Humle Brumle Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Jeg er forvirra, trodde man ikke pleide å tipse i Norge. For ikke så lenge siden ble jeg fortalt grunnen til at man må taste inne beløpet først også betale på kortautomat var fordi de kanskje ville ha tips. Jeg visste ikke det og følte meg litt dum... jeg bare syns det var irriterende at jeg måtte slå inn prisen, hvorfor kunne ikke de gjøre det for meg tenkte jeg. Men hva er riktig her? Skal man tipse? Trodde folk tjente nok som servitør i Norge jeg?
Fru Uperfekt Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 3 minutter siden, Humle Brumle skrev: Jeg er forvirra, trodde man ikke pleide å tipse i Norge. For ikke så lenge siden ble jeg fortalt grunnen til at man må taste inne beløpet først også betale på kortautomat var fordi de kanskje ville ha tips. Jeg visste ikke det og følte meg litt dum... jeg bare syns det var irriterende at jeg måtte slå inn prisen, hvorfor kunne ikke de gjøre det for meg tenkte jeg. Men hva er riktig her? Skal man tipse? Trodde folk tjente nok som servitør i Norge jeg? Tips er valgfritt, servitørene er faktisk et av få yrker med minstelønn i Norge. Jeg tipser om servitøren yter mer service enn jeg forventer. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Er såpass dyrt å gå på restaurant at jeg ikke gidder å tipse Anonymkode: f4703...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Etter jeg jobbet som servitør i utelivsbransjen med 159kr/timen, ingen tillegg utenom nyttår og 17.mai så begynte jeg å tipse... Fy for en dritt jobb med ræva betalt for innsatsen. Anonymkode: 763c6...d7c 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Etter jeg jobbet som servitør i utelivsbransjen med 159kr/timen, ingen tillegg utenom nyttår og 17.mai så begynte jeg å tipse... Fy for en dritt jobb med ræva betalt for innsatsen. Anonymkode: 763c6...d7c Finnes jo masse jobber med dårligere lønn. Tipser du butikkansatte? Anonymkode: 33351...898 13
Bernardette Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Tipser aldri. Anstendig lønn bør være avklart på forhånd, uten at det skal være opp til tilfeldige gjester. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Finnes jo masse jobber med dårligere lønn. Tipser du butikkansatte? Anonymkode: 33351...898 Har jobba i butikk og. Hadde bedre lønn med både tips og helligdagstillegg på søndager og andre helligdager.. Og bedre arbeidstider Anonymkode: 763c6...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter jeg jobbet som servitør i utelivsbransjen med 159kr/timen, ingen tillegg utenom nyttår og 17.mai så begynte jeg å tipse... Fy for en dritt jobb med ræva betalt for innsatsen. Anonymkode: 763c6...d7c Lønna er for lav, men bransjen bør jobbe for å bedre lønna i stedet for å være "avhengig" av at gjestene gir nok ekstra til at det blir en anstendig lønn ut av det. Jeg synes det er helt vilt at ikke dette har blitt gjort noe med for lenge siden. Det gir ingen mening at vi i Norge skal godta at en bransje skal være avhengig av andres velvilje for å få en lønn til å leve av! (Jeg har jobbet i utelivsbransjen selv, men jobber nå i et annet yrke som stadig vekk yter ekstra service uten at det noen gang har vært snakk om at vi burde få tips....🤔) Anonymkode: 9748f...afe 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Har jobba som servitør, og det var den værste jobben ever (også jobbet i butikk, kan ikke sammenlignes). Minstelønn uten kvelds/natttilegg og ikke engang helgetilegg eller helligdagstillegg. Men tipser ikke selv. Når jeg jobbet for noen år siden fikk vi ikke tipsen engang, den ble satt i felleskassa og spart til "noe hyggelig/fredagspils" som jeg aldri var med på uansett Anonymkode: 5c37e...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Jeg tipser ikke i Norge med mindre jeg har fått ekstremt god service, langt bedre enn forventet. Anonymkode: 2f33e...f3a 1
Konungr Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipser ikke i Norge med mindre jeg har fått ekstremt god service, langt bedre enn forventet. Anonymkode: 2f33e...f3a Jeg gjør det samme uansett hvor jeg er i verden. Bortsett fra Japan, der kommer de springende etter deg for å gi deg tipsen tilbake.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 Maten på restaurant i Norge er svært overpriset og dyr nok, det betyr at det er restaurant eier som tjener flesk fremfor å betale sine ansatte anstendig. Dette vil jeg ikke være med på å sponse, det er sjefens ansvar å betale de ansatte, ikke min som allerede betaler dyrt for maten. Å gi god service er ikke et argument, det skal alle gjøre i jobben sin. Anonymkode: 95a33...b86 3
Brunhilde Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 Jeg tipser, det vil si runder opp til nærmeste beløp som slutter på 0 eller 5 på et par av de stedene jeg spiser fordi jeg kan, og fordi maten og service er god, og de ansatte er eksepsjonellt hyggelige. I utlandet tipser jeg etter landets kotyme.
Humle Brumle Skrevet 13. september 2020 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2020 (endret) 2 timer siden, Konungr skrev: Jeg gjør det samme uansett hvor jeg er i verden. Bortsett fra Japan, der kommer de springende etter deg for å gi deg tipsen tilbake. Ahahaha😂 Endret 13. september 2020 av Humle Brumle 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #16 Skrevet 14. september 2020 Jeg tipser stort sett alltid. Enten runder opp til nærmeste 10’er, men er det god service tipser jeg gjerne opp 50-100kr. Anonymkode: 25f7f...248 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 På 13.9.2020 den 0.40, AnonymBruker skrev: Etter jeg jobbet som servitør i utelivsbransjen med 159kr/timen, ingen tillegg utenom nyttår og 17.mai så begynte jeg å tipse... Fy for en dritt jobb med ræva betalt for innsatsen. Anonymkode: 763c6...d7c Samme her. Var først etter at jeg hadde jobbet i restaurantbransjen selv at jeg begynte å tipse. Det samme gjelder mannen min, jeg har fortalt ham alt om hvor jævlig det kan være å jobbe i restaurant. Husker tipsen ga meg mat på bordet mer enn en gang, så jeg er kjempetakknemlig for de som har tipset meg ❤️ På 13.9.2020 den 0.42, AnonymBruker skrev: Finnes jo masse jobber med dårligere lønn. Tipser du butikkansatte? Anonymkode: 33351...898 Jeg hadde bedre arbeidsvilkår og timelønn + tillegg som butikkansatt enn da jeg jobbet i restaurant. Jobben var i tillegg mye mye lettere. Anonymkode: ff494...7f0
Khadira Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 Tipser alltid, med mindre servicen var bånn i bøtta.
Bareine Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 Jeg tipser! Feks hvis regningen er 459 tipser jeg 500. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #20 Skrevet 14. september 2020 Servitørene i Norge jobber for tariff og det er dyrt å spise ute. jeg tipset aldri og synes det er jævelig ufint når de taster klart og liksom forventer at jeg skal tipse dem. Jeg har typ aldri råd til å spise ute fordi det er så dyrt Anonymkode: 4d73a...119 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå