Gå til innhold

Selvmordsforebygging

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som får økt symptomer når det skrives mer om dette tema i media...? :( 

Anonymkode: 8cc68...618

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er suicidal. Har vært det i over 15 år. Har ikke troen på selvmordsforebygging. Jeg har planen klar. Jeg eksisterer kun for hunden min.

Selvmordsforebygging kommer ikke til å bli noe av, og eventuelt kun for kjendiser eller noe sånt. Ikke for vanlige folk som ikke har krav på psykolog hos Dps. engang. 

Anonymkode: 40bb0...6b8

Skrevet

Jeg får ikke økt symptomer. Man blir ikke mer eller mindre suicidal. Enten er man det, eller ikke.

Skrevet

Jeg blir mer suicidal og dårligere av det, så prøver å lese i media minst mulig akkurat nå.

Skrevet

Det er uansett viktigere å ha fokus på det og å snakke om det enn å la være. Selv om psykisk helsevern i Norge er noe dårlig, så skal det vites at det er ingen skam å be om hjelp eller snakke med andre mennesker om det. Og dermed forebygge.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke økt symptomer. Man blir ikke mer eller mindre suicidal. Enten er man det, eller ikke.

Tuller du? Det finnes absolutt grader av det. Fra selvmordstanker som er veldig vanlig, uten å ha planlagt akkurat når og kanskje hvordan. Til å faktisk gjennomføre det. Jeg har vært overalt på denne skalaen. Min psykiater vet også godt når det blir farlig og når det bare er tanker.

Denne kampanjen som har bombardert oss med temaet selvmord de siste dagen i some, har virkelig vært tøff for meg. Det å bli minnet på hvor mange som har klart det, og hvor vanlig det er å velge den løsningen, økte trykket hos meg hvertfall. Kan ikke forstå hvem som føler at den kampanjen hjelper, ikke de suicidale hvertfall.

Anonymkode: c622e...c0a

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til det dere skriver - at jo mer skriverier det er om selvmord, jo flere selvmord blir det...

Jeg personlig synes uttrykket "selvmordsforebygging" er helt håpløst, som om man har gitt opp, høres ihvertfall ikke ut som at man bryr seg om pasienten - bare om statistikken: hvor mange har man reddet livet på, liksom - til hvilket liv da, tenker jeg. 

Anonymkode: f1522...ba6

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, CaramelDevil skrev:

Det er uansett viktigere å ha fokus på det og å snakke om det enn å la være. Selv om psykisk helsevern i Norge er noe dårlig, så skal det vites at det er ingen skam å be om hjelp eller snakke med andre mennesker om det. Og dermed forebygge.

Hjelper ikke at det er "ingen skam å be om hjelp" når de fleste får avslag når de ber om hjelp. De får bekreftet at de ikke kan hjelpes eller at de ikke har det ille nok. Det i seg selv er et slag i magen. Ikke rart folk mister troa på at det er hjelp å få og heller tar saken i egne hender. Norsk psykiatri er helt krise.

Anonymkode: 13b15...d02

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Det finnes absolutt grader av det. Fra selvmordstanker som er veldig vanlig, uten å ha planlagt akkurat når og kanskje hvordan. Til å faktisk gjennomføre det. Jeg har vært overalt på denne skalaen. Min psykiater vet også godt når det blir farlig og når det bare er tanker.

Denne kampanjen som har bombardert oss med temaet selvmord de siste dagen i some, har virkelig vært tøff for meg. Det å bli minnet på hvor mange som har klart det, og hvor vanlig det er å velge den løsningen, økte trykket hos meg hvertfall. Kan ikke forstå hvem som føler at den kampanjen hjelper, ikke de suicidale hvertfall.

Enig. Jeg tenker heller "jasså, så er jeg for svak for å klare å gjennomføre det en gang" istedenfor å tenke at jeg skal ta kontakt med noen. 

Samtidig tenker jeg at det sikkert er bra, om noen blir spurt om de har tanker om det og på den måten får hjelp og ikke gjør det og er fornøyd med det. 

Anonymkode: 9074a...490

Skrevet

Jeg blir mer frustrert enn trigget. Men ja kan si jeg tenker mer over det når jeg hører om det i media.

Mest frustrert fordi det ikke kommer til å skje noen forandring i den grad vi trenger det. Det er et godt utgangspunkt men dessverre vanskeligere og realisere.

Skrevet

Må legge til at jeg føler på mange måter denne kampanjen er litt som da alle kjendiser og foreninger hadde svart bilde på Instagram, og da følte de hadde gjort sitt i forhold til Black lives matter. Det hjelper ikke å slenge på telefonnummeret til mental helse liksom og noe rørende som at vi har ingen liv å miste. Hele greia er jo rettet mot pårørende. Hvor trist det er for dem. Hadde folk kunnet kjenne hvor vondt det er å eksistere for noen av oss, ville de heller vært triste for at vi må fortsette dette livet. Dersom man faktisk hadde tatt det på alvor og politikerene hadde ment det de sier om null-visjon osv, så må man bygge opp det psykiatriske helsevesenet, fjernet pakkeforløp og tidspress på psykologer, laget individuelle opplegg, ha tid til å gjøre folk friske. Man måtte endre skolesystemet, ruste opp barnevernet, strengere straffer for pedofili, voldtekt og overgrep. Osv osv. Nei denne «verdensdagen for selvmordsforebygging» spytter på oss.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at jeg føler på mange måter denne kampanjen er litt som da alle kjendiser og foreninger hadde svart bilde på Instagram, og da følte de hadde gjort sitt i forhold til Black lives matter. Det hjelper ikke å slenge på telefonnummeret til mental helse liksom og noe rørende som at vi har ingen liv å miste. Hele greia er jo rettet mot pårørende. Hvor trist det er for dem. Hadde folk kunnet kjenne hvor vondt det er å eksistere for noen av oss, ville de heller vært triste for at vi må fortsette dette livet. Dersom man faktisk hadde tatt det på alvor og politikerene hadde ment det de sier om null-visjon osv, så må man bygge opp det psykiatriske helsevesenet, fjernet pakkeforløp og tidspress på psykologer, laget individuelle opplegg, ha tid til å gjøre folk friske. Man måtte endre skolesystemet, ruste opp barnevernet, strengere straffer for pedofili, voldtekt og overgrep. Osv osv. Nei denne «verdensdagen for selvmordsforebygging» spytter på oss.

Har ikke fått med meg at det er en kampanje. Sier de seriøst bare at man må be om hjelp og det er det? Hva går denne kampanjen ut på? Jeg er ellers veldig enig med deg.

Anonymkode: c53a6...c6c

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din da temaet kan være triggende for andre. Vi moderatorer ikke kan passe tråden konstant og luke ut svar som kan være skadelig.  

Med vennlig hilsen Anki, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...