Gå til innhold

Hvordan vasker dere appelsiner, sitroner og melon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dette er da dagens idiot spørsmål. :P Satt og pratet med en venninne i går og hun sa at det hadde hun aldri gjort, selv er jeg vant til at vi skyller de og en tredje venninnne skubber de med såpe av alle ting... Så hva er rett svar her..

Anonymkode: 23181...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser ikke skallet, så vasker ikke.

Aldri blitt syk av å ta på skallet heller. Man kan dø av så mye, livet er farlig, men uvaskede appelsiner er ikke det som gjør livet farligere...

Anonymkode: acaec...156

• Liker 25
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Spiser ikke skallet, så jeg har aldri vasket de fruktene. 

Skrevet

Vasker ingen av delene. Dvs. jeg vasker sitron med vann og gnikker tørr med tørkepapir dersom jeg skal bruke revet sitronskall til noe. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg vasker ikke. Går rett på skrellingen.

Anonymkode: f00a2...bcf

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Vasker dem ikke, spiser jo vanligvis ikke skallet. Hvis jeg en sjelden gang skal lage noe med revet sitronskall vasker jeg sitronen ved å skylle den i kaldt vann og tørke den etterpå.

Skrevet

Jeg vasker godt med varmt vann, og tørker godt med kjøkkenhåndkle evt kjøkkenpapir.

Om man ikke vasker feks en melon vil bakterier forurense fruktkjøttet idet kniven går gjennom skallet og skjærer videre ned i selve frukten. Dermed løper man en risiko mht potensielt sykdomsfremkallende mikroorganismer så lenge frukten ikke skal varmebehandles før den spises. Det samme når man skjærer en sitron eller appelsin i båter, eller om man skreller en appelsin for hånd og så spiser resten. Særlig meloner kan faktisk være ganske skitne utenpå, etter å ha ligget på bakken etter plukking. 

Anonymkode: 5fcd6...215

• Liker 5
Skrevet

Vasker de ikke, er jo innholdet inni som skal brukes. Om jeg skulle ha brukt skallet på sitronen ville jeg ha skylt den godt i vann først. Å vaske med såpe høres, i mine øyne, bortkastet og rart ut :)  Vaske med vann og tørke med håndkle er greit nok.

Anonymkode: e0e51...81f

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker godt med varmt vann, og tørker godt med kjøkkenhåndkle evt kjøkkenpapir.

Om man ikke vasker feks en melon vil bakterier forurense fruktkjøttet idet kniven går gjennom skallet og skjærer videre ned i selve frukten. Dermed løper man en risiko mht potensielt sykdomsfremkallende mikroorganismer så lenge frukten ikke skal varmebehandles før den spises. Det samme når man skjærer en sitron eller appelsin i båter, eller om man skreller en appelsin for hånd og så spiser resten. Særlig meloner kan faktisk være ganske skitne utenpå, etter å ha ligget på bakken etter plukking. 

Appelsin har så hullete skall at du overjodet ikke får bort bassillusker med vann, da måtte du hatt skrubb, såpe og så tørke den godt.

Ja, man står i fare for å bli syk og dø av å spise bassilluskene på appelsinskallet, men det er faktisk farligere å kjøre til butikken du kjøper de i, eller ta bussen dit. I disse dager er det farligere å bare være utendørs.

• Liker 4
Skrevet

Vasker over alt av frukt og grønt. Når man skreller det så blir det som er på skallet overført til det som skal spises. Tar ti sekunder, det har jeg tid til. 

Anonymkode: 1aa9b...761

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Appelsin har så hullete skall at du overjodet ikke får bort bassillusker med vann, da måtte du hatt skrubb, såpe og så tørke den godt.

Ja, man står i fare for å bli syk og dø av å spise bassilluskene på appelsinskallet, men det er faktisk farligere å kjøre til butikken du kjøper de i, eller ta bussen dit. I disse dager er det farligere å bare være utendørs.

Jupp, det er derfor jeg presiserte at jeg tørker den godt.

:opplyser:

Ellers kjører jeg aldri til butikken, eller tar bussen overhodet. Men jeg var ikke klar over at dette var en sammenlikningstråd, jeg trodde greia var mer å svare på spørsmålet TS stilte?

• Liker 1
Skrevet

Ville spurt hvorfor lenge før hvordan. Skal du spise skallet, er du redd for bakterier, gammel vane?

Anonymkode: f2654...82c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vasker over alt av frukt og grønt. Når man skreller det så blir det som er på skallet overført til det som skal spises. Tar ti sekunder, det har jeg tid til. 

Hvordan vasker du de, skyller du eller bruker du liksom skrubb og såpe?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville spurt hvorfor lenge før hvordan. Skal du spise skallet, er du redd for bakterier, gammel vane?

Nei, men trodde det var et kjent faktum at når man skjærer appelsinen og den slags så kommer bakterier i kjøttet, og det er jo ikke noe gøy. Får diare av fruktsalaten liksom... Og når de plukker frukten så ligger den jo ute utsatt får smuss og fugleskitt, det vil jeg ikke ha i meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vasker frukt og grønnsaker med zalo. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vasker du de, skyller du eller bruker du liksom skrubb og såpe?

Har en sånn oppvasksvamp jeg bruker på frukt. Om jeg bruker såpe kommer an på hvor jeg kjøpte maten. 

Skrevet

Jeg gir frukt og grønt en kjapp vask i kjøkkenvasken med litt lunkent vann og zalo. Begynte med det nå i koronatidene og kommer nok til å fortsette med det etterpå også.

Anonymkode: e3990...cc0

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men trodde det var et kjent faktum at når man skjærer appelsinen og den slags så kommer bakterier i kjøttet, og det er jo ikke noe gøy. Får diare av fruktsalaten liksom... Og når de plukker frukten så ligger den jo ute utsatt får smuss og fugleskitt, det vil jeg ikke ha i meg.

Ja, det er et faktum at om det er bakterier på skallet, kommer de i kontakt med fruktkjøttet når man skjærer i frukten, og at man da får det i seg når man spiser.

Men om man får diare og matforgiftning av det? Jeg har ikke fått det ennå, og jeg har skåret/skrelt og spist frukt med skall daglig i flere år nå uten å bli det minste syk. 

Så om man skal vaske frukt med skall, kommer nok mest an på hva man anser som en reell risiko, og hvorvidt man kan senke risikoen nok til at det har en reell betydning. Noen ganger er risikoen noe helt annet enn det vi pleier å tro. Tenk bare på hvordan mange er redde for å fly, men ikke for å kjøre bil - og så er det så mange fler som dør i bilulykker enn i flyulykker. Jeg personlig liker å skille mellom farlig og skadelig, og mellom ekkelt og giftig, noe som jeg finner veldig relevant her.

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er jo helt tullete. Om dere skal leve helt sterilt og tilogmed skrubbe appelsiner med såpe så oppnår dere aldri motstandsdyktighet mot virus og bakterier. Dere kommer til å bli syke om dere går på restauranter, reiser, besøk eller ved den minste lille ting utenfra. 

Anonymkode: 9d187...21f

• Liker 10
Skrevet

Jeg skyller i vann. Selvsagt ikke med såpe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...