Gå til innhold

Slakte fisk humant


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjære mann har endelig klart å overtale med til å bli med på fisketur en gang i blant. Jeg liker det også faktisk, frem til jeg får napp. For det første får jeg jo litt vondt av stakkaren som blir dratt etter kjeften. Likevel klarer jeg å se det "positive" med at vi kanskje kommer hjem med middag som ikke har hatt det vondt i et oppdrettsanlegg 

Så kommer slakten. Mannen gyver løs på hodet med knivskaftet eller knekker nakken på fisken. Jeg får ikke ordentlig tak for å knekke nakke, og synes slag er lite humant da jeg ikke er hardhendt nok. I frykt for å ikke klare å avlive legger jeg de alltid over til mannen.

Vil et par raske knivstikk bak øyet gjøre samme nytte? 

Kanskje ikke rett forum, men det må da være noen hobbyfiskere her? 

Anonymkode: d2806...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, men de føler ikke kroken i kjeften. Det er ingen nerve der

Anonymkode: 0b051...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men de føler ikke kroken i kjeften. Det er ingen nerve der

Anonymkode: 0b051...cfb

Hvem har lært deg at fisken ikke føler smerte? Selvfølgelig kjenner den kroken i kjeften. En artikkel på forskning.no kan opplyse deg litt.

https://forskning.no/fisk-partner-universitetet-i-bergen/fisk-foler-smerte/854115

Anonymkode: efa07...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå hardt i hodet, knekke nakken eller bløgging. Det gjøres ved å kutte blodåre som går fra hjertet på fisken med en kniv. Jeg har alltid en gummihammer med meg siden jeg tviler på at jeg er sterk nok til å knekke nakken. Jeg bløgger den når vi er på telttur. 

Anonymkode: 0b183...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i båt er det lett å knekke nakken ved å slå fisken hardt mot ripa. 

Men jeg pleier å kutte "strupen", og ta tak for å knekke nakken. Hele er gjort på et par sekunder. 

Uproblematisk på all fisk som er mindre enn en 6åring ihvertfall. Kanskje verre på kveite på 50 kg 😂

Anonymkode: c71c2...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærte å avlive fisken ved å knekke nakken på den den gangen jeg var barn, og det gikk veldig greit. Men vi fikk bare småfisk, da. :) 

Anonymkode: 1e1db...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe stor fisker, og HATER "avliving" av noenting/allting, men ett dask med noe solid rett over/mellom  øynene er det jeg lærte som liten, og da er de dÆvve umiddelbart, for så å bløgge... Det er jaffal sånn jeg gjør det...

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten knakk vi nakken på dem. Men da fikk vi bare små fisk i det vannet vi hadde. Nå bruker jeg en stor kniv og slår den butte siden hardt i nakken. Dør med en gang da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...