Gå til innhold

Skille traume og adhd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nevnt for psykologen min at jeg ønsker å utrede meg for adhd. 
hun sier det ikke er vits siden jeg har opplevd en traume. For da er det veldig vanskelig å skille symptomene om hva som er hva. 

erfaringer? 

Anonymkode: 611ae...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forsåvidt sant, hvis traumene oppsto tidlig i livet... men det ene utelukker ikke det andre, men dubkan ende opp med en feil diagnose, eller ikke diagnose.

Anonymkode: 987e2...b09

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt sant, hvis traumene oppsto tidlig i livet... men det ene utelukker ikke det andre, men dubkan ende opp med en feil diagnose, eller ikke diagnose.

Anonymkode: 987e2...b09

Det er nettopp det. 
derfor ble jeg frarådet det. Traumet jeg opplevde har jeg bearbeidet og er ferdig med. Men symptomene på adhd har jeg i svært mild grad, men siden mitt barn har det tenkte jeg at det kunne hende jeg hadde det. 
men siden jeg ikke har planer om å begynne på adhd medisiner så er det liten vits i å utrede.. også myp at jeg kan få feil diagnose 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det. 
derfor ble jeg frarådet det. Traumet jeg opplevde har jeg bearbeidet og er ferdig med. Men symptomene på adhd har jeg i svært mild grad, men siden mitt barn har det tenkte jeg at det kunne hende jeg hadde det. 
men siden jeg ikke har planer om å begynne på adhd medisiner så er det liten vits i å utrede.. også myp at jeg kan få feil diagnose 

Tja, jeg vet om folk som har diagnosen ad/hd, som også har opplevd traumer. Problemet er vel mer at mennesker som i utgangspunktet er traumatisert heller får diagnosen ad/hd, og at det derfor ikke blir oppdaget at de har traumer og gjerne må fortsette å forholde seg til mennesker som gjør at de har traumer.

Anonymkode: d8797...295

Skrevet

Det er vel noe med at ptsd likner på veldig mye annet. Selv ble jeg feildiagnostisert med en personlighetsforstyrrelse, og en del andre ting, før jeg ble skikkelig utredet og alt ble tatt bort og endte opp med ptsd. Nå er traumene bearbeidet, men har fortsatt mye restsymptomer som kan minne om både me, nevrologiske sykdommer, dissossiativ lidelse osv. Men har man ptsd, blir mange andre diagnoser utelukket fordi det sannsynligvis er ettervirkninger av å ha vært traumatisert. Kanskje det også gjelder ADHD? Men dersom du ikke ønsker medisiner, har det jo ikke så mye å si egentlig.

Anonymkode: fe869...055

Gjest Achelois
Skrevet

Komorbiditet, flere lidelser samtidig, er veldig vanlig. 

Synes det er verdt et forsøk på ADHD utredning, ettersom det finnes gode og velprøvde diagnostiske verktøy. 

Psykologer og psykiatere kan henvise til nevropsykologiske undersøkelser. Her kan spesialistene undersøke bilder av hjernen i og utenfor aktivitet. Dette er brukt ved utredning av ADHD, ettersom det er en "mekanisk feil" med frontallappen i hjernen, som kan påvises på bilde. I motsetning til traumer (som ikke kommer av hodeskader etc.).

Ellers kan psykolog/psykiater ta evnetester og intelligenstester.

Dersom din behandler ikke viser noe særlig interesse for dine ønsker, kan du tenke på å bytte. Det er jo ofte en omfattende prosess, som du må bruke tid på. 

Håper du får den hjelpen du trenger. Uansett diagnoser, husk at du er et ekte menneske med behov og følelser. 

Lykke til!

Skrevet
2 minutter siden, Achelois skrev:

Komorbiditet, flere lidelser samtidig, er veldig vanlig. 

Synes det er verdt et forsøk på ADHD utredning, ettersom det finnes gode og velprøvde diagnostiske verktøy. 

Psykologer og psykiatere kan henvise til nevropsykologiske undersøkelser. Her kan spesialistene undersøke bilder av hjernen i og utenfor aktivitet. Dette er brukt ved utredning av ADHD, ettersom det er en "mekanisk feil" med frontallappen i hjernen, som kan påvises på bilde. I motsetning til traumer (som ikke kommer av hodeskader etc.).

Ellers kan psykolog/psykiater ta evnetester og intelligenstester.

Dersom din behandler ikke viser noe særlig interesse for dine ønsker, kan du tenke på å bytte. Det er jo ofte en omfattende prosess, som du må bruke tid på. 

Håper du får den hjelpen du trenger. Uansett diagnoser, husk at du er et ekte menneske med behov og følelser. 

Lykke til!

Men traumer kan også gi permanente endringer i hjernen. Det er derfor ptsd gjør at mange andre diagnoser «automatisk» faller bort.

Skrevet

Jeg har ADHD og PTSD. Fikk ADHD diagnosen som 31-åring, sju år etter PTSD-diagnosen. Har kompleks adhd etter traumer både o barndom og som voksen. Har også slitt med anoreksi av og på siden ungdomsåra, og har alltid følt at det vsr en slags indre uro i meg som jeg ikke fikk "temmet" på andre måter enn gjennom MYE trening og minimalt med mat. Går på ritalin nå. Det løser ikke alt, men hjelper på likevel. 

Man kan ha både ADHD og ptsd, selv om det, statistisk sett ikke hender så ofte at begge deler rammer en og samme person. Adhd og PTSD kan ha mange fellestrekk mtp adferd osv så det er ikke enkelt å skille, særlig ikke om traumene skjedde i tidlig barndom

Anonymkode: e39b1...763

Gjest Achelois
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men traumer kan også gi permanente endringer i hjernen. Det er derfor ptsd gjør at mange andre diagnoser «automatisk» faller bort.

Det er derfor spesialistene må ta i bruk mange forskjellige tester for å utelukke og unngå feildiagnostisering. 

Skrevet

Det er ikke såååå vanskelig å skille ADHD og PTSD hvis man tar en grundig utredning og følger diagnosekriteriene til punkt og prikke! 

Anonymkode: fd474...480

Skrevet

Jeg utredet meg for ad/hd pga barn med diagnosen samt litt lik personlighet/ symptomer.

Fikk ingen diagnose på det. Men en ptsd ble satt litt senere.

Dere som nevner traumer i barndom, hvilke er det snakk om? Hva dreier det seg om? 

Anonymkode: 0c58b...587

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...