AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Jeg har ei venninne som sliter mildt sagt med psykiske og somatiske plager. Hun har i en årrekke vært i behandling, men dette er endel år siden. «alle har gitt meg opp» sier hun. Jeg bestemmer meg for å ta henne med til sin fastlege, for jeg orker ikke se henne slik lenger, det som møter meg er kanskje de villeste jeg har opplevd. Fastlegen sykliggjorde venninnen min så til se grader, presterer å si at om hun fortsetter behandling kommer hun til å begå selvmord og at det beste for henne er å bare være hjemme? Jeg fikk helt matt, klarte ikke å dy og har sendt inn en klage på legen. Det var et 30 min langt møte, og denne «praten» var gjennomgående. Tindermareritt er ingenting i forhold til fastlegemareritt Anonymkode: 66d0c...645 1
GammelKaktus Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Høres jo ikke helt ut som om legen var i vater selv..? Få henne til å bytte lege. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 Få henne til å bytte fastlege. Jeg skjønner ikke hvordan helsepersonell kan få seg til å gi opp pasienter, men jeg kjenner flere som er gitt opp. Gjør research på fastleger i området dere bor i. Anonymkode: 5a59c...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Litt av en uttalelse. Mange rare og inkompetente fastleger der ute. Kanskje vurdere å sende inn klage ev bytt. Fastlegemareritt, er ikke kult. Anonymkode: 87057...f13 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Mente hun at behandling ville forsterke selvmordsrisiko? Det høres jo helt absurd ut. Det verste for henne er jo å gå hjemme alene. Anonymkode: 4b75d...122 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 Pga somatiske og psykiske plager vil jeg råde henne til å sjekke stoffskifte, hvis hun ikke allerede har gjort det. Det kan være noe annet som ligger bak, enn bare "psyken" Selv gikk jeg under radaren ift lavt stoffskifte, og plagene kan være mange, diffuse og altoppslukende som setter en totalt ut av spill. Ikke stol helt blindt på at blodprøvene "ser fine ut" stoffskifte kan likevel være ikke optimalt, for deg. Anonymkode: 87057...f13
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 Jeg ville vært litt forsiktig med å dømme legen etter denne ene timen. Han uttalte seg uheldig og hårreisende ja, men det kan hende han har litt rett. Noen pasienter blir verre av behandling, og det har hun kanskje tydelig bevist tidligere(?). Hvordan oppførte venninnen din seg under samtalen? Jeg kan ikke psykiatri, og muligens er dette er kjip lege, og du bør hjelpe henne å bytte. Men bare vær litt obs på at han kan ha rett også. Jeg vil også problematisere det du sier om at han sykeliggjorde henne. Er du sikker? Eller er det det du gjør? Anonymkode: 3eb47...118 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 Enig i at det høres rart ut, men du har møtt denne legen en gang, og vet egentlig lite om din venninnes komplette sykehistoriet og hva som har foregått mellom dem tidligere. Slett ikke alle bli bedre av å gå i behandling etter behandling. Anonymkode: 9446d...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at det høres rart ut, men du har møtt denne legen en gang, og vet egentlig lite om din venninnes komplette sykehistoriet og hva som har foregått mellom dem tidligere. Slett ikke alle bli bedre av å gå i behandling etter behandling. Anonymkode: 9446d...fc1 Nå handler det ikke om behandling eller ikke, mer hvordan man snakker til et annet menneske Anonymkode: 66d0c...645 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 Er hun utredet? Hvilke behandling trenger hun? Hvordan responderer hun på behandlingen hun har fått? Anonymkode: 0646b...10c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 Så fint at du var med din venninne! Jeg har også hatt med meg noen, etter at jeg ble utsatt for det du skriver om din venninne her. Pga psykisk sykdom har jeg opplevd å ikke bli tatt alvorlig når det gjelder somatiske plager, eller jeg har blitt overlatt til meg selv når jeg har hatt det vanskelig psykisk. Ikke før jeg hadde med en av mine nærmeste fikk jeg riktig behandling. Det hjelper å ha med seg en person som kan hjelpe til med å se samtalen fra flere sider. Jeg tar i alle fall alltid med meg noen til vanskelige timer. Å sitte å være den svake part alene, når man er så langt nede som det går an, og ikke klarer å forsvare seg, det er strake vegen nedover. Anonymkode: 7a41c...670
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå