett i melet! Det viktigste når det gjelder brødbaking er å kna deigen godt og å ha tid til å la den heve! Jeg kan ikke huske å ha mislykkes med brødbakst, det være seg grovt eller fint brød, når jeg følger de to enkle reglene... Hjemmebakt brød er egentlig veldig godt!
sixx Skrevet 31. juli 2005 #25 Skrevet 31. juli 2005 Brunhilde: Blir nesten litt morsomt dette da. Jeg knar nesten ikke...og er nok utålmodig med hevingen også...iallefall den første. Men brødene hever som bare det de....og her bakes det mye. Tror konklusjonen på denne tråden må bli følgende: Gjør som du vil bare du bruker gjær. (Klok av skade tillegger jeg at "konklusjonen" er en fleip).
Lemona Skrevet 1. august 2005 #26 Skrevet 1. august 2005 Jeg fikk brødbakemaskin til jul, og spiser fornøyd varmt hjemmebakt brød til frokost hver morgen! Men det var kanskje ikke dette tipset du var ute etter.....
Arwen Skrevet 1. august 2005 #27 Skrevet 1. august 2005 Tusen takk for svar Ja jeg også elter lite etter første heving. Så jeg tror ikke problemet mitt ligger der. Skulle ønske jeg var flinkere... Det med ekstra gjær er kanskje lurt.... Så det bør jeg prøve ut! ← For å gjøre forvirringen totalt, jeg fikk ikke gode brød før jeg banka løs på deigen etter første heving ("fikk tipset" av Jamie på TV engang) Nå kjører jeg deigen lenge i kjøkkenmaskina etter første heving og hever den i brødform andre gangen. Lar den gjerne stå mange timer før jeg setter den i ovnen.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #28 Skrevet 5. august 2005 I følge dere gjør jeg nok alt galt når jeg lager brød. Jeg orker ikke blande selv så jeg bruker ferdigblandinger fra butikken. Jeg har tørrgjæren rett i melet. Elter med mikseren min ganske lenge, jeg forhever ikke deigen men baker den ut med en gang og lar så brødene heve i formen dekket med plast. Brødene mine hever masse, med mindre jeg bruker for lav temperatur på vannet.
Fakse Skrevet 5. august 2005 #29 Skrevet 5. august 2005 Det finnes ingen "gal" måte å bake på dersom man er fornøyd med resultatet. Men dersom man har problemer kan det være fint å få tips om hvor man kan prøve å forbedre. Temperatur er ofte et problem, noen har det kanskje kaldere på kjøkkenet enn andre, noen oppbevarer melet kaldt. Alle de tingene jeg har skrevet er sånn man kan prøve å gjøre noe med dersom man plages. Om man ikke plages er det jo bare fint, og man trenger ikke forandre noe. Det finnes alltid en grunn dersom bakverket ikke hever, det er bare å finne den Å kna lenge og heve to ganger er forresten viktigst dersom man baker med mye grovt mel, for ellers kan det ferdige bakverket lett smule mye.
Gjest brødbakeren Skrevet 7. august 2005 #30 Skrevet 7. august 2005 Jeg bruker lys sirup i deigen. Det får fart på gæren og setter god smak jeg setter deig til tre brød. Bruker ikke oppskrift,men hovedmelet er hvetemel. Til en stor kenvoodbolle så har jeg i : Havregryn,solsikkefrø (gir nøttesmak+at det er sundt) grov sammalt hvete, fyll på med hvetemel og to pakker gjær. (tørrgjær) Rør ut en liter varmt vann som du tar i olje og fire ss sirup. La mikser gå sakte mens jeg fyller på vannet. Elter litt fort etterpå. La deigen stå under plast i 40 min. Baker ut brødene som jeg legger i tre litersformer, som nå skal heve i ca 40 min. Alle synes brødene er veldig gode. Baker de på 180 g i ca 40 min i varmluft. Litt kortere om du ser de har sluppet kanten. veltes på rist til avkjøling.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #31 Skrevet 5. november 2008 Heisann! Jeg driver å baker brød for tiden og er ganske skuffet over resultatet. Ha funnet ut at noen mester baker er jeg slett ikke Så nå trenger jeg ei idiotsikker brøddeig oppskrift. Eller 2 faktisk, ei til loff og ei til grovere brød. Slik at jeg også kan få store, luftige brød. De oppskriftene jeg har brukt har gitt et resultat som er heller dårlig. Harde og tunge brød. Selv med for og etter heving Jeg bruker ei slik Bosch-maskin til eltingen. Har det noe å si? Når deigen er ferdig forhevet(Er det det det heter?) tar jeg ut deigen og jobber med den en stund før jeg deler den i passe biter og putter de i brødformer. Så setter jeg de på etterheving..... Ja hvis dette er gal måte å gjør det på vil jeg gjerne ha litt råd fra noen som ikke får misslykka brød. *sukk*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå