Gå til innhold

Privat praktiserende psykolog med avtale

Fremhevede innlegg

Skrevet

1. Hvor lenge gikk du til privat praktiserende psykolog med avtale/avtalespesialist? Vet at i DPS og sånn, er man veldig opptatt av tiden, og at mange ofte får avsluttet behandling etter kort tid. Tar psykologen seg mer tid på pasienten om man er privat praktiserende avtalespesialist?

2. Hvis man vil lese journal fra privat praktiserende psykolog, hvor kan man få tak i den? Vil den ligge tilgjengelig for sykehus o.l på nettet, eller kun hos psykologen?

Anonymkode: 2e5b3...fbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Vet ikke hvordan det er på dps, men hos privat med driftsavtale får en heller ikke gå i evigheter, da det er kø der også. 
men sett dere en plan når du begynner og jobb mot de målene. Du trenger den tiden det tar. 

2. Nei, den journalen blir kun liggende hos psykolog. Ikke i helsenorge sitt system 

Anonymkode: c9b7a...77a

• Liker 1
Skrevet

Jeg går til privatpraktiserende psykiater med avtale, men det fungerer likt. Jeg har gått til psykiateren i nesten to år, og har hatt time 1-2 ganger i uken. Jeg kan også sende melding eller ringe hvis det er noe mer akutt. Hun har sagt at jeg kan gå i terapi så lenge jeg ønsker, eller føler at jeg har behov for det. Privatpraktiserende kan i større grad bestemme selv hvor hyppig og langvarig behandling de vil eller kan gi pasientene. DPS må også forholde seg til  prioriteringsveilederen i større grad, noe som fører til at det hele tiden kommer inn nye pasienter, og det er tidsfrister på hvor lenge pasientene må stå på ventelisten. Tidsfristene er likevel mer veiledende og de overholdes ofte ikke. Privatpraktiserende kan i ha veldig lange ventelister, og de kan ofte selv velge hvilke pasienter de ønsker å tilby behandling eller avvise ut ifra henvisningen. Så privatpraktiserende kan ta seg mye bedre tid, men det er langt ifra gitt at de gjør det. Det handler nok mye om hvem du møter. Jeg er uansett mye mer fornøyd med å gå til privatpraktiserende psykiater i stedet for DPS. 

Journalen vil kun ligge hos psykologen. 

Anonymkode: 3353d...df5

• Liker 3
Skrevet

1. Jeg bikket mitt fjerde år for noen måneder siden, de første årene var det en time hver uke, noen ganger hadde jeg halvannen time men for det meste var det en klokketime, nå har vi turtimer og da er det halvannen-to timer annenhver uke.

2. Om jeg vil lese journalen min må jeg be psykologen om en utskrift, den er ikke tilgjengelig noen andre steder.

Skrevet

1.Jeg gikk til privatpraktiserende psykolog med avtale i ca 10 år, en time per uke (noen ganger mer), ved tiden ble det til 1 time hver 14 dag for siden å bli en time per. måned.

Anonymkode: 81c71...45d

Skrevet

Går til avtalespesialist og har 1-2 avtaler ukentlig. En sjelden gang enda en time ekstra ved behov. Timene er alt fra en klokketime til halvannen eller sjeldnere to/to og en halv time dersom det blir nødvendig. Føler absolutt at jeg får bedre med tid uavhengig av om det er en time eller mer. Den korte perioden jeg var på dps følte jeg omtrent at neste pasient stod med et bein innenfor kontordøra før jeg hadde gått. Har en tilstand som krever lang tid i terapi, så jeg har fått vite at jeg skal få all tid jeg trenger. Det går fremover, men det er små steg hele tiden. Det har blitt mitt ankerfeste og jeg føler meg veldig heldig som har kommet akkurat til denne behandleren. Vi har også kontakt utenom ved behov - om det er noe Spesielt, spørsmål En av oss har til for eks terapien, eller annet. 
men god behandler vil stille krav til at du må gjøre innsatsen selv, uavhengig av hvor dette er, tenker jeg da!

Anonymkode: 62bd4...cd9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går til avtalespesialist og har 1-2 avtaler ukentlig. En sjelden gang enda en time ekstra ved behov. Timene er alt fra en klokketime til halvannen eller sjeldnere to/to og en halv time dersom det blir nødvendig. Føler absolutt at jeg får bedre med tid uavhengig av om det er en time eller mer. Den korte perioden jeg var på dps følte jeg omtrent at neste pasient stod med et bein innenfor kontordøra før jeg hadde gått. Har en tilstand som krever lang tid i terapi, så jeg har fått vite at jeg skal få all tid jeg trenger. Det går fremover, men det er små steg hele tiden. Det har blitt mitt ankerfeste og jeg føler meg veldig heldig som har kommet akkurat til denne behandleren. Vi har også kontakt utenom ved behov - om det er noe Spesielt, spørsmål En av oss har til for eks terapien, eller annet. 
men god behandler vil stille krav til at du må gjøre innsatsen selv, uavhengig av hvor dette er, tenker jeg da!

Rettelse: har to ukentlige avtaler fast.

Skrevet

Dere som er fornøyd med behandleren som skriver her. Vil dere si hvor i landet det er og helst diagnose? Er på leting:)

Anonymkode: 205c4...24f

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er fornøyd med behandleren som skriver her. Vil dere si hvor i landet det er og helst diagnose? Er på leting:)

Østlandet - hvor på Østlandet er aktuelt hvis dette også er ditt område? Jeg har kompleks traumelidelse

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Østlandet - hvor på Østlandet er aktuelt hvis dette også er ditt område? Jeg har kompleks traumelidelse

Takk for svar:)

Oslo her, ptsd og dissosiativ lidelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...