AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Prøver å være kort her Har slitt med angst store deler av livet. De siste årene har det blitt verre og verre, slik at det går utover hverdagen min. F. eks det at jeg ikke klarer å gjennomføre arbeidsdagen pga rastløshet(klarer bokstavelig talt ikke sitte stille selv om jeg egentlig er en rolig person) , hjertetbank, svimmelhet osv). Det eneste legemiddelet jeg har prøvd er truxal, men føler det ikke har noe særlig virkning bortsett fra at jeg blir litt døsig, noe som gjør meg enda mer bekymret og nervøs hehe. Jeg sliter i tillegg med ptsd og går hos en behandler for dette. Det jeg lurer på er om noen andre med generalisert angst har prøvd ut legemidler som funker og som ikke gjør dere døsige og trøtte? Jeg vet at vi alle er forskjellige og reagerer ulikt, men vil likevel høre litt om andres erfaringer. Til neste uke skal jeg skal fastlegen min og ta opp dette rundt medisiner. Ha en fin dag Anonymkode: a8c88...623
Stoltskeiv Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Jeg også hatt en slags angst hele livet, som slo skikkelig ut fra 2017 til tidlig 2019. Fikk anfaller og kunne skjelve i henda en hel dag. Jeg var kjempe urolig. Jeg visste ikke selv hva det var først, men så skjønte jeg at det faktisk var angst. Jeg snakket ikke med så mange om det fordi jeg var redd folk skulle tro jeg var gal. Ting var skikkelig ille. Jeg var så redd. Følte meg utrygg over alt og var redd for alt. Men jeg nektet å ta medisiner mot det. Fordi det forskyver problemene til man skal trappe ned og slutte med de. Istede fant jeg måter jeg kunne avverge om jeg kjente det kom anfall. Og jeg lærte meg sakte men sikkert å ta kontroll over alle disse følelsene. Jeg måtte slutte med nyheter for en periode. Kjente jeg det kom anfall, så la jeg meg ned på gulvet og kjente etter pusten, så sant hvis jeg var hjemme. Skjer det på offentlig plass, så stopp litt opp og kjenn etter pusten. Prøv å ta kontroll over tankene å spør "Hvor reelt er det at disse problemene jeg var redd for skal oppstå nå? Ofte så var det urealistisk at de skulle skje akkurat da. Ta en dag om gangen. Er det for mye, så ta en halv dag om gangen. Eller en time om gangen. Eller 1 minutt om gangen. Tenk nøye etter om du virkelig vil ta medisiner. Men de kan forskyve problemene når du skal slutte med å ta de. Prøv først å ta kontroll over angsten. Det er ikke lett. Det er drit vanskelig. Det krever tålmodighet og jeg er helt sikker på at du vil klare det ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Det er noen ssri som kan hjelpe mot generalisert angst. Tar lang tid før det virker, og men bruker lang tid på å trappe opp og event trappe ned. Så har man buspirone, men det tar ofte 4-6 uker før man kan få effekt... Om man får noe effekt Beroligende som vival og Sobril er sterkt vanedannende, og man bør ikke bruke det fast. Terapi, samtaler og eksponering er knallhardt å jobbe med. Angsten er ofte sterkere enn motet. Anonymkode: dea4c...c5d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Sitat Hei du. Takk for svar, godt å kjenne at jeg ikke er alene. Er egentlig veldig enig med deg ang. med. - det løser ikke problemene. Jeg har funnet ut hvis jeg er ute med venner, går turer etc., så hjelper det at jeg holder meg aktiv i samtalen, slik at jeg slipper å fokusere på meg selv, min egen kropp osv. Problemet kommer når jeg feks er på jobb, da har jeg ikke funnet noen teknikker som funker. Det er ingenting jeg bekymrer meg for da (slik som når jeg er hjemme at jeg feks blir bekymret for brann når jeg lager mat, kjenner hjertet hopper for fort etc). Jeg trives på jobb, elsker kollegaene mine, men jeg går igjennom dagen våt på hendene, med hjertebank, svimmel osv. Det eneste som fungerer for meg er pauser, gå en tur ut, på do osv, men kan ikke gjøre det hvert femte minutt heller. Er så frustrerende. Anonymkode: a8c88...623 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noen ssri som kan hjelpe mot generalisert angst. Tar lang tid før det virker, og men bruker lang tid på å trappe opp og event trappe ned. Så har man buspirone, men det tar ofte 4-6 uker før man kan få effekt... Om man får noe effekt Beroligende som vival og Sobril er sterkt vanedannende, og man bør ikke bruke det fast. Terapi, samtaler og eksponering er knallhardt å jobbe med. Angsten er ofte sterkere enn motet. Anonymkode: dea4c...c5d Vival og sobril er noe jeg vil unngå, ja. Føler slike preparater er noe man kan bruke én gang, ikke regelmessig. Tror jeg rett og slett må høre med legen hva han tenker. Jeg har gått på en del forskjellige antidep før som nok også vil kunne hjelpe mot angst, så kanskje jeg kan teste ut noe der. Anonymkode: a8c88...623
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Metakognitiv terapi! Anonymkode: 4dc38...a38
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Metakognitiv terapi! Anonymkode: 4dc38...a38 Takk for tips! Skal sjekke ut det. Ts Anonymkode: a8c88...623
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei du. Takk for svar, godt å kjenne at jeg ikke er alene. Er egentlig veldig enig med deg ang. med. - det løser ikke problemene. Jeg har funnet ut hvis jeg er ute med venner, går turer etc., så hjelper det at jeg holder meg aktiv i samtalen, slik at jeg slipper å fokusere på meg selv, min egen kropp osv. Problemet kommer når jeg feks er på jobb, da har jeg ikke funnet noen teknikker som funker. Det er ingenting jeg bekymrer meg for da (slik som når jeg er hjemme at jeg feks blir bekymret for brann når jeg lager mat, kjenner hjertet hopper for fort etc). Jeg trives på jobb, elsker kollegaene mine, men jeg går igjennom dagen våt på hendene, med hjertebank, svimmel osv. Det eneste som fungerer for meg er pauser, gå en tur ut, på do osv, men kan ikke gjøre det hvert femte minutt heller. Er så frustrerende. Anonymkode: a8c88...623 Kan jeg spørre hva slags jobb du har? Vil ellers støtte det som skrives her om å prøve uten medisiner først, jeg nektet også medisiner og er kjempeglad for det nå! Terapi er mye mer hensiktsmessig. Anonymkode: 57313...f82
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Jeg har GAD, med fokus på bekymringsangst. Det som reduserer dette er å være i aktivitet, altså redusere grublingen. Jeg er også veldig ops på kosthold. Ble litt bedre etter at jeg kuttet ned på karbohydrater. Sukkerarter og stivelse trigger angst og hjertebank hos meg. Fikk et tilbud om metakognitiv terapi hos en DPS, med sykepler under videreutdanning. Tror vel det er det billigste tilbudet du kan få. Jeg fikk ikke så mye ut av terapi hver tredje uke ( hun var veldig mye sykemeldt de to årene jeg var der). Fikk bare mer skyldfølelse over at ikke helt klarte å slutte å bekymre meg. Men kanskje en som var ferdig utdannet hadde vært flinkere? Hun var jo enig i at mange av bekymringene mine faktisk var reelle, at de hadde grobunn i tidligere erfaringer, men at jeg nok grublet litt for mye på det. Det har kommet en online gruppe "angstportalen", hvor det skjer mye. På facebook, har hun som leder dette ukentlig meditasjon, og webinarer om angst. Du betaler en sum i måneden for å være med der. Det kan være verdt å prøve ut. Anonymkode: 574bf...aa0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå