Gå til innhold

Hjelp meg med dette med strikkefasthet!


Gjest førstedamen

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen

Strikker ankersjakken til voksen, har tidligere strikket en til barn og da gikk det fint, men nå er det verre.

Strikker den i det oppgitte garnet i oppskriften (Pernilla).

I oppskriften er det oppgitt 24 masker på finne 3,4 på 10 cm.

Jeg har fått opp til pinne nr 4,5 etter prøvelappen, da jeg strikker veldig stramt. Jeg får alikevel for mange masker på 10 cm. Jeg er oppe i 29/30 masker.

Skjønner ingenting, og er så lei. Vrangborden er strikket på pinne 4,5 nå er jeg begynt på glattstrikken og håper virkelig ikke jeg må rekke opp alt.

Og hvilken pinne skal jeg egentlig strikke med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville funnet ut hvilken pinne som gir det resultatet du er ute etter med tanke på utseende, også heller strikket en størrelse større/mindre, tilpasset på den måten isteden

Anonymkode: 4933e...741

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belima skrev:

Har lest denne oh 20 lignende artikler. 

Dersom du måler 10 x 10 cm strikkearbeidet ditt, og får flere masker/omganger enn angitt i oppskriften (det vil si at tallet ditt blir for høyt), strikker du for stramt. Bytt til tykkere pinner.

Jeg har allerede gått opp en hel pinne str. Skal jeg gå opp enda en?? Oppskriften sier pinne 3,5 jeg bruker 4,5. Burde jeg da gå opp til 5,5?

Anonymkode: 9cd1b...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har lest denne oh 20 lignende artikler. 

Dersom du måler 10 x 10 cm strikkearbeidet ditt, og får flere masker/omganger enn angitt i oppskriften (det vil si at tallet ditt blir for høyt), strikker du for stramt. Bytt til tykkere pinner.

Jeg har allerede gått opp en hel pinne str. Skal jeg gå opp enda en?? Oppskriften sier pinne 3,5 jeg bruker 4,5. Burde jeg da gå opp til 5,5?

Anonymkode: 9cd1b...0c2

Dårlig vane med å trykke på ab knappen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at du måler strikkefastheten riktig? 29-30 masker på 10 cm med Pernilla høres veldig tett ut. Strikk en stor nok prøvelapp på samme måte som du strikker i oppskriften (strikkes jakken rundt kan en prøvelapp strikket frem og tilbake gi feil strikkefasthet), og fell av før du måler. Ideelt sett bør du også vaske den før du måler, men det gidder aldri jeg å gjøre. Bare vær obs på at det kan strekke seg noe etter vask.

Anonymkode: d9a8f...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du måler strikkefastheten riktig? 29-30 masker på 10 cm med Pernilla høres veldig tett ut. Strikk en stor nok prøvelapp på samme måte som du strikker i oppskriften (strikkes jakken rundt kan en prøvelapp strikket frem og tilbake gi feil strikkefasthet), og fell av før du måler. Ideelt sett bør du også vaske den før du måler, men det gidder aldri jeg å gjøre. Bare vær obs på at det kan strekke seg noe etter vask.

Anonymkode: d9a8f...342

Har strikket prøvelapp på pinne 3,5. Da fikk jeg akkurat samme antall masker 28 på 10 cm. Målte nok litt feil isted er vel 27 eller 28 på 10 cm. 

Jakken strikkes frem og tilbake så jeg gjorde det med prøvelappen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, førstedamen skrev:

Strikker ankersjakken til voksen, har tidligere strikket en til barn og da gikk det fint, men nå er det verre.

Strikker den i det oppgitte garnet i oppskriften (Pernilla).

I oppskriften er det oppgitt 24 masker på finne 3,4 på 10 cm.

Jeg har fått opp til pinne nr 4,5 etter prøvelappen, da jeg strikker veldig stramt. Jeg får alikevel for mange masker på 10 cm. Jeg er oppe i 29/30 masker.

Skjønner ingenting, og er så lei. Vrangborden er strikket på pinne 4,5 nå er jeg begynt på glattstrikken og håper virkelig ikke jeg må rekke opp alt.

Og hvilken pinne skal jeg egentlig strikke med?

Betyr det uthevede at du har målt vrangborden? Eller bare har kommet litt i gang med glattstrikk og målt på den? Det kan i så fall gi feil svar. 

Strikk videre til du har minst 10cm i høyden på glattstrikket, og så måler du. Men hvis du stikker så stramt som du gir utrykk for, kan det tenkes at du må opp enda mer i pinne ja. Eller bare gå ned i størrelse hvis du er fornøyd med hvordan strikket blir seende ut så stramt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
4 timer siden, Diamant20 skrev:

Gå opp i pinnestørrelse til du treffer strikkefastheten. Jeg må ned på pinne 2 for å få 22/10🙃

 

3 timer siden, Teyla skrev:

Betyr det uthevede at du har målt vrangborden? Eller bare har kommet litt i gang med glattstrikk og målt på den? Det kan i så fall gi feil svar. 

Strikk videre til du har minst 10cm i høyden på glattstrikket, og så måler du. Men hvis du stikker så stramt som du gir utrykk for, kan det tenkes at du må opp enda mer i pinne ja. Eller bare gå ned i størrelse hvis du er fornøyd med hvordan strikket blir seende ut så stramt 😊

Tusen takk for svar dere to :)

Jeg strikket prøvelapp før jeg begynte i pinne 3,5. Så at det ble feil strikkefasthet og gikk opp til pinne 4,5. Skal strikke litt til og måle igjen nå som jeg er på glattstrikken med større pinne,og blir det feil får jeg gå opp enda mer i pinnestørrelse. Var usikker på hvor mange størrelser jeg kunne gå opp men ser jeg bør bytte pinner til fasthet blir någenlunde riktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...