AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Mamma har 350 000 i forbruksgjeld, og ingen verdier. Grunnen er at hun har villet please pappa i alle år, og ikke klart å si nei til dyr mat, små ferieturer o.l. Pappa har ikke hatt inntekt og ingen økonomiforståelse. For et par år siden gikk det til helvete og huset ble solgt på tvangssalg. 350 000 er den gjelden som gjenstår. Jeg og mamma har et fantastisk forhold, vi snakkes nesten hver dag, hun har alltid vært flink til å stille opp. Nå må de flytte fra den leide boligen, og hun vurderer å flytte fra pappa. Men hun syns det er vanskelig pga lånet. Endel er i hans navn og han presser henne ang dette, hun har tatt opp lån i hans navn uten at han visste, og han har vært med på å bruke pengene. Jeg og min mann sitter greit i det økonomisk. 1,5 mill i inntekt, hus til litt over 5 mill som vi har 3 mill i gjeld på. Er det mulig å ta over lånene til mamma? Og så kan hun betale oss? Da vil vi vel få en bedre rente enn hun har. Mannen min er ikke helt med (enda) fordi han kjenner til historien. Hva tenker dere? Mamma tjener ca 25 000 i mnd. Ikke noe rart ved henne ellers, normal oppegående dame i full jobb. Jeg tviler ikke et sekund på at vi får pengene våre. Men kunne også ha gitt henne dem, for det er jo mamma det er snakk om. Anonymkode: 2507e...206
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Jeg ville iallfall gjort det. Om mannen din ikke er med så kan dere kanskje regne ut at du kan betale det ekstra på boliglånet hver måned? Dere kan skrive privat gjeldsbrev også, det vil være gjeldende. Anonymkode: c6d32...208 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Jeg snakket men henne på telefon nå, og hun sa at hun betaler 11 500 i mnd på lånet. Hvordan skal jeg funne ut hva det ville kostet oss å ha 350 000 ekstra i boliglån? Regner med at det blir 3000 eller noe, høres det riktig ut? Så da kunne mamma hatt f.eks 8500 mer å rutte med i mnd. Da kan hun leie seg en ok leilighet alene. Anonymkode: 2507e...206 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville iallfall gjort det. Om mannen din ikke er med så kan dere kanskje regne ut at du kan betale det ekstra på boliglånet hver måned? Dere kan skrive privat gjeldsbrev også, det vil være gjeldende. Anonymkode: c6d32...208 Takk for innspill! Ja, kanskje det kunne gått an. Vi har jo felles økonomi da... Men skiller litt på mine og hans lommepenger allikevel. Anonymkode: 2507e...206 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: hun har tatt opp lån i hans navn uten at han visste Din mor har tatt opp lån i din fars navn?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Altså, det er jo tydlig at det er din mor som sliter med dårlig økonomisk forståelse. HUn har tatt opp disse lånene, til og med i din fars navn uten hans viten! Det er faktisk ganske alvorlig. Du bør være ganske innstilt på at hun kanskje ikke betaler tilbake og at hun vil fortsette forbruket. Om det nå blir slit, få din mor til å først forhandle ned gjelden så mye som mulig! Ikke legg det frem som at dere skal ta over, bare gå ut fra at hun skal betale selv ellers vil de ikke gi noe tilbud. Hvis hun betaler ned alt på en gang, hvor mye er de villige til å redusere? Anonymkode: f6449...c3e 20
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 1 minutt siden, Dævendøtte skrev: Din mor har tatt opp lån i din fars navn? Ja. Hun måtte innrømme det for et par år siden når hun ikke klarte å refinansiere boliglånet flere ganger, med gjeld oppover ørene. Halvparten av gjelden som gjenstår er i hennes navn, og resten i hans. Nå har de helt separat økonomi. Men hun betaler på lånet hans. Anonymkode: 2507e...206
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså, det er jo tydlig at det er din mor som sliter med dårlig økonomisk forståelse. HUn har tatt opp disse lånene, til og med i din fars navn uten hans viten! Det er faktisk ganske alvorlig. Du bør være ganske innstilt på at hun kanskje ikke betaler tilbake og at hun vil fortsette forbruket. Om det nå blir slit, få din mor til å først forhandle ned gjelden så mye som mulig! Ikke legg det frem som at dere skal ta over, bare gå ut fra at hun skal betale selv ellers vil de ikke gi noe tilbud. Hvis hun betaler ned alt på en gang, hvor mye er de villige til å redusere? Anonymkode: f6449...c3e Takk! Jeg hadde ikke engang tenkt på at det går an å få gjelden redusert! Enig i at det hun har gjort er alvorlig. Hun prøvde å redde huset fra tvangssalg. Anonymkode: 2507e...206
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja. Hun måtte innrømme det for et par år siden når hun ikke klarte å refinansiere boliglånet flere ganger, med gjeld oppover ørene. Halvparten av gjelden som gjenstår er i hennes navn, og resten i hans. Nå har de helt separat økonomi. Men hun betaler på lånet hans. Anonymkode: 2507e...206 Rent kynisk, utifra det du skriver, så virker det ikke som om moren din har særlig økonomisk forståelse heller. Når hun i alle år har "pleased" din pappa med luksusting de ikke har råd til, gjeld oppover øra, tvangssalg, låne penger i din fars navn (forøvrig ulovlig) osv. Du her HELT sikker på at det ikke er moren din som mangler en skrue når det kommer til økonomi? Siden din far ikke har hatt inntekt, så er det jo din mor som har hatt styringen, regner jeg med?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 Hun må først ta steg for å rette opp sin privatøkonomi. Avklare hvordan det blir med din far, skal de bo sammen? Skal hun ta over hans gjeld selv om han er like skyldig i overforbruk? Hun må igjennom litt rydding for å lære noe, og ha veien klar foran seg. Anonymkode: 91267...a33 2
isw Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Av erfaring fra å ha sett dette hundre ganger før: Låner dere henne penger, kommer hun til å ta et nytt forbrukslån. Så er man i gang igjen. Det underliggende problemet (personlighet og sløsing) må løses. Man kan ikke bare baile henne ut. 17
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 2 minutter siden, isw said: Av erfaring fra å ha sett dette hundre ganger før: Låner dere henne penger, kommer hun til å ta et nytt forbrukslån. Så er man i gang igjen. Det underliggende problemet (personlighet og sløsing) må løses. Man kan ikke bare baile henne ut. Dette! Jeg gjorde noe tilsvarende for min mor en gang. Lavere sum, men likevel mye penger. To måneder etterpå kjøpte hun ny TV og dyr ferie. Og så var det på'n igjen... Hjelp moren din med å forhandle ned gjelden og å lage budsjett. La henne måtte jobbe for å få ting på rett kjøl, sånn at hun lærer seg nye vaner. Ikke betal ut gjelden hennes. Anonymkode: 6c2e8...281 10
AndreasBR Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 4 minutter siden, isw skrev: Av erfaring fra å ha sett dette hundre ganger før: Låner dere henne penger, kommer hun til å ta et nytt forbrukslån. Så er man i gang igjen. Det underliggende problemet (personlighet og sløsing) må løses. Man kan ikke bare baile henne ut. Tenker de må sette krav. Hun må inn og sette frvillig sperre, og de må sjekke opp hva slags fullmakt de trenger for å få lov å sjekke dette regelmessig på hennes vegne. Høres ut som de bør få en fullmakt slik de har i luksusfellen. Men jeg ser det som en selvfølge nærmest at man hjelper foreldre hvis man kan. Hadde jeg spurt pappa om å låmne 250k for å betale ut lånet mitt og så betale han istedet hadde han nok sagt ja, men jeg liker at gjelden er der den er, for da "må" jeg betale, jeg har ikke noe valg. Gjennom pappa er det enklere å få utsettelser, og det er en uting. En annen jeg kjenner har også tilbudt meg å låne pengene av han, men sa nei til det også. Vil ikke skylde bekjente.. Eneste fordelen er renter.. 5
Brunello Skrevet 10. september 2020 #14 Skrevet 10. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakket men henne på telefon nå, og hun sa at hun betaler 11 500 i mnd på lånet. Hvordan skal jeg funne ut hva det ville kostet oss å ha 350 000 ekstra i boliglån? Regner med at det blir 3000 eller noe, høres det riktig ut? Så da kunne mamma hatt f.eks 8500 mer å rutte med i mnd. Da kan hun leie seg en ok leilighet alene. Anonymkode: 2507e...206 Kostnaden er minimal. Dersom moren din betaler 6 000,- i måneden, vil hun være gjeldfri på drøyt 5 år.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #15 Skrevet 10. september 2020 Ts her Enig med dere som sier at mamma mangler økonomisk forståelse. Men nå er det ca to år siden alt gikk til helvete, huset ble tvangssolgt og de måtte ut på leiemarkedet. Hun har levd veldig sparsommelig, med et budsjett som såvidt holder, og ikke tatt noen dårlige økonomiske valg. Jeg synes hun har lidd nok. Og jeg syns også det er på tide at hun kommer seg vekk fra pappa, som bedriver psykisk terror, og ikke bidrar med noe som helst. Nå skal huseier ha igjen huset og de må finne noe nytt. Hun har en glimrende mulighet nå til å finne seg noe eget, problemet er at hun har 5-6000 i måneden til husleie, og det holder ikke. Hun trenger rundt 10 000. Fikk snakket litt med mannen min nå. Han er veldig skeptisk. Blant annet fordi vi akkurat har kommet oss under 60 %, og fått lavere rente. Anonymkode: 2507e...206 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #16 Skrevet 10. september 2020 27 minutter siden, AndreasBR skrev: Tenker de må sette krav. Hun må inn og sette frvillig sperre, og de må sjekke opp hva slags fullmakt de trenger for å få lov å sjekke dette regelmessig på hennes vegne. Høres ut som de bør få en fullmakt slik de har i luksusfellen. Men jeg