AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #21 Skrevet 10. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at man kunne begrenset det litt. Det holder med en halvtime på ettermiddagen, ment som ren repetering av hva man har gjort ila dagen, og eventuelt forbereding til hva man skal gjøre dagen etter. Min datter må sitte to timer for å komme gjennom alt hun har fått, og det synes jeg er helt sinnsykt. Anonymkode: ec27f...62f Hvilken klasse går hun i? Anonymkode: 15b1c...70a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #22 Skrevet 10. september 2020 Nei til lekser. Uansett, lærere kan ikke pålegge lekser. Man står fritt som foreldre å bestemme om barna skal gjøre leksene eller ikke. Anonymkode: 073a2...975 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #23 Skrevet 10. september 2020 Både ja og nei. Hvis de skal ha lekser, så må det være lite men nyttig. Kanskje mer av type lese-lekser for å bli flinkere til å lese når de er ung, Øve på gangetabellen, gloser osv. Men ikke at dem skal måtte sitte hjemme med mye lekser som også kan være vanskelig for foreldre å hjelpe med. Blir bare mye frustrasjon. Fra egen barndom husker jeg godt forskjellen på min klasse og annen klasse under meg. Vi hadde ikke så mye lekser, men venninnen min som var et år yngre hadde masse lekser. Hun hadde aldri tid til å komme ut å leke pga lekser. Ukeplanen var laaang. Synes det er galt at så mye tid skal brukes på skolearbeid. Anonymkode: 10f62...6c3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #24 Skrevet 10. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei fra min side. Tidkrevende for barn og voksne. Meningsløst. Forskjeller i hjemmene. Åååå, slutt med meningsløse lekser! Anonymkode: e5122...6fe NEI!!!!! INGEN LEKSER!!! Ofte lekser de ikke har lært på skolen og så må vi finne ut av det hjemme og lære de..Skal vi måtte gå på skole igjen for å lære de??For ting gjøres annerledes på mye no! Jobb,sykdom,flere barn..Skal ikke være nødvending med lekser.Rart barna blir skolelei!! Anonymkode: 08217...dbc 2
tonebelinda Skrevet 10. september 2020 #25 Skrevet 10. september 2020 Ja til lekser Men lekser skal være repetisjon/øving på det de har lært på skolen. For mine barn har det fungert veldig bra, har alltid vært lekser som har vært repetisjon av ting de har lært på skolen. Mengdetrening er viktig! Nå er min eldste ferdig med vg skole, nå i våres. Og kan ikke si at hen har hatt mye lekser gjennom sine år på skolen. 1
Lykkeligliten Skrevet 10. september 2020 #26 Skrevet 10. september 2020 Ja, men ikke overflod. Lekser er bra for barnas selvdisiplin, samt at man som forelder kan følge opp barnets skolegang. Ved å se hva barnet mestrer og ikke mestrer, og hjelpe barnet.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #27 Skrevet 10. september 2020 Nei til lekser. Jeg har barn på ungdomsskolen og enda er det sånn at lekser ikke er repetisjon. Det er stadig nye ting som kommer og det er ofte mye tekst som skal skrives. Det er en kamp og jeg er virkelig lei av at ettermiddagene våre skal være konfliktfylte. Jeg er egentlig veldig fornøyd med lærere og skolen. Og lekser har stadig vært et tema. Men jeg ønsker ikke at noen av dem skal droppe lekser helt, da jeg er redd for at det vil føre til at de vil henge etter, siden det ikke er repetisjon. Hadde skolen droppet leksene så hadde det vært noe annet. Det finnes to leksefrie skoler i kommunen, og flere lærere ved vår skole gir ikke lekser i sitt fag. Med så mye selvstudie som det faktisk er så synes jeg at argumentasjonen om at de skal lære å bli selvstendige ikke fungerer, ihvertfall ikke slik de legger opp på undervisningen på "vår" skole. Anonymkode: 0cdd8...740 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #28 Skrevet 10. september 2020 9 timer siden, tonebelinda skrev: Ja til lekser Men lekser skal være repetisjon/øving på det de har lært på skolen. For mine barn har det fungert veldig bra, har alltid vært lekser som har vært repetisjon av ting de har lært på skolen. Mengdetrening er viktig! Nå er min eldste ferdig med vg skole, nå i våres. Og kan ikke si at hen har hatt mye lekser gjennom sine år på skolen. Her er det bare nye ting.Som vi foreldre må lære de.. Anonymkode: 08217...dbc 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #29 Skrevet 11. september 2020 Ja men ikke hver dag , lekser skal maks vare 10 min i de første trinnene. Jeg som foreldre blir jo involvert og ser hva barna lærer på skolen og er det kjedelige lekser så gjør vi dem på andre måter som barnet er interessert i. Læreren vet om det og synes det bare er fint. Anonymkode: ee20f...954
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #30 Skrevet 11. september 2020 Når jeg gikk på high school i USA satt jeg med lekser fra jeg kom hjem til jeg la meg. Ikke en overdrivelse engang-1st period hver dag hele uka var matte, 2nd period engelsk og så videre. I hvert fag fikk man lekser som skulle gjøres til dagen etter. DET var ekstremt. Så ille er det ikke her, og det burde det ikke være. Ja til lekser, lekser er utrolig viktig. (men med måte, ikke timesvis hver dag) Anonymkode: 0bd9a...527 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #31 Skrevet 11. september 2020 På skolen barna mine går på er det lekser to dager i uka. Veldig fin løsning 🙂 Anonymkode: 9a12a...f14
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #32 Skrevet 13. september 2020 Nei. Jeg er lærer. Jobber på leksefri skole. Elevene våre må jobbe på skolen. Kommer de ikke igjennom planen pga slurv blir det lekse. Men dersom de planlegger og jobber godt slipper de lekser. Anonymkode: 57839...dea 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #33 Skrevet 13. september 2020 On 9/10/2020 at 6:45 AM, AnonymBruker said: Ja! Lekser gir barn mulighet til å fordype seg i skolearbeid og oppnå dybdelæring, selvstendig forståelse og ikke minst erfaring med hvordan individet lærer best. Ja, det er forskjeller i hjemmene, men det er langt fler elever som har bråkete klassemiljø der konsentrasjon er vanskelig, enn det er elever som har for dårlig hjemmemiljø til å ha læringsutbytte av hjemmearbeid. Dessuten syns jeg man heller bør hjelpe de fra akademisk svake hjem, snarere enn å ta fra akademisk sterke hjem muligheten til å møte barnet i læringssituasjonen og gi videre familiens investering i utdanning. Den dagen de fjerner lekser så sender vi vårt barn på privatskole. Anonymkode: 79708...0f2 Vær så snill og ikke send det til en leksefri skole for så å kreve lekser da. Veldig mange foreldre gjør det. Anonymkode: 57839...dea
Humle Brumle Skrevet 13. september 2020 #34 Skrevet 13. september 2020 NEI! Utdatert kumøkk! Skaper bare unødig stress i hjemmet! 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #35 Skrevet 13. september 2020 Nei. Synes man bør sette av tid i løpet av skoledagen til å gjøre "lekser". På den måten kan lærerne hjelpe de som trenger. Så kan man evt. gå gjennom oppgaver som er vanskelige i plenum. Anonymkode: 2aa60...988 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #36 Skrevet 13. september 2020 Nei! Det er den største grunnen til konflikter i mange hjem. Både barn og foreldre er slitne etter en lang dag. Det skal lages mat og mange skal ut på fritidsaktiviteter. Man skal ha det litt koselig hjemme også før man tar natta. Her kan det kveruleres i 3 timer, krangel og sinne. Også tar det 15 minutter å gjøre lekser. Har heldigvis en som er skoleflink, helt utrolig egentlig mtp det helvetet for å få unna leksene. Ungen ler av det selv også, i ettertid, at det var så utrolig vanskelig å få unna leksene. Anonymkode: c8d51...796 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #37 Skrevet 13. september 2020 Nei til lekser. Ja til mindre ferie! Burde droppet høst- og vinterferie, samt hatt kun 4 uker på sommeren. Anonymkode: 5fa88...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #38 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei til lekser. Ja til mindre ferie! Burde droppet høst- og vinterferie, samt hatt kun 4 uker på sommeren. Anonymkode: 5fa88...3ab Lærere kan ikke pålegge barna å gjøre lekser. Man står faktisk fritt frem til å velge om barna skal gjøre lekser eller ikke. Anonymkode: 073a2...975
Gjest Sitronmelisse Skrevet 13. september 2020 #39 Skrevet 13. september 2020 Leksene kunne i større grad vært filmsnutter med gjennomgang av neste del av pensum. Så kunne ungene brukt tiden på skolen til å forstå og gjøre oppgaver, sammen med lærer. Hvorfor bruke dyrebar skoletid på tavleundervisning?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #40 Skrevet 13. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg er lærer. Jobber på leksefri skole. Elevene våre må jobbe på skolen. Kommer de ikke igjennom planen pga slurv blir det lekse. Men dersom de planlegger og jobber godt slipper de lekser. Anonymkode: 57839...dea Mao ikke ren leksefri skole men en kanskje vissom men som leksefri skole. Anonymkode: 59fa4...789
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå