LillEve Skrevet 14. september 2020 #21 Skrevet 14. september 2020 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/samboer-gift-deg-tore-thallaug Jeg vil at samboeren min skal være min nærmeste familie istedenfor foreldrene mine. Det er mye kjappere med bare et ekteskap enn et hav av papirer for å få de samme rettighetene. 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #22 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, LillEve skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/samboer-gift-deg-tore-thallaug Jeg vil at samboeren min skal være min nærmeste familie istedenfor foreldrene mine. Det er mye kjappere med bare et ekteskap enn et hav av papirer for å få de samme rettighetene. Var akkurat dette som var avgjørende for oss. Uansett hvor man snur seg, selv i moderne Norge, er foreldrene din nærmeste familie. For meg var det veldig viktig at mannen min har "rollen" som min nærmeste familie. Anonymkode: ad654...dd7 8
Yoshi Skrevet 14. september 2020 #23 Skrevet 14. september 2020 Vi bestemte oss for å gifte oss da min samboer fortalte meg hva han ønsket om "noe skulle skje" og jeg svarte at han fikk fortelle det til sin mor. Siden jeg ikke var hans kone og ikke hadde noe jeg skulle sagt. Vi giftet oss i går. Uten fest, men med en liten matbit. Skal ha fest neste år, men kun fordi vi har lyst. Jeg er forøvrig skilt, men gikk ikke akkurat inn i første ekteskap med tanken om å bli skilt. Men ting skjer. Livet skjer. Og så ender opp med noen man ikke passer bra med. Nå er jeg 12 år klokere og har valgt en mann for meg. 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #24 Skrevet 14. september 2020 Akkurat nå, Yoshi skrev: Vi bestemte oss for å gifte oss da min samboer fortalte meg hva han ønsket om "noe skulle skje" og jeg svarte at han fikk fortelle det til sin mor. Siden jeg ikke var hans kone og ikke hadde noe jeg skulle sagt. Vi giftet oss i går. Uten fest, men med en liten matbit. Skal ha fest neste år, men kun fordi vi har lyst. Jeg er forøvrig skilt, men gikk ikke akkurat inn i første ekteskap med tanken om å bli skilt. Men ting skjer. Livet skjer. Og så ender opp med noen man ikke passer bra med. Nå er jeg 12 år klokere og har valgt en mann for meg. Gratulerer ❤️ Anonymkode: 0a855...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #25 Skrevet 14. september 2020 Giftet oss først og fremst i forhold til å være juridisk sikre og hverandres nærmeste slektning hvis noe skal skje. Hvis jeg for eksempel skulle bli grønnsak etter en ulykke, vet han at jeg ikke ønsker livsforlengende behandling. Den største forpliktelsen man kan gjøre er vel å få barn sammen. Da har man jo et evig bånd om man vil eller ei. Så rent følelsesmessig er det for meg ingen forskjell,vi hadde forpliktelsen allerede. Vi giftet oss på tinghuset. Anonymkode: d9460...31b 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #26 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hvorfor folk velger å gifte seg for så å skille seg. Hvis jeg skulle ha giftet meg måtte det vert med den store kjærligheten der alt er riktig. De som skiller seg må jo ha følt at det ikke var helt riktig å gifte seg eller? Anonymkode: f3efb...4f6 Du vet at ting kan skje og folk kan vokse fra hverandre?Mange gifter seg når de er nyforelska og ikke har komt over 7års kneipen engang! Mange gifter seg utrn å kjenne hverandre godt nok. Noen er forelska og har ett mål om livet ut. Men ting kan skje. Opp og nedturer og hvordan de takler ting sammen. Om en må gi alt og den andre driter i det.Eller om de er ett team.Mange har ikke fått barn kanskje og det kan være tungt i seg selv med lite søvn lite tid osv. Noen vil kjempe for forholdet og noen ikke.I utgangspunktet gifter vel folk seg i den tro om at de skal være sammen.Og ikke skille seg.Men ting skjer.Livet skjer! Du lever en gang og har lov å være lykkelig.Barna har lov å være lykkelig og ikke i ett fælt familieforhold med ekteskap som slår gnister i ett. Vi er gift.20år.Vi er fremdeles sammen og forelsket.Vi kjemper for hverandre og vi