Gå til innhold

Rart å ta mannens etternavn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AndreasBR skrev:

Er da helt vanlig å ta mannens etternavn. Navnet du fikk av dine foreldre er ditt pikenavn. 

Jeg vet at det er vanlig i Norge. Synes det er rart, for da heter man det samme som foreldrene hans.

Anonymkode: 2bf97...399

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir mer og mer vanlig å beholde sitt eget etternavn, og har vært det de siste tiårene.

Pikenavn? Er ditt etternavn ditt guttenavn?

Anonymkode: ae5ad...b7f

Nei, mitt etternavn er familienavnet. Kommer fra min far selvfølgelig. 
Og mamma tok pappas etternavn. Jeg fikk både mamma og pappa sitt etternavn, men selvfølgelig familienavnet på slutten. 
Pikenavn = Kvinnens etternavn før hun ble gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rarere å ha forskjellig navn enn sine egne barn..?

Familien med mannen din er tross alt din nærmeste familie. 

Anonymkode: f031e...dc3

Familien til mannen blir aldri «familie». Du er inngiftet, thats it.

Barna kan jo eventuelt ha både mor og fars etternavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det er vanlig i Norge. Synes det er rart, for da heter man det samme som foreldrene hans.

Ja, man tar familienavnet. Som er mannens etternavn. Men du kan jo beholde ditt navn som mellomnavn
Eller bruk bindestrek f.eks? 

Kari Bang gifter seg med Ola Hansen.. De er nå herr og fru Bang-Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien til mannen blir aldri «familie». Du er inngiftet, thats it.

Barna kan jo eventuelt ha både mor og fars etternavn.

ja, det kan de. Forutsatt at fars etternavn står sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AndreasBR skrev:

ja, det kan de. Forutsatt at fars etternavn står sist. 

Hvorfor det? Jeg har min fars etternavn som mellomnavn, og mor sitt til slutt. Signerer med begge men bruker kun mor sitt på fb, når jeg presenterer meg osv.

Anonymkode: 925c6...6aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AndreasBR said:

Og mamma tok pappas etternavn. Jeg fikk både mamma og pappa sitt etternavn, men selvfølgelig familienavnet på slutten. 

Det vet jeg. Og mange beholder sitt eget etternavn etter at de gifter seg (ikke blir gift).

Har du virkelig ikke fått med deg dette? Det er jo noen som har vært relativt vanlig lenge.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp. Det blir jo bare helt feil

ts

Feil for deg, men du besitter jo ikke fasiten her.

For meg har der vært viktig at hele familien hadde samme etternavn. Det er viktigere for meg å hete det samme som mannen min og barna mine, enn å hete det samme som mine foreldre. Nå har jeg også beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn, og barna heter jo også det. Så vi har beholdt linken til den siden av familien også. 

Også tenker jeg at de som ikke har tatt samme navn som ektefellen sin ikke har tatt et FEIL valg, men at de har valgt annerledes. 

Anonymkode: 13f3e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg for 15 år siden og vurderte aldri å ta mannens etternavn. På det tidspunktet handlet det om identitet. Det hadde vært merkelig å skulle skifte etternavn i voksen alder.

I dag så er jeg enda mer fornøyd med å ikke ha endret navn. Den viktigste grunnen til at jeg nå er såre fornøyd med at jeg aldri skiftet etternavn er at faren min er blitt gammel og dårlig, det er opplagt at vi ikke kommer til å ha han hos oss veldig lenge. Etternavnet mitt er et bånd til han som jeg kommer til å ha etter at han er borte og helt til jeg ligger i grava selv. Dette er et forhold med saken som jeg ikke var i stand til å ta innover meg for 15 år siden.

Mannens etternavn er mer sjeldent enn mitt. Akkurat det kunne ikke vært mer irrelevant for meg. Etternavnet mitt er godt nok (til tross for at det er et navn som mange av dere tydeligvis mener fortjener å byttes bort fordi det er så vanlig) fordi det er noe jeg fikk fra mannen som oppdro meg. Han som skiftet bleier på meg når jeg var lita, fortalte meg historier om kveldene da jeg vokste opp, satt i timesvis og hørte på bekymringene mine da jeg var tenåring og kom midt på natta og henta meg da jeg var på fest som student. Det er en ære å fortsatt ha navnet hans når han er borte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er arkaisk. Barna mine har mitt etternavn og hans som mellomnavn. Fordi det høres penest ut - pluss at jeg fikk min mors etternavn som den eneste av mine søsken (litt uvanlig, kanskje) og hadde litt lyst til å videreføre det. Barna har hans navn som mellomnavn. Han har ikke skiftet navn han heller. 

Anonymkode: eaf82...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot å ta mannens etternavn når vi gifter oss. Jeg har et sjeldent etternavn (40 i Norge), og jeg må alltid stave det. Han har et lettere et. Vil beholde mitt som mellomnavn, og vil aldri kvitte meg med det.

Samtidig ønsker jeg å hete det samme som mannen :) så lenge det er fullstendig mitt eget valg er det greit. Pappa tvang mamma til å endre navn, det syns jeg ikke noe om. Mannen sier at det er helt opp til meg, og det mener jeg er helt riktig.

Anonymkode: b4fa8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg. Og mange beholder sitt eget etternavn etter at de gifter seg (ikke blir gift).

Har du virkelig ikke fått med deg dette? Det er jo noen som har vært relativt vanlig lenge.

Det er opp til dem, da er de ikke seriøse nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- pluss at jeg fikk min mors etternavn som den eneste av mine søsken (litt uvanlig, kanskje)

Samme her. Men hadde jeg fått unger hadde de fått samme navnet som mellomnavn, ikke etternavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AndreasBR said:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AndreasBR said:

Og med det mener du....?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius

Det at kvinner måtte ta mannens etternavn er jo historisk sett en veldig ny tradisjon i Norge, det var en del av navneloven av 1923. Før det var det jo vanlig blant folk flest at man ikke engang hadde et etternavn, kun patronym. Når Lisa Larsdatter og Ola Hanssønn gifta seg, skjedde det ingenting med navna deres. Barna ble kalt Olsdatter/Olssønn. Så ingen i familien hadde samme "etternavn". Omtrent slik det fortsatt er på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det mener du....?

At dersom man gifter seg tar kvinnen mannens etternavn for å vise at de nå er EN familie, ikke to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AndreasBR skrev:

Så kvinnen har aldri hatt familienavn før hun tok mannens navn? Slutt nå

ro ro ro din båt

Anonymkode: 61c02...c8a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ektepar gir hverandre sitt etternavn og heter begge deler. Litt søtt, men jeg kunne aldri ha tatt mannens etternavn. Mitt navn har vært med meg hele livet og det ligger identitet i det. 

Anonymkode: 197fb...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...