Gå til innhold

Skal man tipse i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er sært med de stedene der man betaler ved disken før man har spist, og så skal man taste inn sum på kortautomat.... skal man da tipse for en service man ikke har fått enda, og ikke vet om blir bra eller dårlig? 

Anonymkode: 3b074...847

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipser ikke. Dyrt nok å spise ute fra før av. 

Anonymkode: 1803b...c95

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er sært med de stedene der man betaler ved disken før man har spist, og så skal man taste inn sum på kortautomat.... skal man da tipse for en service man ikke har fått enda, og ikke vet om blir bra eller dårlig? 

Anonymkode: 3b074...847

Da tipser man hvertfall ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Jobbet i serviceyrke for noen år siden og da fløt det med tips døgnet rundt. Da pga mye kontantbruk, da var det lett å runde oppover. Kunne fort tjene 3-4.000 i mnd på tips. Om ikke mer. 

Men så avtok kontantomsetningen, og folk betalte beløpet heller med kort. Samtidig innførte AS Norge skatt på tips, som igjen gjorde noe med serviceinnstillingen til ansatte. Vi gjorde ikke lenger det lille ekstra for å få tips, for vi fikk lite, og når det først kom ble man oppspist av skatt. Ikke nok med det, så skaut prisene i været i mitt yrke, og det startet mens jeg jobbet der. Det lille tipset vi fikk via bankkort som vi skattet av forsvant. Og i dag er det helt absurde priser på tjenesten som jeg da leverte. Kanskje en dobling av pris. Uten at inntektene er doblet på samme tiden. 

Tips kommer som følge av et godt produkt levert med god service, til en behagelig pris. Nå er det et forventet produkt, levert med medium-normal service, til en høy pris. 

Så det er flere faktorer for at tips i Norge ikke er gjeldende lenger. Jeg forstår det godt, og tipser ikke særlig selv lenger. Spesielt når tjenestene man kjøper allerede er sinnsykt overpriset. 

Anonymkode: 4ecca...77d

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg tipser ikke. Hvorfor skal servitører få tips, men ikke frisøren, taxisjåføren eller bibliotekaren som også gir god service? Jobber man i et serviceyrke burde man ikke kreve eller forvente tips for å yte god service, det er en del av jobben! Jobben du får betalt for, forresten. Om lav lønn er problemet, så ligger det ansvaret på sjefen, ikke kundene. 

• Liker 4
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Servitørene i Norge jobber for tariff og det er dyrt å spise ute.
jeg tipset aldri og synes det er jævelig ufint når de taster klart og liksom forventer at jeg skal tipse dem.

Jeg har typ aldri råd til å spise ute fordi det er så dyrt

Anonymkode: 4d73a...119

Nei? Det er ikke pålagt å følge tariff... 

Jeg tipser alltid. Men ikke på kafé. Er sjeldent imponert av kaffien jeg får, dessverre... Gleder meg til jeg får en favorittkafé her i Bergen. 

Skrevet
5 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Nei, jeg tipser ikke. Hvorfor skal servitører få tips, men ikke frisøren, taxisjåføren eller bibliotekaren som også gir god service? Jobber man i et serviceyrke burde man ikke kreve eller forvente tips for å yte god service, det er en del av jobben! Jobben du får betalt for, forresten. Om lav lønn er problemet, så ligger det ansvaret på sjefen, ikke kundene. 

Enig 

Skrevet
På 13.9.2020 den 0.24, Humle Brumle skrev:

Jeg er forvirra, trodde man ikke pleide å tipse i Norge. For ikke så lenge siden ble jeg fortalt grunnen til at man må taste inne beløpet først også betale på kortautomat var fordi de kanskje ville ha tips. Jeg visste ikke det og følte meg litt dum... jeg bare syns det var irriterende at jeg måtte slå inn prisen, hvorfor kunne ikke de gjøre det for meg tenkte jeg. Men hva er riktig her? Skal man tipse? Trodde folk tjente nok som servitør i Norge jeg? 

Du er kanskje ikke så mye ute, og har kanskje vært på Egon ? 🤷🏽‍♂️
Men ja, jeg er 35 år gammel og har tipset siden jeg var 16. Er lært opp til å sette pris på god service, og tja ... bare være hyggelig 🤷🏽‍♂️

Skrevet

Og nei, de tjener absolutt ikke bra nok! Som ansatt i dagligvare tjener jeg mye mer enn dem, og har gunstigere arbeidstider. Selvfølgelig tipser jeg .

