Gå til innhold

Lekser! Ja eller nei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja! Det burde være en selvfølge at skole inneholder lekser. Det for å fremme selvstendig læring og lage rutiner for livet. Trenger ikke være voldsomt mye lekser slik det var når jeg var ung (brukte gjerne 2 timer pr. dag), men at elever venner seg til at ekstrainnsats lønner seg er alfa omega, og en del av skolen. 

Når dét er sagt burde skolen tilrettelegge for at elever kan sitte på skolen etter skoleslutt med lekser. At noe personale er tilgjengelig og at bibliotek er åpen. Det ville hjulpet foreldre også, ettersom dem gjerne er på jobb i 2 timer etter at skolen slutter. 

Anonymkode: eb948...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolenivå burde skoledagen være nok. Lekser kunne i så fall bestå av å lage mat, gjøre aktiviteter, og ikke enda mer stillesitting og teori. Det siste jeg ønsker etter endt arbeidsdag er i hvert fall å fordype meg i jobben ytterligere på kveldstid. Finnland har jo gått for leksefri skole og de ligger vel helt i toppsjiktet resultatmessig. 

Anonymkode: 1a112...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekser er et eneste ork og mas uten like i barneskolen i hvert fall 1.-4. klasse. 

JA TIL LEKSEFRI (små)SKOLE! 

Vil noen ha lekser til barna sine, så vær så god, men det bør være valgfritt. Her hjemme er lekser en stor byrde i småskolealder. Barnet er slitent etter skole og SFO. En time ekstra på skolen til leksegjøring ville vært fantastisk. 

Anonymkode: 69078...cfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lekser er et eneste ork og mas uten like i barneskolen i hvert fall 1.-4. klasse. 

JA TIL LEKSEFRI (små)SKOLE! 

Vil noen ha lekser til barna sine, så vær så god, men det bør være valgfritt. Her hjemme er lekser en stor byrde i småskolealder. Barnet er slitent etter skole og SFO. En time ekstra på skolen til leksegjøring ville vært fantastisk. 

Anonymkode: 69078...cfd

Lekser er valgfritt i Norge. Vi har ingen lov om at man kan pålegge barn å gjøre lekser. Vi benytter oss av det og valgt flere ganger å ikke gjøre lekser. Lærerene kan ikke gjøre noe med det og sier også det er valgfritt. 

Anonymkode: 073a2...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imot. Jeg synes at 6 timer med obligatorisk skole til dagen er nok for barn, og tenåringer har nok prøver og innleveringer om de ikke skal ha masse lekser i tillegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lekser er valgfritt i Norge. Vi har ingen lov om at man kan pålegge barn å gjøre lekser. Vi benytter oss av det og valgt flere ganger å ikke gjøre lekser. Lærerene kan ikke gjøre noe med det og sier også det er valgfritt. 

Anonymkode: 073a2...975

Dette ble ikke praktisert når jeg gikk på skole. På barneskolen og ungdomsskolen fikk vi med lapp hjem om vi ikke hadde gjort leksene. Vi måtte vi gjøre ekstraarbeid, og ble som regel skjelt ut foran resten av klassen i tillegg. På videregående fikk vi anmerkning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde alt på "må/skal" på mandager, var jo bare å chille resten av uka husker jeg. 

Anonymkode: 4c0ce...36f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rugende ja fra min side.

Barna kan først som sist lære at livet også består av ting man ikke liker så alt for godt. Ja, det er tidkrevende, noe barn er i det store og hele. Hvis man dropper litt TV-tid/leketid/spilletid/PC-tid/hva enn så går det helt fint å ta en økt med lekser.

Leksehjelp er et helt greit alternativ, men stadig ikke i nærheten av å være så effektivt som hva man kan få til en-til-en med barnet som forelder over leksene.

Tross alt, det er de færreste av oss som ikke har tid til å ta en halvtime/time med barna med noe såpass viktig som deres skolegang, selv etter å ha jobbet en åtte-timers arbeidsdag.

Anonymkode: d23ef...164

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 7.58, Sinte-my skrev:

Syntes det er veldig greit med lekser, og den mengdetreningen de da får! Har en tredjeklassing som får lekser mandag som skal være gjort til torsdag. Stort sett når vi gjennom alt på under en time mandags ettermiddag. Fungert veldig bra for oss. 

Får dere gjort alle leksene på 1 time på mandag? Har en 3.klassing selv. Lærer forventer 30 min jobbing hver dag. Det er 15 min lesing, litt engelsk, matte og skrivelekse. Hver uke har de også diktat i norsk eller engelsk.  Vi fordeler mengden på de dagene vi har best tid. Hjemme ca 1645 hver dag, en akt som starter kl 1730 en dag.  Det trengs hjelp eller veiledning til alle leksene, enten for å forstå oppgaven, eller får å se om den rett utført. Er det noen feil i matte f.eks , har lærer sagt at vi skal hjelpe elevene til å forstå hva som er feil og så finne rett svar.

Anonymkode: e105f...460

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til lekser i basisfagene Norsk, matte og engelsk. Nei til resten, utenom ferdigstilling av arbeid som skal vurderes.

I matte trenger barna mengdetrening av kjent stoff, i norsk og engelsk trenger mange ro og tenketid hjemme til å skrive gode tekster. Skal de rekke å bli ferdige med arbeid i timene, blir det skjelden så godt arbeid som det kunne blitt.

Hilsen ungdomsskolelærer

Anonymkode: 4e240...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja til lekser! Barn må lære at egeninnsats spiller en rolle og at man må øve for å lære seg noe. Jeg gjorde lekser og det gikk bra på skolen, men jeg gadd ikke å øve på instrumentet jeg ville lære å spille fordi det var vanskelig og kjedelig når jeg ikke fikk det til med en gang. Selvfølgelig lærte jeg heller aldri å spille noe instrument. Jeg har inntrykk av at mange har større forståelse for at trening og terping må til for å bli god i en sport eller på et instrument, enn på skolen. Og spesielt når det gjelder språk som man ikke eksponeres for hele tiden, så må man pugge for å lære nye ord og bøyinger. Kjedelig, men effektivt.

Anonymkode: 626ab...fec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får dere gjort alle leksene på 1 time på mandag? Har en 3.klassing selv. Lærer forventer 30 min jobbing hver dag. Det er 15 min lesing, litt engelsk, matte og skrivelekse. Hver uke har de også diktat i norsk eller engelsk.  Vi fordeler mengden på de dagene vi har best tid. Hjemme ca 1645 hver dag, en akt som starter kl 1730 en dag.  Det trengs hjelp eller veiledning til alle leksene, enten for å forstå oppgaven, eller får å se om den rett utført. Er det noen feil i matte f.eks , har lærer sagt at vi skal hjelpe elevene til å forstå hva som er feil og så finne rett svar.

Anonymkode: e105f...460

Vi hadde foreldremøte i forrige uke, og nevnte da at mengden var passelig, men at det var lite utfordringer i leksene. Fikk beskjed om at tidsbruk og mengde var helt passelig, det var ikke meningen å måtte bruke hver eneste ettermiddag fra mandag til torsdag. Men vi skulle øke vanskelighetsgraden i matematikk, da min gutt ligger foran klassen i matte. Har en som tar skolearbeidet relativt lett, så nok derfor lekser ikke har vært et problem hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, til lengre skoledag, vekk med SFO og lekser! Den borke skolen henger fast i sjukt gamle mønster. Norge har absolutt økonomi til å bedre skolen en hel haug mer enn dagens utdaterte skole.

Norsk idealskole, slik jeg ser det (forstår det ville tatt mange år å bygge den opp, men litt om litt, burde målet være:):

-Tilby gratis, sunn frokost og varm lunsj i skolen (altfor mange barn har elendig lunsj med seg (boller, hvitt brød, pølsebrød med nugatti, doe å nevne noen) og mange har ikke spist frokost. Det er kosligere å spise sammen med andre)

- Få inn mer kjekke fag, og inkludér mer valgfag som f.eks. idrett, dans, teater, korps, kunst m.m.

- Få inn 1 "fritime" per dag, der barna kan gjøre ulike sosiale aktiviteter, og dermed trene på sosiale situasjoner. Friminutt er ikke nok.

-Få inn mer livslæring: Enkel økonomi, studieteknikker, sex og samliv, psykisk helse, sosiologi, debattimer om samfunnsaktuelle tema, konfliktløsning m.m.

Har selv jobbet i den norske skolen i over ti år, og ser hvordan de optimistiske og spente førsteklassingene, i løpet av få år, forvandles til teoripuggende amøber, som bare gjør det de må, for å komme inn på videregående og gjerne videre på høgskole/uni for endelig få gjøre (jobbe med) noe de har lyst til. Ikke alle kommer så langt, og får ikke vist sitt potensiale, for de har kanskje ikke forutsetninger for å lære teori.. Noen har det i kjeften, noen i henda, boen i hjertet, og noen i hodet. Dagens skole er tilrettelagt mest for de som har det i hodet.

Anonymkode: 1e26a...3cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

JA, til lengre skoledag, vekk med SFO og lekser! Den borke skolen henger fast i sjukt gamle mønster. Norge har absolutt økonomi til å bedre skolen en hel haug mer enn dagens utdaterte skole.

Norsk idealskole, slik jeg ser det (forstår det ville tatt mange år å bygge den opp, men litt om litt, burde målet være:):

-Tilby gratis, sunn frokost og varm lunsj i skolen (altfor mange barn har elendig lunsj med seg (boller, hvitt brød, pølsebrød med nugatti, doe å nevne noen) og mange har ikke spist frokost. Det er kosligere å spise sammen med andre)

- Få inn mer kjekke fag, og inkludér mer valgfag som f.eks. idrett, dans, teater, korps, kunst m.m.

- Få inn 1 "fritime" per dag, der barna kan gjøre ulike sosiale aktiviteter, og dermed trene på sosiale situasjoner. Friminutt er ikke nok.

-Få inn mer livslæring: Enkel økonomi, studieteknikker, sex og samliv, psykisk helse, sosiologi, debattimer om samfunnsaktuelle tema, konfliktløsning m.m.

Har selv jobbet i den norske skolen i over ti år, og ser hvordan de optimistiske og spente førsteklassingene, i løpet av få år, forvandles til teoripuggende amøber, som bare gjør det de må, for å komme inn på videregående og gjerne videre på høgskole/uni for endelig få gjøre (jobbe med) noe de har lyst til. Ikke alle kommer så langt, og får ikke vist sitt potensiale, for de har kanskje ikke forutsetninger for å lære teori.. Noen har det i kjeften, noen i henda, boen i hjertet, og noen i hodet. Dagens skole er tilrettelagt mest for de som har det i hodet.

Anonymkode: 1e26a...3cb

100 % enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...