kjemper sammen.Vi er uenige.Men vi finner alltid en måte. Vi gir av hverandre.Og vi elsker hverandre! Det vil ikke si at jeg ser ned på de som velger å gå fra hverandre.Det er mye vi ikke vet.Og noen ganger er det for det bestr.Klart mange flere kun e prøvd litt mer.Litt lengre.Men det er vel opp til de og ikke oss? Anonymkode: 2d8eb...cad 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #27 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, Hr. Aktiv skrev: Fordi de vil leve et liv uten sex. Merker ikke noe til det. Gift i over 20 år og hadde en herlig tur i sommer. Sex i det frie Anonymkode: 0163d...f1f 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #28 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hvorfor folk velger å gifte seg for så å skille seg. Hvis jeg skulle ha giftet meg måtte det vert med den store kjærligheten der alt er riktig. De som skiller seg må jo ha følt at det ikke var helt riktig å gifte seg eller? Anonymkode: f3efb...4f6 Jeg gifta meg ikke, med det målet å skulle skille meg, som det høres ut på spørsmålet ditt... Men hvis jeg tyder spørsmålet ditt anderledes, hvorfor folk skiller seg. Jeg tror mange skiller seg for fort. Det er oppturer og nedturer i et ekteskap. Man må jobbe for et godt ekteskap. Å kjenner man at det virkelig begynner å dale, så må man snakke godt sammen. Snakke mye. Vi har vært gift i 12 år, sammen i 24. Vi hadde en episode for en stund siden, hvor ekteskapet virkelig hang i en tynn tråd. Men begge ville være gift med hverandre, fordi vi elsker hverandre. Og har barn sammen. Men vi har jobba mye...prata mye... hatt mye sex.. Mye tid sammen, bare oss to. Man skal virkelig tenke seg om før man skiller seg. Men selvfølgelig, er alt håp ute, så kan man ikke være gift, bare for å la vær å bli en i skillsmissestatistikken... Men jeg mener at man skal forsøke alt, over en lang stund før man velger skillsmisse. Anonymkode: 53c14...e12 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #29 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, Bente1234 skrev: Bortkasta penger som kunne vært ordnet i en god samlivskontrakt Det går ikke an å ordne alt i samboerkontrakten. For eksempel arv går det ikke å avtale seg bort fra. Anonymkode: 52c94...bd8 2
Gjest Alterego666 Skrevet 14. september 2020 #30 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Fordi de vil leve et liv uten sex. Nå lo jeg godt!😁 (Jeg har kjent på den følelsen selv).
Fru Uperfekt Skrevet 14. september 2020 #31 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hvorfor folk velger å gifte seg for så å skille seg. Hvis jeg skulle ha giftet meg måtte det vert med den store kjærligheten der alt er riktig. De som skiller seg må jo ha følt at det ikke var helt riktig å gifte seg eller? Anonymkode: f3efb...4f6 Jeg har giftet meg 2 ganger, har enda tilgode å skille meg (noe som nok aldri skjer heller). For noen av oss så er det rett men tror mange har for høye forventninger til sin partner og at kommunikasjonen ofte er for dårlig
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #32 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, Achelois skrev: Men kan vi være enige om at bryllupsfesten er dyr kontra ikke-bryllupsfest og samboeravtale? For festen hører til det å gifte seg. Ikke nødvendigvis. Man kan ta foreldre og forlovere ut på middag. Noe man ofte gjør med foreldre og venner ellers her i livet. Eller mener du at hvert år skal bestå av 365 hverdager? Anonymkode: 52c94...bd8 1
Fru Uperfekt Skrevet 14. september 2020 #33 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Fordi de vil leve et liv uten sex. Nuvel er ca 2t siden vi hadde oss en kjappis så nei er ikke mangel på sex selv om en er gift 🙂
Gjest Alterego666 Skrevet 14. september 2020 #34 Skrevet 14. september 2020 TS har nok (uforvarende?) et poeng. De fleste paragrafene i Ekteskapsloven omhandler oppløsning av ekteskapet. Det er forøvrig en god og fast regulering av formue, arv og forsørgerplikt. Jeg går ut fra at alle som er eller har vært gift kjenner til dette.
