Gå til innhold

Vegetarpølser som smaker godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et lite barn som hater grønnsaker. Derfor tenker jeg å heller lure de inn🤣

Jeg ser at det finnes mange ulike vegetarpølser med grønnsaksinnhold. Spørsmålet er, hvilke av disse vegetarpølsene er gode? 

Anonymkode: 98eba...e29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer aldri til å gå. Vegetar-etterligninger smaker dritt. Alle barn "hater grønnsaker". Lag god mat, ikke rynk på nesa selv, og oppfordre barnet til å smake på alt. 

Anonymkode: 1a263...cf7

• Liker 2
Skrevet

Lettere å lure grønnsaker inn i pastasaus, pizzasaus, krema supper osv. vil jeg tro. Raspa gulrøtter i grov vaffelrøre og slike ting. 

De fleste vegetarpølser er basert på soya eller andre kjøtterstatninger, ikke grønnsaker. 

Anonymkode: b93df...828

• Liker 5
Skrevet

Som flere sier så er de fleste vegetarpølsene laget for å imitere følelsen av kjøtt, altså basert på soya- eller erteprotein. IKEA har derimot noen vegetarpølser som er basert på grønnsaker og som er veldig gode. De smaker på ingen måte "kjøttete", men om pølseform på grønnsaker går lettere ned så ville jeg forsøkt dem. Jeg spiser dem i alle fall og elsker dem :) Ellers kan du jo prøve å lage hjemmelaget vegetarboller eller vegetarburgere 

Anonymkode: 4e137...69e

• Liker 4
Skrevet

Hva med vegisterkaker? De inneholder blomkål blant annet, og er supergode. Ligger flere gode oppskrifter ute. Dynk dem i brunsaus og kall dem kjøttkaker, kanskje det går ned! Lag dem litt større, så passer de i burgerbrød og. Kanskje det går an å lage dem i en slags pølsefasong og, det kan jeg ikke uttale meg om :P

Anonymkode: 1872b...4cd

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg heller laget burgere, da flere av burgeren inneholder ting som rødbeter, sopp og erter.

Men Coop sine vegetardag pølser er ganske gode, men de inneholder eggeprotein, så de er ikke veganske(om det er viktig :) ) 

Anonymkode: ba3dc...78e

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som flere sier så er de fleste vegetarpølsene laget for å imitere følelsen av kjøtt, altså basert på soya- eller erteprotein. IKEA har derimot noen vegetarpølser som er basert på grønnsaker og som er veldig gode. De smaker på ingen måte "kjøttete", men om pølseform på grønnsaker går lettere ned så ville jeg forsøkt dem. Jeg spiser dem i alle fall og elsker dem :) Ellers kan du jo prøve å lage hjemmelaget vegetarboller eller vegetarburgere 

Anonymkode: 4e137...69e

Enig med deg, Ikea sine pølser er overraskende gode faktisk :)  Jeg har en veggis-datter som har testet ut mange forskjellige "liksom-kjøttpølser" og hun er også enig i at Ikea sine er den beste vegetariske pølsevarianten som er å få tak i pr. i dag.

Anonymkode: a01dc...2b2

• Liker 1
Skrevet

Grønnsaker gir oss ingen essensielle næringsstoffer som vi ikke kan få fra kjøtt. Spiser barnet kjøtt? Gi det ekstra kjøtt heller? Mine nevøer og nieser spiser gjerne rent kjøtt sammen med meg. For eksempel kjøttdeig stekt i smør, uten krydder. De elsker det og spiser ca 200 gram hver. 

Ikke gi barnet soya i alle fall! Soya er noe av det mest usunne man kan spise...

Anonymkode: fb475...74c

Skrevet

Jeg var et vanskelig barn som likte nesten ingenting som ble servert, så da ble det grønnsaker i form av supper, saus, smoothie, for ellers skulle det ikke gå. Nå spiser jeg kun vegetarmat 🤣 så det gikk bra på en måte

Den beste vegetarpølse jeg har smakt er "Go Vegan" grillpølse (finnes på Rema 1000 her jeg bor), du kan sjå ingredienslista her: https://kolonial.no/produkter/31697-go-vegan-govegan-grillpolser

Skrevet

Coop sine er gode!

Anonymkode: b8bc3...217

Skrevet

Har lurt litt på hvorfor vegat mat skal imitere kjøtt produkter. 

Skrevet
2 minutter siden, Morten1 skrev:

Har lurt litt på hvorfor vegat mat skal imitere kjøtt produkter. 

Har lurt litt på hvorfor en dildo imiterer en penis. 

Altså, er det så vanskelig å begripe at folk kan like smaken av kjøtt, men ikke ha lyst til å bidra til den forferdelige industrien? Så å ha muligheten til å spise de samme tingene som før, med den samme smaken, uten at dyr trenger å lide for det er jo win-win. 

Anonymkode: fec4a...5cd

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lurt litt på hvorfor en dildo imiterer en penis. 

Altså, er det så vanskelig å begripe at folk kan like smaken av kjøtt, men ikke ha lyst til å bidra til den forferdelige industrien? Så å ha muligheten til å spise de samme tingene som før, med den samme smaken, uten at dyr trenger å lide for det er jo win-win. 

Anonymkode: fec4a...5cd

Haha! Bra svar, det skal jeg huske!

Jeg spiser viltkjøtt og økologisk fisk/kylling, men fikser ikke industrikjøtt. Syns hele konseptet er grusomt. Er allikevel glad i burger, sluttet ikke å spise trist fabrikkgris og -ku fordi jeg ikke likte smaken. Heldigvis finnes det masse gode vegetarprodukter som smaker tilnærmet likt! Da kan jeg stille burgerhungeren, uten å få elendig samvittighet. Dessuten er det mye bedre for miljøet. 

Anonymkode: 1872b...4cd

• Liker 1
Skrevet

Kan bare støtte opp om de som skriver om IKEA sine grønnsakspølser! Har enda ikke møtt noen som ikke liker de! Var i et bryllup i fjor som hadde de som nattmat og alt gikk unna ;) 

Anonymkode: de97a...b0d

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer aldri til å gå. Vegetar-etterligninger smaker dritt. Alle barn "hater grønnsaker". Lag god mat, ikke rynk på nesa selv, og oppfordre barnet til å smake på alt. 

Har du smakt alle kjøtt-etterligninger?

Beyond sine burgere smaker som og har samme konsistens som kjøtt. Det er nesten litt ekkelt hvor likt det er. De inneholder heller ikke tull som soya. Dyre, da. Beyond har pølser også, men de har jeg ikke smakt.

Anonymkode: 28642...6ea

Skrevet

Som en annen sa, veggispølser er som regel ikke ment å være grønnsakspølser. De har ofte planteprotein og den slags.

Ville heller forsøkt lage grønnsakslasagne, ovnsbakte grønnsaker.

Tipper du ikke krydrer grønnsakene? De fleste nordmenn gjør ikke det. Du kan bruke pizzakrydder, spansk krydderblanding osv for å gi smak på grønnsakene. Koke i builjong kan kanskje fungere. 

Grønnsaksmos er også en mulig. Mos brokkoli, blomkål, ha en spiseskje smør og salt og pepper. Du kan gjøre dtte med mange ulike typer grønmnsaker. 

Anonymkode: 24990...c29

• Liker 2
Skrevet

Ikke det du spurte om, men ofte skal det ikke så mye til før grønnsaker smaker mye bedre enn når de bare er kokt. Nå liker mine grønnsaker uansett, men om jeg serverer f.eks. aspargesbønner som er vendt i litt smør med presset hvitløk eller blomkålbuketter vendt i olje og karri og bakt i ovnen så gafler de i seg ekstra mye. Prøv deg litt fram med nye smaker, kanskje finner barnet ditt en favoritt? :jepp:

• Liker 3
Skrevet

Har spist mange dårlige, men de fra Naturli er gode synes jeg

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Det finnes mange gode vegetarretter og alle barn hater ikke grønnsaker

Anonymkode: 0ef67...a43

• Liker 2
Skrevet

Soya korv fra helsans køk er vegetariske.  De kjøper jeg. De på Ikea er noen hakk bedre. Med de er gode de fra helsans køk. 

Anonymkode: 6bee2...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...