Skrevet
På 13.9.2020 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Etter jeg jobbet som servitør i utelivsbransjen med 159kr/timen, ingen tillegg utenom nyttår og 17.mai så begynte jeg å tipse... Fy for en dritt jobb med ræva betalt for innsatsen. 

Anonymkode: 763c6...d7c

Ikke sant. Jeg jobber i kassa i dagligvarekjede med 200 kr+ tillegg etter kl 16 og 18 +++ . 

Anonymkode: ea556...9ac

Skrevet
På 13.9.2020 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Finnes jo masse jobber med dårligere lønn. Tipser du butikkansatte? 

Anonymkode: 33351...898

Vi trenger jo ikke det siden vi tjener mye mer 🤦

Skrevet
3 minutter siden, Alexz skrev:

Og nei, de tjener absolutt ikke bra nok! Som ansatt i dagligvare tjener jeg mye mer enn dem, og har gunstigere arbeidstider. Selvfølgelig tipser jeg .

Mener du at det er kundene sitt ansvar å passe på at servitørene får riktig betalt, da? Om mennesker fortsetter å tipse vil det bare signalisere til sjefene at de kan underbetale de ansatte og komme unna med det i tillegg, fordi kundene tar seg av det uansett. 

• Liker 4
Skrevet
På 13.9.2020 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Finnes jo masse jobber med dårligere lønn. Tipser du butikkansatte? 

Anonymkode: 33351...898

Hva tror du butikkansatte tjener? Hvilken butikk?

Skrevet
1 minutt siden, Lisa Rowe skrev:

Mener du at det er kundene sitt ansvar å passe på at servitørene får riktig betalt, da? Om mennesker fortsetter å tipse vil det bare signalisere til sjefene at de kan underbetale de ansatte og komme unna med det i tillegg, fordi kundene tar seg av det uansett. 

Nei- de ansatte må jo fortsette å stå på kravene og benytte seg av sine organisasjoner. De har jo allerede kommet et stykke på vei.
I mellomtiden kan vi kanskje bare ofre en tjuekroning her og der og være et medmenneske? 🤷🏽

Tips regnes ikke som lønn. Er som regel ikke så mye man sitter igjen med når hele teamet skal dele på tipsen.

Skrevet
11 minutter siden, Alexz skrev:

Men ja, jeg er 35 år gammel og har tipset siden jeg var 16. Er lært opp til å sette pris på god service, og tja ... bare være hyggelig 🤷🏽‍♂️

Nei er nesten aldri ute å spiser. Også er jeg vant med kulturen fra Japan at tipsing er nærmest nedlatende ovenfor kelner. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Var først etter at jeg hadde jobbet i restaurantbransjen selv at jeg begynte å tipse. Det samme gjelder mannen min, jeg har fortalt ham alt om hvor jævlig det kan være å jobbe i restaurant. Husker tipsen ga meg mat på bordet mer enn en gang, så jeg er kjempetakknemlig for de som har tipset meg ❤️

Jeg hadde bedre arbeidsvilkår og timelønn + tillegg som butikkansatt enn da jeg jobbet i restaurant. Jobben var i tillegg mye mye lettere. 

Anonymkode: ff494...7f0

Utrolig at folk sammenligner disse , de har tydeligvis ingen erfaring .

Skrevet
15 minutter siden, Alexz skrev:

Tipser du alle andre som gir deg god service å? 

Skrevet
22 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Får du ikke noenganger bare lyst til å glede et hyggelig hardtarbeidende menneske ? Du burde prøve.

Skrevet
8 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Nei er nesten aldri ute å spiser. Også er jeg vant med kulturen fra Japan at tipsing er nærmest nedlatende ovenfor kelner. 

Hvorfor er Japan relevant i denne saken ?🙈 I rest my case..

Skrevet
2 minutter siden, Alexz skrev:

Får du ikke noenganger bare lyst til å glede et hyggelig hardtarbeidende menneske ? Du burde prøve.

Jo, men jeg har ikke råd til å betale ekstra hver gang jeg går ut å spiser, klipper håret mitt eller tar en taxitur. Å spre glede kan man dessuten gjøre på mange måter annet enn å måtte finne frem lommeboka, heldigvis. Jeg er høflig og slår gjerne av en prat, men lønningen er sjefens ansvar, ikke meg som kunde. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...