Gå til innhold

Godt voksen, hormonspiral

Fremhevede innlegg

Gjest Fallabella
Skrevet

Jeg er nærmere 50 enn 40 og har nå satt inn hormonspiral. Dette skulle fjerne sterke blødninger og den skal holde ut min fruktbare tid.

Hvordan har dere andre opplevd dette? Spiralen heter Mirena

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har funket som fjell for meg! Null blødninger, og merker ikke noe til den. Jeg er så glad for å slippe jerntabletter og monsterblødninger.

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet
Akkurat nå, Bruglen skrev:

Det har funket som fjell for meg! Null blødninger, og merker ikke noe til den. Jeg er så glad for å slippe jerntabletter og monsterblødninger.

Ååå det hørtes fantastisk ut! Må sjekke blodprosenten ja.. fy søren for noen blødninger jeg har hatt etter 40.... 

Skrevet

Jeg er en del yngre da. Men den har redusert blødningene til så og si ingenting. De første månedene var det mye småblødninger men etter det nesten helt stopp. Ingen andre bivirkninger. Er kjempefornøyd. 

Anonymkode: d0555...3df

• Liker 1
Skrevet

Jeg er over 50, og har også Mirena.  Er veldig fornøyd.  Etter en liten innkjøringsperiode med uregelmessige blødninger, forsvant menstruasjonen helt. 

Hormonspiral ble anbefalt meg av nevrolog pga. mye migrene rundt menstruasjonen, og det har hjulpet godt.  Spiralen jevner ut de sterke østrogensvingningene som trigger hodepine.

Gynekologen min syntes det var en god idè med hormonspiral mot migrene, og sa også at jeg bør ha den sittende helt til overgangsalderen er over. Den kan godt sitte i 10 år sa hun.  

Gjest Fallabella
Skrevet
33 minutter siden, Kalevala skrev:

Jeg er over 50, og har også Mirena.  Er veldig fornøyd.  Etter en liten innkjøringsperiode med uregelmessige blødninger, forsvant menstruasjonen helt. 

Hormonspiral ble anbefalt meg av nevrolog pga. mye migrene rundt menstruasjonen, og det har hjulpet godt.  Spiralen jevner ut de sterke østrogensvingningene som trigger hodepine.

Gynekologen min syntes det var en god idè med hormonspiral mot migrene, og sa også at jeg bør ha den sittende helt til overgangsalderen er over. Den kan godt sitte i 10 år sa hun.  

Ok. Det høres flott ut. Min gynekolog sa min kunne sitte i inntil syv år, så de sier litt forskjellig..

Har hatt min inne i et døgn nå å blødningene som jeg har hatt i evigheter pga cerazette pillen har stoppet. Tenk så fantastisk om de kan gi seg!!! 

Skrevet

Har dere ikke bivirkninger som kvalme, hodepine, trykk i legger og brystkasse? 

Anonymkode: c9a2c...201

Skrevet
På 15.9.2020 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke bivirkninger som kvalme, hodepine, trykk i legger og brystkasse?

Av hormonspiralen?   Nei, det har jeg ikke. 

Skrevet

Jeg er 46 og skal bytte min hormonspiral neste gang jeg skal på gu. Har hatt mirena i tre "omganger", mellom og etter barn. Har ikke blødninger, og migrenen jeg var plaget med ift menstruasjon er minimal. Ingen bivirkninger heller! Forresten så sa legen jeg var til sist, at kvinner over 40 burde gå til skikkelig underlivsundersøkelse med innvendig ultralyd annenhver gang de var innkalt til celleprøve. Dette fordi det er mye mer grundig! Så nå blir det det også heretter👍

Anonymkode: 8e187...d1e

Skrevet

Brukte den fra 30 til 50. Ingen blødninger, og ingen bivirkninger 🙂. Måtte fjerne den pga at jeg fikk betennelse i livmor. Så slet med sterke blødinger og smerter tre år, før menstruasjonen forsvant. 

Anonymkode: 38abb...2b3

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten så sa legen jeg var til sist, at kvinner over 40 burde gå til skikkelig underlivsundersøkelse med innvendig ultralyd annenhver gang de var innkalt til celleprøve. Dette fordi det er mye mer grundig! Så nå blir det det også heretter👍

Deg gjør jeg også!  Går til en privat gynekolog som alltid sjekker med ultralyd. 

Gjest Fallabella
Skrevet
3 timer siden, Kalevala skrev:

Deg gjør jeg også!  Går til en privat gynekolog som alltid sjekker med ultralyd. 

Samme her. Bruker en privat klinikk. Får en grundig undersøkelse med alle nødvendige prøver og innvendig ul. Skal gjøre dette en gang i året nå som jeg har blitt «eldre. Ønsker riktig oppfølging i forhold til endringene som kommer.
Fastlegen er virkelig udugelig til slikt føler jeg... 

Gjest Fallabella
Skrevet

Noen av dere som kan hjelpe meg?

Det har blitt en ny lukt i underlivet etter at jeg satt inn spiralen, litt metall/emmen lukt.. Er dette vanlig? Lukten er veldig rar.. aldri opplevd maken.. 
Jeg har lite smerter men har hetetokter på natta og blør bittelitt. 

Skrevet

Har hatt spiral siden jeg var 29 år og er nå 48, aldri hatt noen problemer egentlig. Migrenen virker den ikke på, menssmerter har jeg like vel men selve mensen er borte. Har noe mer utflod i perioder og av og til er den litt rødlig, men ikke noe et truseinnlegg ikke fikser. Jeg må klippe trådene så korte at jeg må innom gyn for å bytte for ikke å kjenne de men det er bare slik jeg er. 

Anonymkode: e59c6...83b

Skrevet

Jeg er 34 og har hatt Mirena i 4 år nå, veldig fornøyd. Blødningene ble gradvis redusert det første året, for så å stoppe helt. Har ingen bivirkninger bortsett fra kanskje litt økt utflod.

Anonymkode: 28ded...12f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...