Gå til innhold

Regler for katt i borettslag

Fremhevede innlegg

Skrevet

I borettslaget hvor jeg bor har det plutselig blitt slik at de ikke aksepterer flere utekatter pga klage etc. (Borettslaget ligger i et strøk med masse bebyggelse rundt.) Jeg har altså "fått lov" til å få katt - så lenge dette er en innekatt. Jeg finner det litt merkelig at andre som bor i dette borettslaget kan ha utekatt, fordi de søkte FØR det ble bestemt at det ikke var lov med utekatter mer. Bor generelt masse katter rundt omkring her i strøket, og jeg ser jo at de rusler hit også. Hva synes dere? Blir det dumt at noen kan ha utekatt, mens andre ikke? Gjør det så stor forskjell om min katt også eventuelt blir en utekatt? Nærmeste naboene mine syntes det var helt greit at jeg skaffet meg katt..... 

Anonymkode: d8d3f...1c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følg reglene, du. Du har lov til å ha innekatt. Vil du ha utekatt må du flytte. 

Anonymkode: 7b600...133

• Liker 4
Skrevet

Jeg er så glad vi ikke har lov til å ha utekatt i borettslaget lenger. Før den regelen kom, så var det hyling og slåssing natten igjennom og hagemøbler ble tisset ned av konkurrerende katter. 

Nå er det kun et par utekatter igjen som ble anskaffet før regelen kom og det er langt roligere. Det er rett og slett herlig. I en lang periode var det forferdelig plagsomt. Vær glad for den regelen. Tro meg. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I borettslaget hvor jeg bor har det plutselig blitt slik at de ikke aksepterer flere utekatter pga klage etc. (Borettslaget ligger i et strøk med masse bebyggelse rundt.) Jeg har altså "fått lov" til å få katt - så lenge dette er en innekatt. Jeg finner det litt merkelig at andre som bor i dette borettslaget kan ha utekatt, fordi de søkte FØR det ble bestemt at det ikke var lov med utekatter mer. Bor generelt masse katter rundt omkring her i strøket, og jeg ser jo at de rusler hit også. Hva synes dere? Blir det dumt at noen kan ha utekatt, mens andre ikke? Gjør det så stor forskjell om min katt også eventuelt blir en utekatt? Nærmeste naboene mine syntes det var helt greit at jeg skaffet meg katt..... 

Anonymkode: d8d3f...1c2

Og hvordan mener du borettslaget skulle gjort det annerledes? Er det merkelig at de som fikk katt når det var lov med utekatt ikke avliver katten sin? Eller tvinger en katt som er vant til å være ute til å bli innekatt? Du kan ikke endre reglene når folk har fått lov til å ha utekatt, men du kan hindre flere i å få seg utekatt. Det er vanskelig å lage en lov med tilbakevirkende kraft.

• Liker 3
Skrevet

Vi har endelig fått gjennom forbud mot utekatter her da disse hjernedød eiere burde aldri fått lov å ha en katt.  De må nå avplassere kattene sine eller holder de inne og jeg jubler! 

Anonymkode: 527cb...f0c

• Liker 2
Skrevet

*OMPLASSERE*

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har endelig fått gjennom forbud mot utekatter her da disse hjernedød eiere burde aldri fått lov å ha en katt.  De må nå avplassere kattene sine eller holder de inne og jeg jubler! 

Det derimot er et urimelig krav. Er du sikker på at det er lov å lage en regel med tilbakevirkende kraft på den måten? Og er du sikker på at det ikke kun gjelder ny anskaffelse av katter? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes dette er en god måte å gjøre det på. Forbud mot nye utekatter.

Da vil "problemet" avta etterhvert. Ingen nye utekatter kommer til, og de kattene som allerede er vant til å være ute vil ikke lide noe av bestemmelsen (omplasseres eller tvinges til et liv inne). 

Skrevet (endret)

Forbud mot utekatter i vårt borettslag  også og er så glad for det. Har vært en pest og en plage tidligere 

Endret av Blåklokke_
Skrevet
På 13.9.2020 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Det kan de da ikke gjøre med tilbakevirkende kraft? 

Anonymkode: 6f360...e69

Skrevet
På 13.9.2020 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Gjør det så stor forskjell om min katt også eventuelt blir en utekatt?

Tenk om alle skal ha den tankegangen? 

Anonymkode: 748b2...2a3

Skrevet

jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt.

det hadde vært mer merkelig om de som fikk utekatt mens det var lov plutselig hadde måtte avlive/omplassere katten sin fordi reglene ble endret i ettertid.
Slike regeler har omtrent aldri tilbakevirkende kraft.

Skrevet

Jeg er rimelig ny katteeier, fikk meg katt for fire år siden uten å ha noe særlig kunnskap på forhånd. Jeg bor i en lavblokk med tolv boenheter og det bodde ingen katt i blokka før min kom. Det første året var den stort sett inne og det var helt uproblematisk. Da våren kom og katten var stor nok fikk den gå ut og det ble et sabla liv. Kattene som bor i området havnet i territoriekrig og det var mye slossing og hyling den første sommeren. Så fant de nå ut av det og det var rolig lenge før noen andre i området antakelig fikk seg ny katt, og sånn er det jo. I et sånn boligområde som jeg bor i er det alltid noen som flytter og inn eller ut, og nye katter og hunder kommer og går, det blir altså sjelden ro blant dyrene som bor her.

Jeg kan derfor forstå behovet for å ikke ønske flere utekatter i området. I tillegg til "slossing" er det selvsagt et problem for alle barnas sandkasser, ingen legger lokket/nettet over etter bruk og de blir yndete dokasser for kattene. En katt bruker også grusen rundt postkassestativet som sitt personlige do.

Jeg er veldig glad i katten min, men kommer ikke til å skaffe meg en ny noen gang i livet med mindre jeg skal bosette meg på en gård.

Anonymkode: 455fa...8a7

Skrevet

Altså, hvis det er et problem med utekatter, så må jo regelen mot utekatter starte et sted. Endringen vil jo skje over tid, kanskje år i dette tilfellet. Din katt blir da den første som ikke får gå ut, men det kommer flere etter den, og endringen vil være effektiv etterhvert.

Sett deg inn i hva slags katter som passer som innekatter, og hva som forventes av deg som eier, så ser du om det er noe som passer deg. Eller så får du tenke at du kan skaffe katt den dagen du flytter til et sted hvor det er lov. 

Anonymkode: e2b9b...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...