AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Som overskriften hinter til så trenger jeg noen råd angående valp og katt. Vi har en hannkatt på snart 2,5 år. Han er en utekatt og får komme å gå som han ønsker. I tillegg har vi en schæfervalp på 4,5 mnd som allerede veier rundt 20 kg. Vi har brukt lang tid på å venne dem til hverandre og tatt alt i kattens tempo siden han ikke hadde erfaring med hunder fra tidligere. Vi har f. eks tatt katten inn i stuen mens den andre av oss har sittet i andre enden med valpen. Vi har da jobbet med fokus, at valpen ikke skal bli så fiksert på katten - og gradvis jobbet oss nærmere helt til vi kunne sitte helt inntill hverandre uten problem. Vi har nå kommet dit at så lenge katten er i ro så går ting helt fint, og valpen har lært seg å slappe av med katten i nærheten. Utfordringen vi fremdeles har er at valpen veldig gjerne vil leke med pus, eller bare følge etter han når han skal et sted. Siden hun fremdeles bare er en valp er hun veldig ivrig og kan fort være litt brå, noe som igjen skremmer pus. Vi må altså lære valpen at hun skal være rolig rundt pus, også når han er i bevegelse. Og pus skal kunne gå rundt i huset uten å beskymre seg for at valpen kommer løpende for å se hva han driver med. Vi har bl.a. trent mye "dekk" og "bli". Valpen blir da liggende mens katten går rundt, til jeg gir henne en fri kommando. Men med engang hun får en frikommando så skal hun helst spurte i retning av der hun så katten sist for å se hvor han ble av - så det er jo ikke akkurat den rolige oppførselen jeg er ute etter. Katten har forsåvidt sin egen plass nede hvor han har elsket å være siden vi fikk han. Der ligger han høyt opp under taket og utenfor rekkevidden til valpen. Vi har også satt matskålen hans opp fra gulvet slik at han kan få være i fred når han spiser (pluss at hvis den står på gulvet så spiser valpen maten hans). Vi tips på hvordan vi kan trene på dette fremover med tanke på at det nå blir kaldere og pus sover, og generelt er, mer og mer inne. Jeg er ikke i tvil om at så lenge vi gir dette tid så vil det gå seg til av seg selv, men vi vil gjerne hjelpe prosessen litt i gang. Anonymkode: c92e8...832
Tabris Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Jeg vil anbefale å ha bånd på hunden inne når katten er der. Gi valpen det han har behov for av aktivsering, sosialisering og miljøtrening ute slik at han får ut mest mulig av valpeenergien (uten at det bikker over i raptus pga overstimulering, noe som kan være en vanskelig balanse). Inne er det ingen leking og herjing, bare ro. Dvs fylt kong, tyggebein og godbitsøk (f.eks snusematte). Valpen kan sitte inne sammen med dere, men at dere holder ham i bånd. Du kan evt ha et litt langt bånd rundt livet slik at du har hendene fri. Når du setter deg i sofaen for å slappe av/se film el.lign, gi valpen tyggebein/fylt kong. Hvis valpen løfter blikket og ser på katten, si "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit til valpen har glemt katten og bare fokuserer på deg. Da kan du igjen gi tyggebeinet/fylt kong (evt gjøre kongen litt mer spennende med å putte et par godbiter oppi hvis det trengs). Slik lærer valpen både en god vane med at inne er det ro, samt at den lærer å assosisere katten med godbiter fra deg og rolig stemning i stedet for jaktlek.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for noen år siden. Min katt som aldri hadde truffet en hund før skulle nå bo sammen med en aktiv og rampete valp. Jeg foreslår at du fokuserer mest på katten. Gi den gode opplevelser/assosiasjoner til valpen. Jeg satt ofte på gulvet i begynnelsen og matet begge med f.eks varm kylling eller skinke. Det tok ikke lang tid før katten synes det var helt greit å være ved siden av valpen når den fikk så god mat. Skjermer dere katten hele tia? Har den fått mulighet til å kommunisere med valpen naturlig? Det jeg mener her er at hvis valpen følger etter katten, så er det helt greit å la dem finne ut av litt ting selv etterhvert. Prøver valpen å invitere til lek så har pus lov å si ifra og de fleste valper vil ta hintet og trekke seg unna. Katter er veldig intelligente dyr. Min var trygg inne etter noen mnd, men ute løp hun å gjemte seg når jeg trente hunden. Typ, agility med litt hinder eller slalom. Men katten observerte oss å