Gå til innhold

Skal man tipse i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipser du alle andre som gir deg god service å? 

Anonymkode: 1803b...c95

Å? 
Jeg tør å påstå at jeg er ganske raus, ja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Lisa Rowe skrev:

Jo, men jeg har ikke råd til å betale ekstra hver gang jeg går ut å spiser, klipper håret mitt eller tar en taxitur. Å spre glede kan man dessuten gjøre på mange måter annet enn å måtte finne frem lommeboka, heldigvis. Jeg er høflig og slår gjerne av en prat, men lønningen er sjefens ansvar, ikke meg som kunde. 

Ok, da er vi forskjellige . Har som sagt tipset siden jeg var barn, tror foreldrene mine hadde vært flaue ellers. Det er sånn jeg er oppdratt . 
Jeg har utbetalt mindre enn 10.000 i mnd.

Skrevet
3 minutter siden, Alexz skrev:

Hvorfor er Japan relevant i denne saken ?🙈 I rest my case..

Fordi jeg var født der. Så tenkte det kanskje kan ha påvirket meg.

Skrevet
1 minutt siden, Humle Brumle skrev:

Fordi jeg var født der. Så tenkte det kanskje kan ha påvirket meg.

Ja, det har det jo kanskje🙂

Selvfølgelig forstår jeg at du lurer om du nylig har flyttet til Norge, det forandrer jo saken en del, men det kan vi ikke se utifra hovedinnlegget ditt 

🙂

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei- de ansatte må jo fortsette å stå på kravene og benytte seg av sine organisasjoner. De har jo allerede kommet et stykke på vei.
I mellomtiden kan vi kanskje bare ofre en tjuekroning her og der og være et medmenneske? 🤷🏽

Tips regnes ikke som lønn. Er som regel ikke så mye man sitter igjen med når hele teamet skal dele på tipsen.

Anonymkode: ea556...9ac

En tjuekroning her og en tjuekroning der blir fort mye, spesielt om du i tillegg skal betale 200 kr for et overpriset måltid. Det er ikke alle som har råd til det, uten at det betyr at man ikke er et medmenneske. Jeg viser takknemlighet for god service, selv om jeg ikke tipser. Jeg ser hvor du kommer fra, det gjør jeg, men om jeg skulle tipset alle med lavtlønnet jobber hadde jeg ikke hatt råd til å benytte meg av noen tjenester lenger. Klart, om du ønsker å være snill en gang i blant så er jo det bare hyggelig, men nå er det heller ikke det jeg argumenterer imot. Det jeg er imot er denne forventningen om at servitører absolutt burde få tips, kun basert på den lave lønnen. Det er jeg uenig i. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Alexz skrev:

Ja, det har det jo kanskje🙂

Selvfølgelig forstår jeg at du lurer om du nylig har flyttet til Norge, det forandrer jo saken en del, men det kan vi ikke se utifra hovedinnlegget ditt 

🙂

Oja nei flytta hit som 9 åring og er halvt norsk. Jeg har bare ikke opplevd at voksne rundt meg har tipsa og har aldri blitt fortalt at det er noe man bør gjøre. Så jeg bare lurte på om hva som var normen. Ut i fra det jeg har lest så er det mest vanlig når man har fått veldig god service. Men i land som feks. USA så er det uhørt å ikke tipse.

Skrevet
5 minutter siden, Alexz skrev:

Ok, da er vi forskjellige . Har som sagt tipset siden jeg var barn, tror foreldrene mine hadde vært flaue ellers. Det er sånn jeg er oppdratt . 
Jeg har utbetalt mindre enn 10.000 i mnd.

Da er det din prioritering, og det er fint gjort av deg. Jeg har også utbetalt veldig lite, og går derfor ikke mye ut for å spise, men de få gangene jeg gjør det så kan tipsing være den utgiften som gjør at jeg ikke har råd til andre nødvendigheter. Nå er jeg jo som sagt imot prinsippet om at det er forventet å tipse servitører uansett hvordan lønnen min er, men det er greit å se det fra litt andre perspektiv også iblant. Jeg er ikke imot å tipse fordi servicen er god, men jeg personlig synes det er tullete at det er nærmest forventet som servitør. Det er en vesentlig forskjell på å gjøre en god handling fordi du har lyst å glede en person, og på å gjøre en god handling fordi du føler det er forventet og du er redd for å bli dømt om du ikke gjør det. 

• Liker 1
Skrevet
På 13.9.2020 den 7.34, Konungr skrev:

Jeg gjør det samme uansett hvor jeg er i verden. Bortsett fra Japan, der kommer de springende etter deg for å gi deg tipsen tilbake.

Tips i Japan=en fornærmelse

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Lisa Rowe skrev:

Nei, jeg tipser ikke. Hvorfor skal servitører få tips, men ikke frisøren, taxisjåføren eller bibliotekaren som også gir god service? Jobber man i et serviceyrke burde man ikke kreve eller forvente tips for å yte god service, det er en del av jobben! Jobben du får betalt for, forresten. Om lav lønn er problemet, så ligger det ansvaret på sjefen, ikke kundene. 

Er da ikke uvanlig å tipse drosjekusken(sjåføren).

Bibliotekaren og frisøren har ok lønn

Skrevet
1 time siden, Sokkar skrev:

Nei? Det er ikke pålagt å følge tariff... 

Jeg tipser alltid. Men ikke på kafé. Er sjeldent imponert av kaffien jeg får, dessverre... Gleder meg til jeg får en favorittkafé her i Bergen. 

Det er lovpålagt minstelønn for servitører. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Er da ikke uvanlig å tipse drosjekusken(sjåføren).

Bibliotekaren og frisøren har ok lønn

Det handler forsåvidt ikke om hva som er vanlig eller ei, men om hva som er forventet. For meg er det ren logikk at det er arbeidsgiver som skal stå for lønningen, ikke kundene. Å tipse skal være noe du gjør fordi servicen har vært såpass utmerket at du ønsker å være hyggelig og gi noe tilbake, ikke noe du føler du må gjøre fordi servitøren tjener såpass dårlig at du føler det er ditt ansvar som kunde å bidra til å øke inntekten deres. Ellers kan du jo like så greit bare oppsøke servitører direkte og gi dem penger på den måten. Som sagt: Om minstelønn ikke er bra nok så må dette gjøres noe med. Et par klikk på google viser at servitører ikke tjener dårligst i Norge, men jeg tviler at de som har jobber med lavere lønn har samme forventninger til kundene. 

Skrevet
20 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Det handler forsåvidt ikke om hva som er vanlig eller ei, men om hva som er forventet. For meg er det ren logikk at det er arbeidsgiver som skal stå for lønningen, ikke kundene. Å tipse skal være noe du gjør fordi servicen har vært såpass utmerket at du ønsker å være hyggelig og gi noe tilbake, ikke noe du føler du må gjøre fordi servitøren tjener såpass dårlig at du føler det er ditt ansvar som kunde å bidra til å øke inntekten deres. Ellers kan du jo like så greit bare oppsøke servitører direkte og gi dem penger på den måten. Som sagt: Om minstelønn ikke er bra nok så må dette gjøres noe med. Et par klikk på google viser at servitører ikke tjener dårligst i Norge, men jeg tviler at de som har jobber med lavere lønn har samme forventninger til kundene. 

Nå er det faktisk kunden som står for lønnen til drosjekusken ikke rederen.

Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå er det faktisk kunden som står for lønnen til drosjekusken ikke rederen.

Om man jobber for provisjon er prinsippet det samme uansett: Kundene skal kun måtte betale for tjenesten, ikke noe ekstra. Taxisjåfører får betalt utifra hvor mange kunder de har og hvor langt kundene skal kjøre. Tips er et bare et hyggelig pluss. 

Skrevet

Jeg tipser/runder heftig opp hele tiden. Trodde det faktisk var vanlig og normal høflighet? Kunne aldri finne på å slutte med dette. 
Dette gjelder både når jeg betaler taxisjåfører og er ute å spiser. På baren jeg «tilhører» pleier alle jeg vet om å alltid legge inn ekstra. Skulle bare mangle, og om jeg må fortelle deg hvorfor er problemet hos deg selv.

Anonymkode: 78cc7...b60

Skrevet

Tipser ikke. Dette for at systemet med tipsing undergraver en anstendig lønn til de ansatte. Vi skal i Norge sørge for at alle har god nok lønn å leve av uten denne tipsbaserte unnskyldningen til arbeidsgivere som bruker dette som et argument mot høyere lønn. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipser/runder heftig opp hele tiden. Trodde det faktisk var vanlig og normal høflighet? Kunne aldri finne på å slutte med dette. 
Dette gjelder både når jeg betaler taxisjåfører og er ute å spiser. På baren jeg «tilhører» pleier alle jeg vet om å alltid legge inn ekstra. Skulle bare mangle, og om jeg må fortelle deg hvorfor er problemet hos deg selv.

Er det fordi du mener de har for lav lønn at du mener dette er en selvfølge? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det ikke vært bedre om de som jobbet der hadde en lønn de kunne leve av i utgangspunktet. ? Jo flere som tipser gode summer jo lavere lønn vil servitører/baransatte og kokker få inn i sine avtaler med arbeidsgivere. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Er det fordi du mener de har for lav lønn at du mener dette er en selvfølge? 

Tipsingen har arbeidsgivere brukt i flere år som argument for å holde lønn til ansatte skammelig lav. Merkelig det skulle vært om rørleggeren eller snekkeren skulle få tips for godt utført jobb. Elektrikeren får med seg noen hundrelapper når han går. 🤔🤔

Skrevet

Jeg tjente bedre som lærling i butikk, enn det jeg gjorde på cafe. Og tørr ikke engang å si lønna mi som avdelingsleder på et bakeri. 🥴

Jeg tipser viss servicen og maten er mer enn forventet 

Skrevet

Jeg er servitør nå, å vi har ikke lov og ta imot direkte penger fra en gjest. Det skal oppi felles glasset vårt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...