Gå til innhold

Passer hund inn i livet mitt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mor med 3 gutter på 6,9,14 år som også er hos far. 

Jobber turnus, mest dag i kort avstand fra hjemmet. 

Går mye tur. 

Ønsker Cocker spaniel, pga erfaring fra barndommen. 

Hva tenker dere erfarne? Det er et gjennomtenkt valg, og jeg er forberedt på at jeg nå begir meg ut på et liv som jeg skal ha ansvar for til den dør. Jeg leser, snakker med oppdrettere og vil gjøre alt jeg kan for å vite mest mulig for jeg evt avgjør om jeg skal gå for dette. 

Hörer det er så mange som sier at en nesten ikke kan gå i jobb, gå flere mil hver dag osv. Er dette realiteten? Alle jeg kjenner med hun driver ikke på sånn, så lurer litt på om det stemmer?

Anonymkode: 3b695...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, opptil flere ganger 😂

Skrevet

Slik jeg ser på det er minimumet alle hunder burde få en kort morgentur og kveldstur, og en langtur. En cocker er ganske aktiv og trenger kanskje litt mer enn minimumet, de jeg har kjent elsker lange turer.

De korte turene kan ikke være så korte at de ikke får gjort fra seg, og mange hunder gjør ikke fra seg før du har gått et stykke. For oss blir disse turene minst 10 min, og ofte 20.

Vi har en bedagelig hund av selskapshundrase, så vi går oftest bare 40-60 min langturer. Derfor valgte vi også en rolig rase, fordi det passer oss. Da kan var yngte trente vi endel hverdagslydighet på tur og hjemme i tillegg, nå har han mindre behov for at ting skal skje.

Vi lar vår være hjemme alene i 8 timer. En sjeldent gang blir det uplanlagt mer, det synes vi ikke er greit, men vi vet vår hund tåler det. Han er ganske stor og sier tydelig ifra når han må ut, så vi vet at han ofte frivillig holder seg langt forbi 8 timer, men i tilfelle noe skjer vil vi jo ikke ha han uten tilsyn mer enn det.

8 timer er jo lenge det også, og mange mener man ikke kan ha hund da, men hunder sover mange timer i døgnet, så så lenge de har god plass, mulighet til å flytte på seg etter lys/varme og fri tilgang på vann, så vil de fleste hunder ha det helt ok. 

Anonymkode: 81110...61a

Skrevet

Først vil jeg si at cocker høres ut som et godt valg. Så må du nesten se på hverdagen og hva du har tid til. Jeg har jobbet 100% og hatt hund, dog ikke samtidig som små barn. Jeg mener at 8-9 timer hjemme alene om dagen er maks, men går så lenge hunden får brukt seg godt ellers. Hvordan tenker du å gjøre det med hunden de ukene ungene er hos deg, rekker du en god tur om dagen likevel? Trenger ikke gå en mil om dagen men jeg mener hunden minimum bør ha en times tur om dagen. 

Skrevet

Jeg er på jobb max 8 timer i turnus, mens ungene er hjemme før det. Eldstemann vil bidra ift lufting så hunden får gjort ifra seg. 

Jeg går tur hver dag, og trives godt med det😀

Skrevet

Antall timer tur mange hundeeiere går per dag kan du ta med en klype salt. De fleste smører tjukt på og skriver hvor mye de burde gått - ikke hvor mye de i realiteten går. Det høres til tider ut som om folk har fulltidsjobb med å gå tur med hunden - det er vel og bra det, men jeg tviler på sannhetsgehalten i det de fleste sier.

Tur er viktig for at hunden skal få brukt kroppen og sansene, men for min hund har det ikke en pøkk å si om den får en halvtimes  eller 3 timer med tur. Det er de 20-30 minuttene med klikkertrening og spor som virkelig gjør hunden lykkelig og sliter den ut. 

Det høres absolutt ut som du er klar for hund, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten min i hverdagen. Det er klart at livet snus på hodet og at det er mer logistikk som skal gå opp, men med på kjøpet får du en fantastisk fremtidig følgesvenn og ny hobby. Anbefaler deg virkelig å sjekke ut hundemiljøet i nærområdet, når man driver med f. eks lydighet, rallylydighet, agility etc, får man all innsats igjen i hundeholdet. 

Selv om du så og si har bestemt deg for cocker og har gode barndomsminner, ville jeg tenkt meg om to ganger. Jeg har ingenting mot rasen i seg selv, men jeg har rett og slett sett litt ymse eksemplarer de siste ti årene. Både når det gjelder gemytt og helse. Det er lett å huske kun de positive tingene fra da man var liten, og på denne tiden var hundeholdet litt annerledes enn hva det er nå. Jeg har f. eks positive minner om verdens snilleste border collie, dette var hunden mine besteforeldre hadde. Men denne hunden gikk fritt ute hele dagen, og gjorde akkurat det den ville. Den hadde ikke passet min livsstil. Nå er ikke cocker spaniel noe border collie akkurat, men det kan være verdt å vurdere noen andre raser i tillegg. Se litt på hvor mye innsats du f. eks vil legge inn i pelsstell og hvor stor risiko du tåler når det gjelder potensielle helseproblemer. Det er lett å underdrive hvor mye tid og penger man kan komme til å bruke på slikt. 

Bare en observasjon. Når man kjøper en spesifikk rase fordi man har hatt et snilt eksemplar av denne tidligere, må man aldri begynne å sammenligne. Jeg har sett dette så ofte. Folk har hatt en snill BC, en snill fuglehund, jack russel, terrier schafer, retriever etc, og de vil ha denne typen hund igjen. Når de får hunden har de glemt at det tar mange år før hunden blir voksen, og at de faktisk skal overleve hunden gjennom et valpe- og ungdomsstadie før den begynner å bli ålreit. Da sammenligner de konstant den nye hunden med de fine minnene fra den gamle, og alt man tenker på er at denne hunden ikke er like snill som gamle "Laika" var. Så glemmer de at Laika var ute hele dagen løs, eller kanskje Laika var så rolig og snill pga hofteproblemer?
Litt lang utbrodering her, jeg mener ikke at cockern passer dårlig til ditt liv, men det er lurt å tenke etter og vurdere en gang eller ti. 

Anonymkode: 6e6a3...f96

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det høres ut som hund passer inn i livet ditt. Du får vel litt hjelp av eldstesønn til å gå tur kanskje?

Anonymkode: d7acf...2b3

Skrevet

Enig med AB over som ber deg ikke sammenligne. Blir som at tenåringen vår skal bruke som argument når hun blir voksen at hun kan hund, for hun er oppvokst med hund... Det er hun, men hun har hatt kosen, vi har hatt alt ansvaret. 

Har hatt cocker spaniel. De er lette å trene aktivitetssporter med, men ikke like enkel å lære å gå fint i bånd, ikke stjele mat, ikke gå på jakt osv... 

Anonymkode: b0663...578

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...