ser det som en selvfølge nærmest at man hjelper foreldre hvis man kan. Hadde jeg spurt pappa om å låmne 250k for å betale ut lånet mitt og så betale han istedet hadde han nok sagt ja, men jeg liker at gjelden er der den er, for da "må" jeg betale, jeg har ikke noe valg. Gjennom pappa er det enklere å få utsettelser, og det er en uting. En annen jeg kjenner har også tilbudt meg å låne pengene av han, men sa nei til det også. Vil ikke skylde bekjente.. Eneste fordelen er renter.. Jeg ser det også nærmest som en selvfølge å hjelpe foreldre eller barna sine, og spesielt når det er en forelder som har gitt meg en fantastisk oppvekst, og masse støtte i voksen alder. Hadde nok ikke villet gjøre det samme for pappa. Men for mamma kunne jeg gjort mye mer enn dette og. 350 000 er småpenger i forhold til hva vi har i inntekt, og hva mamma har gjort for meg/oss gjennom årene. Ts Anonymkode: 2507e...206 1
isw Skrevet 10. september 2020 #17 Skrevet 10. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser det også nærmest som en selvfølge å hjelpe foreldre eller barna sine, og spesielt når det er en forelder som har gitt meg en fantastisk oppvekst, og masse støtte i voksen alder. Hadde nok ikke villet gjøre det samme for pappa. Men for mamma kunne jeg gjort mye mer enn dette og. 350 000 er småpenger i forhold til hva vi har i inntekt, og hva mamma har gjort for meg/oss gjennom årene. Ts Anonymkode: 2507e...206 Gjør som du vil. Det er dine penger, og det er ikke forbudt å gjøre dårlige valg i Norge. Jeg synes imidlertid du bør holde mannen din utenfor dette. Det eneste jeg sier er at det ikke kommer til å hjelpe. 4
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2020 #18 Skrevet 10. september 2020 TS, har du råd til å tape disse pengene dersom din mor skulle misligholde lånet? Hvis svaret på det spørsmålet er nei, så bør du heller ikke låne henne pengene. Har din mor betalingsanmerkninger? Hvis ja, ikke lån henne penger. Be henne vise deg hvordan det står til på gjeldsregister.com (dvs at hun logger seg inn mens du ser på slik at du ser hvordan det står til). Jeg er, som du skjønner, skeptisk og det er rett og slett fordi din mor har vist uforstand tidligere. Så du bør tenke deg om her, noe din mann prøver å fortelle deg også. Sørg i alle fall for at det finnes et gjeldsbrev på det hun skylder deg.
AndreasBR Skrevet 10. september 2020 #19 Skrevet 10. september 2020 4 timer siden, Blondie65 skrev: TS, har du råd til å tape disse pengene dersom din mor skulle misligholde lånet? Hvis svaret på det spørsmålet er nei, så bør du heller ikke låne henne pengene. Har din mor betalingsanmerkninger? Hvis ja, ikke lån henne penger. Be henne vise deg hvordan det står til på gjeldsregister.com (dvs at hun logger seg inn mens du ser på slik at du ser hvordan det står til). Jeg er, som du skjønner, skeptisk og det er rett og slett fordi din mor har vist uforstand tidligere. Så du bør tenke deg om her, noe din mann prøver å fortelle deg også. Sørg i alle fall for at det finnes et gjeldsbrev på det hun skylder deg. Gjeldsregisteret.com er riktig.. Aner ikke hvorfor de har brukt .com, det er jævlig shady. Burde jo vært .no.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mamma har 350 000 i forbruksgjeld, og ingen verdier. Grunnen er at hun har villet please pappa i alle år, og ikke klart å si nei til dyr mat, små ferieturer o.l. Pappa har ikke hatt inntekt og ingen økonomiforståelse. For et par år siden gikk det til helvete og huset ble solgt på tvangssalg. 350 000 er den gjelden som gjenstår. Jeg og mamma har et fantastisk forhold, vi snakkes nesten hver dag, hun har alltid vært flink til å stille opp. Nå må de flytte fra den leide boligen, og hun vurderer å flytte fra pappa. Men hun syns det er vanskelig pga lånet. Endel er i hans navn og han presser henne ang dette, hun har tatt opp lån i hans navn uten at han visste, og han har vært med på å bruke pengene. Jeg og min mann sitter greit i det økonomisk. 1,5 mill i inntekt, hus til litt over 5 mill som vi har 3 mill i gjeld på. Er det mulig å ta over lånene til mamma? Og så kan hun betale oss? Da vil vi vel få en bedre rente enn hun har. Mannen min er ikke helt med (enda) fordi han kjenner til historien. Hva tenker dere? Mamma tjener ca 25 000 i mnd. Ikke noe rart ved henne ellers, normal oppegående dame i full jobb. Jeg tviler ikke et sekund på at vi får pengene våre. Men kunne også ha gitt henne dem, for det er jo mamma det er snakk om. Anonymkode: 2507e...206 Rammelån er vel noe man kan ta opp i banken, da man sitter med en eiendom som er betalt ned en viss del av lånet på og økonomien er på stell ellers. Tror ikke det hjelper noe særlig i dette tilfellet. Anonymkode: 63e11...d39
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå