Gå til innhold

Dere som var over 100kg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye klarte dere gå ned på ca et år? Hva var den viktigste endringen?

og hva er egentlig realistisk å få til på et år, når man er såpass overvektig? (Ganske lav også) 

Anonymkode: 88da2...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du stiller egentlig spørsmålene dine for bredt og for smalt på en gang.

Det går an å si noe om hvor fort det er realistisk/sunt å gå ned i vekt. Det er "inntil ca 1% av kroppsvekten per uke", og jo mindre jo lettere man er.

Hvor fort man faktisk klarer å gå ned i vekt, kommer an på hvor innstilt man er på å få det til, kombinert med hvor realistisk og tålmodig man er. Hvis noe ikke går, så får man det ikke til, uansett hvor inderlig man vil. Og uansett om det er verdens beste opplegg, får man det ikke til hvis man ikke vil.

Det er mange, mange endringer som skal til, i hvordan man spiser og beveger seg, men også i hvordan man tenker og føler.

Anonymkode: 22229...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 20 kilo på 5 mnd.

Også 30 etter gbp

Anonymkode: 229d8...a55

Hva mener du med gbp?

har du gått ned 50 til sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned i overkant av 30 kg på et år. 

De største endringene jeg har gjort er måltidsrytme og porsjonskontroll, og kanskje aller mest det å spise godteri/brus kun på lørdager. 

Anonymkode: ba9a2...e50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med gbp?

har du gått ned 50 til sammen?

Ikke meg du siterte, men tror gbp=gastric bypass (operasjon).

Anonymkode: 35cc7...b41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men tror gbp=gastric bypass (operasjon).

Anonymkode: 35cc7...b41

Åja, det er det sikkert😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 40 kg på 8 mnd. Veide 105, nå veier jeg 65 og er 168 cm høy.

Jeg la om kostholdet og begynte å gå til jobb, det tar ca 2timer. I tillegg har jeg en veldig aktiv jobb.

Jeg uner meg fremdeles god mat, godis og chips og vin, men jeg er bare veldig mye bedre på å begrense meg. Nå spiser jeg feks 3 ruter med sjokolade og ikke hele platen som jeg gjorde før 😂😂 spiser en neve med chips og ikke hele posen. Jeg nekter meg ingenting, bare begrenser meg. På den måten savner jeg heller ikke noe og blir ikke helt vil når jeg kommer i godteriskåla eller får servert kake i selskaper. Nøkkelordet er Begrensning! En kan spise alt, bare i begrensede mengder å ikke hver dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 112 kg i fjor i oktober. Veier nå 64 kg, så har gådd ned 48 kg på nesten 1 år.

Anonymkode: bf624...095

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, avent skrev:

Jeg gikk ned 40 kg på 8 mnd. Veide 105, nå veier jeg 65 og er 168 cm høy.

Jeg la om kostholdet og begynte å gå til jobb, det tar ca 2timer. I tillegg har jeg en veldig aktiv jobb.

Jeg uner meg fremdeles god mat, godis og chips og vin, men jeg er bare veldig mye bedre på å begrense meg. Nå spiser jeg feks 3 ruter med sjokolade og ikke hele platen som jeg gjorde før 😂😂 spiser en neve med chips og ikke hele posen. Jeg nekter meg ingenting, bare begrenser meg. På den måten savner jeg heller ikke noe og blir ikke helt vil når jeg kommer i godteriskåla eller får servert kake i selskaper. Nøkkelordet er Begrensning! En kan spise alt, bare i begrensede mengder å ikke hver dag.

Imponerende! Skulle gjerne sett før- og etterbilder, det er så motiverende (anonyme bilder selvsagt :))

Anonymkode: 8c116...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide 112 kg i fjor i oktober. Veier nå 64 kg, så har gådd ned 48 kg på nesten 1 år.

Anonymkode: bf624...095

Samme med deg. Imponerende! Skulle gjerne sett før- og etterbilder, det er så motiverende (anonyme bilder selvsagt :))

Anonymkode: 8c116...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned fra 121 til 60, gikk lang tur på 1-2 timer hver dag og lot meg selv bare ha én usunn snacks om dagen istedenfor å ha usunn snacks hele dagen. Det er det. 

Anonymkode: 62bc6...781

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gikk ned fra 121 til 60, gikk lang tur på 1-2 timer hver dag og lot meg selv bare ha én usunn snacks om dagen istedenfor å ha usunn snacks hele dagen. Det er det. 

Har forøvrig gått opp igjen til 105, så mine råd betyr egentlig lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøpe snacks HVER dag?

Anonymkode: c9413...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste tre månedene har jeg gått ned 17 kg, fra 103 til 86. Jeg skal ned til ca 70 kg for å bli normalvektig. For meg er dette en livsstilsendring og ikke en ren slankeprosess.

- Jeg spiser ikke etter middag. Kveldsspising har vært en skikkelig uvane.

- Drikker nesten ikke kcalorier lenger, kun litt melk 1-2 ganger i uka og en sjelden gang jus.

- Jeg har også kutta ut godteri, snacks og kaker. Spiser kake når jeg er i bursdag, men begrenser mengden. Godteri og snacks er rett og slett ikke verdt kcaloriene lenger, og ikke verdt å få dårlig helse for. Litt blir fort veldig mye, og da er det bedre å kutte ut. Jeg må lære meg å kose meg med andre ting enn mat.

- De få gangene jeg har spist et ekstra kakestykke eller lignende, kompenserer jeg for det på forhånd eller etterpå ved å spise mindre slik at totalt energiinntak ikke blir for høyt. Har lært i en tråd på KG at slanke mennesker gjør dette, og derfor gjør jeg det samme. Burde vært selvsagt, men det har det altså ikke vært for meg.

- Jeg jogger en gang i uka. Dette gir kun marginalt høyere energiforbruk, og jeg gjør det for å komme i form, ikke for å miste vekt. Maten utgjør kilo, og trening tar grammene. Hadde vært mye mer aktiv om jeg ikke hadde små barn.

Jeg veier meg hver eneste morgen og logger vekta i en app. Motiverende når jeg går ned, og jeg må lære meg å stå i det når det går opp.

Anonymkode: 897c4...ae6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde at du gikk opp igjen?

Anonymkode: 897c4...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje man skal konsentrere seg om hva man kan oppnå, og ikke stresse for mye om å gå ned mest mulig fortest mulig. Det viktigste er å få med seg hodet og at nedgangen er varig.

Jeg har gått ned over 85 kg (jeg nærmer meg vel snart 90 kg faktisk), og 80 kg brukte jeg vel 4 år. Etter det går jeg ned veldig lite i året, mellom 5-10 kg per år. Jeg tar det rolig, og lar kroppen vende seg til både vekt og nedgang. Og det har også gjort at jeg heller ikke har gått opp i det hele tatt, men fortsatt en kontinuerlig vektnedgang. 

For meg handlet det om å gjøre en livsendring og ikke bare en livsstilsendring. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på ingen måte å være belærende her -  jeg er ydmyk og har full forståelse for at folk er forskjellige og har ulik bakgrunn, mm.

Men som en som alltid har vært normalvektig og som aldri har hatt vektproblemer, har jeg store problemer med å forstå dette med snop/snacks/søte drikker, kaker, o.l. Veldig, veldig mange på dette underforumet mener at dette er noe de skal ha, og de beskriver det med ord som "unne seg", "skeie ut", "kose seg", "begrense".

Men dette er da ikke nødvendig overhodet!!! Det hender at jeg spiser kake i sosiale sammenhenger, men vanligvis står jeg over. De få gangene jeg forsyner meg, er det med et syltynt stykke. Og jeg liker det ikke. Det gir meg en uggen følelse i kroppen, spesielt om jeg ikke har spist rett før. (Sukkerrush, sikkert.)

Dere som liker brus, kaker, smågodt, og lignende, har det aldri slått dere at dette er noe det er lurt å kutte helt ut? For det bidrar jo ikke med noe bra til kroppen - snarere tvert imot. Og det er faktisk fullt mulig å venne seg av med det, det finnes det utallige eksempler på.

Anonymkode: 9e02d...411

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...