så at det var et mønster, selv om hunden «løp rundt» så var den aldri interessert i henne og nå kan katten sitte midt i hagen mens bikkja løper rundt henne. Uansett. Finn noe godt som katten liker og gi dem begge små biter av det samtidig. Og ikke vær redd for å la valpen gå bort til katten. Det er bra for dem begge hvis katten kan be valpen om å gå vekk selv, hvis dere aldri lar dem møtes og alltid holder valpen unna katten til enhver tid så lærer ikke katten å si ifra og valpen lærer ikke å respektere katten Anonymkode: df969...288 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Hos oss har vi bevisst ikke lært hunden å gå i lange trapper, så her kan kattene flykte opp hvis det blir for mye. Eller har vi skrytt av kattene når de tør å si i fra til hunden. Anonymkode: 43128...b90
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 13 timer siden, Tabris skrev: Jeg vil anbefale å ha bånd på hunden inne når katten er der. Gi valpen det han har behov for av aktivsering, sosialisering og miljøtrening ute slik at han får ut mest mulig av valpeenergien (uten at det bikker over i raptus pga overstimulering, noe som kan være en vanskelig balanse). Inne er det ingen leking og herjing, bare ro. Dvs fylt kong, tyggebein og godbitsøk (f.eks snusematte). Valpen kan sitte inne sammen med dere, men at dere holder ham i bånd. Du kan evt ha et litt langt bånd rundt livet slik at du har hendene fri. Når du setter deg i sofaen for å slappe av/se film el.lign, gi valpen tyggebein/fylt kong. Hvis valpen løfter blikket og ser på katten, si "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit til valpen har glemt katten og bare fokuserer på deg. Da kan du igjen gi tyggebeinet/fylt kong (evt gjøre kongen litt mer spennende med å putte et par godbiter oppi hvis det trengs). Slik lærer valpen både en god vane med at inne er det ro, samt at den lærer å assosisere katten med godbiter fra deg og rolig stemning i stedet for jaktlek. Takk for gode tips. Mye av det du sier gjør vi allerede, men særlig dette med å ha valpen i bånd inne når katten er der er noe vi skal teste. Da har vi mye bedre kontroll. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for noen år siden. Min katt som aldri hadde truffet en hund før skulle nå bo sammen med en aktiv og rampete valp. Jeg foreslår at du fokuserer mest på katten. Gi den gode opplevelser/assosiasjoner til valpen. Jeg satt ofte på gulvet i begynnelsen og matet begge med f.eks varm kylling eller skinke. Det tok ikke lang tid før katten synes det var helt greit å være ved siden av valpen når den fikk så god mat. Skjermer dere katten hele tia? Har den fått mulighet til å kommunisere med valpen naturlig? Det jeg mener her er at hvis valpen følger etter katten, så er det helt greit å la dem finne ut av litt ting selv etterhvert. Prøver valpen å invitere til lek så har pus lov å si ifra og de fleste valper vil ta hintet og trekke seg unna. Katter er veldig intelligente dyr. Min var trygg inne etter noen mnd, men ute løp hun å gjemte seg når jeg trente hunden. Typ, agility med litt hinder eller slalom. Men katten observerte oss å så at det var et mønster, selv om hunden «løp rundt» så var den aldri interessert i henne og nå kan katten sitte midt i hagen mens bikkja løper rundt henne. Uansett. Finn noe godt som katten liker og gi dem begge små biter av det samtidig. Og ikke vær redd for å la valpen gå bort til katten. Det er bra for dem begge hvis katten kan be valpen om å gå vekk selv, hvis dere aldri lar dem møtes og alltid holder valpen unna katten til enhver tid så lærer ikke katten å si ifra og valpen lærer ikke å respektere katten Anonymkode: df969...288 Jeg vil egentlig si at vi ikke har skjermet katten i det hele tatt. Vi har forsøkt å legge mest mulig til rette for at de skal omgås så mye som mulig, men uten å presse katten for mye (vil jo ikke at han skal få traumer heller). Men valpen har fått seg noen slag på snuta for å si det sånn (uten klør), og det synes jeg er bra. Hun må lære seg hvor grensene til katten går, og det lærer hun egentlig bare ved at katten forteller det til henne. Katten vår ligger også mye og observerer oss når vi er ute, så han har blitt veldig komfortabel med henne på avstend : ) Anonymkode: c92e8...832
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå