Gå til innhold

Hjelp til tolkning av brilleseddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Fikk brilleseddelen med meg fra optiker og tenkte å kjøpe briller på nett. Men forstår lite av selve seddelen. Noen som vet? :) ifølge nettet skal styrken stå som sph, men det står kun oppført følgende kolonner hos meg: sfære, cyl, akse, visua, PDA og PDN.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Minya skrev:

Har du et bilde?

Ja :) dette er alt som står. C2620B47-17BB-407C-B772-CB9EDF780C25.thumb.jpeg.55a74586e0b0c25b7918a554ef69d1c1.jpeg

Skrevet

Du har en hornhinneskjevet på -0.5 med forskjellig akse på 80 på høyre og 25 på venstre

Men det står ikke hva slags styrke du har

Anonymkode: 326d6...a9d

Skrevet

Du er rett og slett verken langsynt eller nærsynt. Problemet ditt er skjeve hornhinner dine

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en hornhinneskjevet på -0.5 med forskjellig akse på 80 på høyre og 25 på venstre

Men det står ikke hva slags styrke du har

Bør jeg be om å få det spesifisert? Er det ikke litt rart at det ikke står?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er rett og slett verken langsynt eller nærsynt. Problemet ditt er skjeve hornhinner dine

Ja det sa optikeren noe om, så det stemmer. Men syns det er rart at det ikke skal være styrke i brillene? Kan det stemme, eller har de utelatt det med vilje?

Skrevet
Akkurat nå, meelissa skrev:

Bør jeg be om å få det spesifisert? Er det ikke litt rart at det ikke står?

Jeg svarte deg for dårlig. Du har styrke på +/- 0 som betyr at du ikke er langsynt eller nærsynt. Du trenger briller pga skjeve hornhinner, ikke fordi du er langsynt eller nærsynt. 

Skrevet
1 minutt siden, meelissa skrev:

Ja det sa optikeren noe om, så det stemmer. Men syns det er rart at det ikke skal være styrke i brillene? Kan det stemme, eller har de utelatt det med vilje?

Nei, det stemmer at du ikke skal ha styrke i brillene dine. 

Skrevet

Jeg er enig med de to over, du har skjeve hornhinner, men ellers ingen "styrke". Det er mulig å ikke ha "dårlig syn" annet enn skjeve hornhinner.
Hvis du ikke er hverken langsynt eller nærsynt, er det unødvendig med styrke i glassene, i tillegg til hornhinnetilpasning.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte deg for dårlig. Du har styrke på +/- 0 som betyr at du ikke er langsynt eller nærsynt. Du trenger briller pga skjeve hornhinner, ikke fordi du er langsynt eller nærsynt. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer at du ikke skal ha styrke i brillene dine. 

Jasså :) tusen takk for oppklaring, da!

Skrevet
2 minutter siden, Minya skrev:

Jeg er enig med de to over, du har skjeve hornhinner, men ellers ingen "styrke". Det er mulig å ikke ha "dårlig syn" annet enn skjeve hornhinner.
Hvis du ikke er hverken langsynt eller nærsynt, er det unødvendig med styrke i glassene, i tillegg til hornhinnetilpasning.

Har bare ikke hørt om det før! Men takk!

Skrevet
1 minutt siden, meelissa said:

Har bare ikke hørt om det før! Men takk!

Null stress. Ulempen er at du ikke kan kjøpe daglinser eller månedslinser sånn helt ut av det blå, de må tilpasses spesielt og koster skjorta.
Jeg har selv litt styrke på hvert øye (-1.0 og -2.0), men har i tillegg skjeve hornhinner på begge øynene, som ikke er skjeve nok til at jeg kan kjøpe linser som er helt korrekte. I stedet bruker jeg linser med styrke -1.25 og -2.50, da det er det nærmeste optikeren finner som passer for mitt syn.
Hadde jeg hatt *litt* skjevere hornhinner, kunne jeg brukt Toric-linser, som er linser med både styrke og hornhinnetilpasning, og de er sååååå mye mer behagelige å ha på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...