Gjest Achelois Skrevet 14. september 2020 #35 Skrevet 14. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis. Man kan ta foreldre og forlovere ut på middag. Noe man ofte gjør med foreldre og venner ellers her i livet. Eller mener du at hvert år skal bestå av 365 hverdager? Anonymkode: 52c94...bd8 Generelt og tradisjonelt sett er det en fest eller mindre sammenkomst, som du nevner her med nære og kjære, forbundet med bryllup/inngåelse av ekteskap. Jeg har aldri blitt invitert til "Inngåelse av samboeravtale-fest". Men det er kanskje andre her med slike erfaringer? Hvis du leser innlegget mitt, som du siterer meg i, vil du se at jeg skriver om inngåelse av ekteskap versus samboeravtale. Jeg mener at ekteparet selv bestemmer hvordan dagen skal markeres -uansett hvilken hverdag det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #36 Skrevet 14. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Livet, og mennesker forandrer seg i årenes løp. Etter 20+ år hadde vi vokst fra hverandre. Anonymkode: 2c520...5bc Hvordan var det mellom dere da dere ble gift? Anonymkode: f3efb...4f6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #37 Skrevet 14. september 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke helt hvorfor folk velger å gifte seg for så å skille seg. Hvis jeg skulle ha giftet meg måtte det vert med den store kjærligheten der alt er riktig. De som skiller seg må jo ha følt at det ikke var helt riktig å gifte seg eller? Anonymkode: f3efb...4f6 Det tviler jeg sterkt på. De fleste som gofter seg er naive og tror at de kommer til å være gift for alltid. Anonymkode: 95f66...c1d 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #38 Skrevet 15. september 2020 Vi gifta oss først og fremst fordi mannen min er utlending og det gjorde det lettere for ham å flytte hit (vi hadde bodd sammen noen år i utlandet, men det er stress å dokumentere). Ellers tror jeg nesten ikke det ville falt meg inn, jeg har aldri drømt om noe bryllup. Når det er sagt ser jeg jo for meg å være sammen med denne mannen resten av livet, og spesielt når vi får barn er det jo greit at vi er gift. Vi hadde forøvrig en heidundrande feiring med ti venner fra hver side, kostet oss ikke mer enn en vanlig bursdagsfest. Anonymkode: 2751f...1fd
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #39 Skrevet 15. september 2020 Den dagen jeg gifter meg er det kun av kjærlighet. Ingen av oss er økonomisk avhengig av den andre parten. Anonymkode: 9a7ff...527 1
Virrevirrevapp Skrevet 15. september 2020 #40 Skrevet 15. september 2020 På 14.9.2020 den 16.20, AnonymBruker skrev: Jeg gifta meg ikke, med det målet å skulle skille meg, som det høres ut på spørsmålet ditt... Men hvis jeg tyder spørsmålet ditt anderledes, hvorfor folk skiller seg. Jeg tror mange skiller seg for fort. Det er oppturer og nedturer i et ekteskap. Man må jobbe for et godt ekteskap. Å kjenner man at det virkelig begynner å dale, så må man snakke godt sammen. Snakke mye. Vi har vært gift i 12 år, sammen i 24. Vi hadde en episode for en stund siden, hvor ekteskapet virkelig hang i en tynn tråd. Men begge ville være gift med hverandre, fordi vi elsker hverandre. Og har barn sammen. Men vi har jobba mye...prata mye... hatt mye sex.. Mye tid sammen, bare oss to. Man skal virkelig tenke seg om før man skiller seg. Men selvfølgelig, er alt håp ute, så kan man ikke være gift, bare for å la vær å bli en i skillsmissestatistikken... Men jeg mener at man skal forsøke alt, over en lang stund før man velger skillsmisse. Anonymkode: 53c14...e12 Begge to må nesten ønske å være gift. Hvis ikke blir man skilt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå