Gå til innhold

Alternative behandlingsformer for cptsd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en godt voksen dame som har vokst opp serietraumatisk. Nervene er i helspenn hele tiden. Jeg er klar over toleransevinduet, men har rett og slett ikke mulighet til å ta det så mye med ro som jeg trenger. Hva er det som kan hjelpe av alternative behandlingsformer? Orker ikke gå via det offentlige. Har ikke noe spes gode opplevelser med det.

Anonymkode: 58098...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening og sunt kosthold hjelper mot det meste...

Anonymkode: df7ff...543

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det virker helt supert på barndomstraumer 😑😑🙄 eh.. Not 

Anonymkode: 61017...812

• Liker 3
Skrevet

Søk på somatic experience 👍

Skrevet

Jeg har fått mye hjelp av emdr og en del innleggelser for stabilisering. Samt psykoterapi. Alt via det offentlige:) Og passe mengde aktivitet og hvile. For meg er det viktig å være i delvis jobb for at hjernen skal få pause fra tankene. Jeg blir dårlig av mindfulness og yoga osv, så det er nok litt ulikt fra person til person.

Anonymkode: 4dbaf...9f9

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Humle Brumle skrev:

😂😂😂 

Det er ikke helt bullshitt og kan hjelpe med å bruke opp stress, men traumer forsvinner ikke av trening. 

Skrevet

Jeg har det samme problemet, jeg har også kompleks ptsd og sliter med at jeg blir en kraftløs idiot som bare gir opp og går rett i "servilt slavemodus" straks noen tråkker over grensene mine. 

Jeg har forstått dette med toleransevinduet og har skjønt at nervesystemet tydeligvis blir underaktivert i disse situasjonene, men hvordan komme seg opp igjen? Nei, det har jeg ikke skjønt, dessverre.

Ellers har jeg prøvd kognitiv psykologi, det hjalp meg mye med å få innsikt, men straks jeg føler meg truet forsvinner jo innsikten og fornuften ut vinduet, så det har ikke hjulpet meg til å reagere bedre i vanskelige situasjoner.

Reagerer du på samme måte, Ts? Blir du også "hjelpeløs" og føler deg fanget? Jeg vurderer selv å undersøke hvilke psykologer som spesifikt driver med traumebehandling. Kanskje det kan hjelpe....

Eller hva med Modum bad? De har vel spesialisert seg på traumer, bla.

Anonymkode: c8661...928

Skrevet

Underaktivering/dissosiering er dessverre så få traumebehandlere som har god kompetanse på. Det blir ofte avskrevet som en «lært» tilstand som er ønsket, men er like normalt som hyperaktivert/angst osv. Jeg vet ikke hva du har gjort tidligere av behandling, men med cptsd har jeg i alle fall erfart at jeg har måtte sette «livet» litt på vent og faktisk gå grundig til verks med spesialisert behandling. Innleggelse fungerte tilslutt for min del, men trengte noen runder og har såvidt klart å starte jobben i poliklinikk i etterkant av innleggelse.

modum bad er spesialister, i tillegg har du Reft i Trondheim som er veldig dyktige om PE (prolonged exposure) fungerer for deg som behandlingsform. 

Vet dessverre ikke så mye om privatpraktiserende, Modum er privat, men med refusjon. Noen har også god erfaring med hurdalssjøen, men vet ikke hvor stor kompetanse de har på cptsd

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
5 minutter siden, missg skrev:

Underaktivering/dissosiering er dessverre så få traumebehandlere som har god kompetanse på. Det blir ofte avskrevet som en «lært» tilstand som er ønsket, men er like normalt som hyperaktivert/angst osv. Jeg vet ikke hva du har gjort tidligere av behandling, men med cptsd har jeg i alle fall erfart at jeg har måtte sette «livet» litt på vent og faktisk gå grundig til verks med spesialisert behandling. Innleggelse fungerte tilslutt for min del, men trengte noen runder og har såvidt klart å starte jobben i poliklinikk i etterkant av innleggelse.

modum bad er spesialister, i tillegg har du Reft i Trondheim som er veldig dyktige om PE (prolonged exposure) fungerer for deg som behandlingsform. 

Vet dessverre ikke så mye om privatpraktiserende, Modum er privat, men med refusjon. Noen har også god erfaring med hurdalssjøen, men vet ikke hvor stor kompetanse de har på cptsd

Innleggelse på Modum Bad er gratis. :) 

Skrevet
14 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Innleggelse på Modum Bad er gratis. :) 

Jupp, men privat 😊 siden hun ville ta det utenom det offentlige. Kan få privatpraktiserende psykiater/psykolog eller lege til å søke, etter de endringene som kom for et par år siden.

Men, jeg forklarte meg nok litt dårlig. Litt surrete hode i dag 😅

Skrevet

Har vært på stabiliseringskurs for dissosiative lidelser. Finner ikke privatpraktiserende psykolog med refusjonsavtale eller psykomotorisk fysio. Jeg er egentlig fortvila over hvor vanskelig det skal være å finne god hjelp. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Søk på somatic experience 👍

Det skal jeg, takk for tips!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på stabiliseringskurs for dissosiative lidelser. Finner ikke privatpraktiserende psykolog med refusjonsavtale eller psykomotorisk fysio. Jeg er egentlig fortvila over hvor vanskelig det skal være å finne god hjelp. 

Du kan få henvisning til privatpraktiserende psykolog og psykomotorisk fysioterapi gjennom fastlegen. Tror de skal ha det i hver kommune..?

❤️

Skrevet
1 minutt siden, Uatskillelig said:

Du kan få henvisning til privatpraktiserende psykolog og psykomotorisk fysioterapi gjennom fastlegen. Tror de skal ha det i hver kommune..?

❤️

Jeg har fått tips av deg i et annet innlegg. Hjelpeapparet fungerer ikke på samme måte for deg som for meg. Jeg har hatt dissosiativ lidelse siden dengang det het multippel personlighet. Jeg har et slags fundament å bygge på, siden jeg hadde det nokså trygt og godt de aller første leveår, men har levd et langt og fælt liv med dårlig hjelp. 

Skrevet

Jeg vil anbefale EMDR-terapi. Det er ren magi. 

Anonymkode: 95544...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...