Gå til innhold

Rart å ta mannens etternavn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på en ting.. i andre kulturer tar dama aldri mannens etternavn. Kun barna arver fars navn. Når jeg tenker over det er det jo veldig rart at kvinner tar mannen sitt navn. Navn er jo personlig og noe man arver av foreldrene. Det skal jo si noe om hvor man stammer fra. Har dere tenkt over det?

Anonymkode: 2bf97...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på en ting.. i andre kulturer tar dama aldri mannens etternavn. Kun barna arver fars navn. Når jeg tenker over det er det jo veldig rart at kvinner tar mannen sitt navn. Navn er jo personlig og noe man arver av foreldrene. Det skal jo si noe om hvor man stammer fra. Har dere tenkt over det?

Jeg synes det er veldig kunstig. Har ikke tatt navnet til mannen min. Synes navnet mitt er altfor personlig, og bærer med seg masse flott slektshistorie. Har navn fra gården bestefar er fra, så jeg har ikke lyst til å fjerne det.

Anonymkode: debfa...b64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mitt gamle fulle navn som for- og mellomnavn, har tatt mannen sitt som etternavn. Ville ikke gi slipp på verken et mellomnavn der jeg er oppkalt etter et kjært familiemedlem eller mammas etternavn (noe jeg kunne gjort for estetikken og lengden på mitt fulle navn sin del) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint å hete det samme som barna mine. Hos oss passet det best at han tok mitt etternavn. Både hvordan det høres ut, men også fordi mitt navn er navnet på gården /eiendommen vi har i familien. Og jeg tok hans etternavn som mellomnavn. Slik at vi alle 4 (vi to og barna våre) har samme mellomnavn og etternavn. 

Anonymkode: 76a4a...dbc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rarere å ha forskjellig navn enn sine egne barn..?

Familien med mannen din er tross alt din nærmeste familie. 

Anonymkode: f031e...dc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja synes det er veldig rart. De fleste i verden gjør jo ikke det.

Mange synes det er fint å hete det sammet som mannen og barna, med det de ikke tenker på er at de også heter det samme som mannens bror og hans kone, samt mannens fetter og hans kone. Mens båndene til egen familie derimot, bror, søster, kusine er borte.

Anonymkode: 8f8ac...2f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er rarere at barna kun arver fars etternavn i mange kulturer.

Det som gir mest mening er jo å velge det man syntes er finest/liker best. Enten beholder begge sine egne, eller om en ikke har noe tilknytning til sitt/ikke liker sitt, kan den bytte. Om en skal ha barn burde de ha etternavn som matcher begge.

Jeg tok mannens, fordi han hadde et finere etternavn, og mitt etternavn var bokstavelig talt "olsen", som jeg ikke hadde noen tilknytning til. Navn er navn, ikke så veldig viktig i min mening.

Anonymkode: 22957...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg gift da, men skal jeg noengang gifte meg så beholder jeg mitt eget navn, noe annet hadde vært feil for meg. Det er liksom den jeg er. Barn har jeg og der ble mitt etternavn brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville vært enda rarere om man tok mannens fornavn.

Anonymkode: f1852...903

Hehe, i USA så sier de jo i vielser, “mr.and mrs. Eric Johnson”. Altså både for OG etternavn til mannen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mannens etternavn fordi mitt eget var helt ordinært og dessuten klang dårlig sammen med fornavnet mitt. Nå er vi skilt for mange år siden, men jeg har beholdt hans navn. Navnet var blant verdiene jeg fikk med meg når jeg gikk 😄

Anonymkode: 4c6fe...427

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beholdt mitt fordi det er en del av identiteten min. Og å bytte til et av norges vanligste etternavn hadde blitt feil for meg ( hadde ikke blitt mer rett om det var uvanlig heller altså)

Ungene har fedrenes etternavn, med mitt etternavn som mellomnavn/andre fornavn. 
Syns ikke det er problematisk å ikke ha samme etternavn som de. Eldste er i tillegg odelsgutt så å presse gjennom at han skulle ha mitt etternavn og ikke slektsnavnet fra gården han har odel på ville vært helt feil for meg. 

Anonymkode: 20e23...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rarere å ha forskjellig navn enn sine egne barn..?

Familien med mannen din er tross alt din nærmeste familie. 

Anonymkode: f031e...dc3

Har ikke forskjellig navn som barna mine selv om jeg ikke har tatt mannens navn, de har begge foreldres etternavn. Fars som mellomnavn og mors som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utrolig mange damer som tar mannens navn som mellomnavn, eller beholder sitt som mellomnavn, men der mannen ikke gjort det samme. Så da heter han Per Berg, mens hun heter Lise Hansen Berg, eller Lise Berg Hansen. Det er noe av det dummeste jeg ser. Stakkars damer som ikke har mer respekt for seg sjøl enn det. 

Anonymkode: 6354f...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AndreasBR said:

Er da helt vanlig å ta mannens etternavn. Navnet du fikk av dine foreldre er ditt pikenavn. 

Det blir mer og mer vanlig å beholde sitt eget etternavn, og har vært det de siste tiårene.

Pikenavn? Er ditt etternavn ditt guttenavn?

Anonymkode: ae5ad...b7f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det en fyr med finere etternavn enn det jeg har, så tar jeg det. Gjør ingenting om ikke foreldre og barn har samme etternavn. Skal nok klare å holde styr på hvem som er ungene mine uansett. 

Anonymkode: 64b87...d9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja synes det er veldig rart. De fleste i verden gjør jo ikke det.

Mange synes det er fint å hete det sammet som mannen og barna, med det de ikke tenker på er at de også heter det samme som mannens bror og hans kone, samt mannens fetter og hans kone. Mens båndene til egen familie derimot, bror, søster, kusine er borte.

Anonymkode: 8f8ac...2f0

Ja, nettopp. Det blir jo bare helt feil

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...