Gå til innhold

Jobber du full stilling?

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Jeg jobber nå 70 % stilling, og er for så vidt fornøyd med det. Jeg trives veldig godt med jobben, og er fornøyd med lønnen også. Synes det er deilig å ha fri en dag i uken i tillegg til helg, har barn så da er det ganske greit.

Men jeg kan ikke velge. Jeg hadde ikke fått jobbe full tid der jeg er ansatt om jeg ønsket det. Og jeg lurer på om ikke det er mest fordi jeg er jente...

For det finnes ikke mange menn som jobber i deltid i forhold til kvinner.

Hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chica

En del arbeidsgivere baserer seg på deltidsansatte for å dekke opp behovet når det er størst. F.eks i butikkjobber der de trenger mest folk til visse tider av døgnet. Og det er kanskje større andel kvinner som jobber i butikk?

Jeg jobber 100%. Heldigvis er det greit på arbeidsplassen min å søke permisjon om jeg skulle ønske å ha en mindre stillingsandel en periode( f.eks når man har små barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Violetta, hvor jobber du at det er så bra og en dag fri i uka, plus helg? :roll:

Hva mener du? Jeg skriver da ikke her inne hvor jeg jobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 100% stilling, men fått innvilget midlertidig reduksjon (av helsemessige årsaker).

Går nå i 80%, og det passer bra!

Er veldig godt tilfreds med jobben, og nåværende stillingsstørrelse. Om jeg vil, og føler for det, har jeg mulighet til å jobbe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boudicca

Jeg har egentlig full stilling, nattvakter, men har delvis permisjon frem til desember. Hr jobbet sånn siden jeg kom tilbake fra svangerskapspermisjon for snart to år siden fordi jeg er i fulltidsutdanning ved UiO ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Boudicca
Jeg har egentlig full stilling, nattvakter, men har delvis permisjon frem til desember. Hr jobbet sånn siden jeg kom tilbake fra svangerskapspermisjon for snart to år siden fordi jeg er i fulltidsutdanning ved UiO ved siden av.

Glemte jo å skrive hvor mye jeg jobber nå :ler:

Jeg jobber 55% natt. Det vil si en turnus med 7 vakter på 3 uker. av disse er 4 i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir 70% fri en dag i uka? Må ha annen arbeidstid enn det normale da, for ellers er det jo 80% som er en fridag?

Jeg jobber 100%, men om jeg hadde hatt små barn hadde det bare vært en formalitet å søke redusert stillingsprosent, samme ved utdannlig. Men siden jeg hverken har barn eller studerer jobber jeg 100% og trives med det. Flere av mine kolleger jobber deltid. Noen har en "snål prosent" som rett og slett betyr "sommertid hele året", for å rekke barnehagen, andre har fri en eller to dager i uka, det er flest i "bestemorgenerasjonen" som har den stillingsprosenten her.

Joda, jeg kunne tenkt meg fri hver fredag, eller mandag eller onsdag eller noe, men jeg liker min 100% lønn, så da må jeg nok også jobbe 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tari i.i

Jeg jobber 100%. Jeg har ikke fast jobb og det er ikke så lett å få engasjementer med redusert arbedistid i it-bransjen. Jeg skulle gjerne jobbet 9-15 eller ihvertfall hatt fri en dag i uken for å få mer tid til sønnen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ansatt i 100 prosent stilling, men jobber nok betydelig mer. . .

Trives med det, men bør nok lytte til kropp og hode av og til.

Har gode overtids- og avspaseringsordninger heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg jobbet tidligere 80% og ble veldig glad over å få 100% for en stund siden. Jeg hadde så mye å gjøre at det ble til at jeg satt langt utover arbeidstid og dro på jobb noen søndager for å klare å ta ut en fridag i uken, og da er jo poenget med redusert arbeidsprosent borte!

Har egentlig lyst til å jobbe 80 eller 70% og hvis jeg visste at jeg fikk tilsvarende mindre arbeidsoppgaver, ville jeg kanskje vurdere det. Men jeg gidder ikke jobbe 100% og få betalt for 80% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Hvordan blir 70% fri en dag i uka? Må ha annen arbeidstid enn det normale da, for ellers er det jo 80% som er en fridag?

Stemmer det, men jeg jobber litt kortere de fire dagene jeg er på jobb også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Milah

Jeg jobber 80%, og det er fordi det ikke er bruk for meg mer enn det. Men jeg er veldig fornøyd med å ha en fridag i uka, spesiellt nå som det er sommer og jeg ikke skal ha ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 75 % stilling, men kunne godt tenkt meg mer. Har et vikariat, men kunne jo godt tenke meg fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber 100% og syns det er greit nok. Kunne tenke meg 90% - dvs fri en dag hver annen uke, men har rett og slett ikke råd til det. Sånn er det bare med den saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Men hvorfor er det stort sett bare jenter som jobber deltid? Jeg tror ikke jeg kjenner noen menn som har deltidsstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heller ikke menn med deltid, men på vår avdeling er det svææært få menn også da. Og mange kvinner, og det er de som er i deltid, noen av dem.

Men det med å ha deltid og jobbe mer er en problemstilling... som en kollega jeg har, ansatt i 70% stilling og med arbeidsoppgaver som er 120% (fordi hun i tillegg til sin egen fikk oppgavene til en 50% stilling som ble sykemeldt....) ikevel jobber hun jo bare 70% (og hun går hjem når hun går hjem, og jobber ikke lange eller ekstra dager) så helt hvordan det går til er jeg høyst usikker på.....

Det jeg merker på min jobb er forskjellen på de som "jobber sine prosenter" og rett og slett går hjem når de har vært der sine timer, og de av oss som jobber sine oppgaver, og derved sitter vesentlig flere timer. Jeg jobber i staten, vi har overtidsnekt, men vi opparbeider da plusstid som kan avspasseres. Ja, noen, særlig i lederstillinger, har mer plusstid enn de noen gang får brukt opp, og mister tid hvert nyttår (da det er en grense for hvor muye vi får overføre til neste år) mister kanskje en uke.... DET gjør i alle fall ikke jeg. Jeg får plusstid det blir fort plusstid, lange dager, men jeg tar det ut i fridager. Avspasserer en dag for å reise på bortekamp, dager i påsken og jula, etc.

så mine 100% er bre 100%. Jeg skulle kunnet like lavere prosent, særlig når vi en gang i fremtiden får barn, men dt var det med pengene.... Også måtte jeg få reduserte arbeidsoppgaver også, ellers er det jo ikke vits...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helsevesenet er det jo også mye deltidsstillinger og der er det vel ofte typiske kvinneyrker. Jeg kjenner i hvert fall en del damer som ikke får 100% på jobben sin i helsevesenet og derfor enten jobber 80% e.l., eller jobber flere steder for å dekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...