Gå til innhold

Fjerne lymfeknute

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et spørsmål til dere som enten har/hatt Hodgkins lymfom, eller vært utredet for det men friske.

Jeg er per nå midt i et pakkeforløp der jeg har tatt mammografi, ultralyd, celleprøve, ct, og i morgen ha samtale med lege/kirurg for biopsi/fjerne den største lymfekjertelen under ene armen (over 2 cm).

Spørsmålet mitt er: hvordan foregår inngrepet av fjerning av lymfeknuta? Eventuelt andre ting, erfaring osv :)

Kreftlegen var usikker på om de tok lokalbedøvelse og fjernet en liten bit, eller narkose og fjernet hele.

Jeg har som sagt time i morgen og vil få vite konkret da, men samtidig sitter jeg her full av angst, tankekjør til tusen osv. Jeg har det rett og slett fryktelig tungt, og hatt de siste 10 dagene. Oppdaget en klump under ene armen for 3,5 mnd siden, men tok det ikke opp med legen før for 2 uker siden, og da har ting gått veldig fort, og de oppdaget 3 aktive under ene armen, og iallefall 1 aktiv under andre. Brystene var heldigvis fine. Går rundt og føler meg egentlig full, ikke helt til stedet liksom. Prøver å ta det lugn, sikkert ikke noe, bra de sjekker ordentlig, og i verstefall er oddsen veldig god. Men likevel, jeg har såvidt bikket 30 år, er mamma osv, så ja, hodet kverner.

Anonymkode: 3a6d3...04e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et spørsmål til dere som enten har/hatt Hodgkins lymfom, eller vært utredet for det men friske.

Jeg er per nå midt i et pakkeforløp der jeg har tatt mammografi, ultralyd, celleprøve, ct, og i morgen ha samtale med lege/kirurg for biopsi/fjerne den største lymfekjertelen under ene armen (over 2 cm).

Spørsmålet mitt er: hvordan foregår inngrepet av fjerning av lymfeknuta? Eventuelt andre ting, erfaring osv :)

Kreftlegen var usikker på om de tok lokalbedøvelse og fjernet en liten bit, eller narkose og fjernet hele.

Jeg har som sagt time i morgen og vil få vite konkret da, men samtidig sitter jeg her full av angst, tankekjør til tusen osv. Jeg har det rett og slett fryktelig tungt, og hatt de siste 10 dagene. Oppdaget en klump under ene armen for 3,5 mnd siden, men tok det ikke opp med legen før for 2 uker siden, og da har ting gått veldig fort, og de oppdaget 3 aktive under ene armen, og iallefall 1 aktiv under andre. Brystene var heldigvis fine. Går rundt og føler meg egentlig full, ikke helt til stedet liksom. Prøver å ta det lugn, sikkert ikke noe, bra de sjekker ordentlig, og i verstefall er oddsen veldig god. Men likevel, jeg har såvidt bikket 30 år, er mamma osv, så ja, hodet kverner.

Skjønner at du er redd. Har du fått svar på mammografi? Jeg har fjernet en kul i brystet ( brystkreft) da tok de samtidig en lymfeknute, jeg fikk narkose, og det var lite vondt i ettertid, ingen plager nå. Som du sier, det er jo bra at de sjekker skikkelig, og det er mest sannsynlig ikke noe farlig 😊

Anonymkode: e864f...d5e

Skrevet

Jeg var i jobbsammenheng med en bruker på sykehus for både biopsi og fjerning av lymfeknute. (pga lymfom, viste det seg av prøvesvarene). Jeg var med inn som støtte ved begge inngrepene. Når de skulle ta biopsi så brukte de ultralyd for å finne kulen, den var i lysken og lå ganske dypt. Når den var funnet så bedøvde de området, og brukte en biopsi-nål for å hente ut vevet. De tok vel 3 prøver tenker jeg. Det går veldig fort, de bruker en litt tykk, hul nål festet til et instrument som "skyter" nålen raskt inn i vevet som skal testes. Ca ett sekund pr prøve er nålen inne. Han brukeren reagerte ikke i det hele tatt, så fikk ikke inntrykk av at det var vondt. Han lå en liten stund til observasjon etterpå mtp eventuell blødning.

Når hele lymfeknuten skulle fjernes, så var det også under lokalbedøvelse, ikke narkose i hans tilfelle. (mulig pga evt risiko v narkose pga høy alder). Det gikk også forholdsvis raskt. Et lite snitt, så løsnet de forsiktig kulen, og sydde igjen. Et jevnt og pent lite arr bare. Jeg mener vi kunne reise hjem så og si med det samme, men jeg er ikke sikker fordi vi ble igjen på sykehuset en liten stund etterpå for å få i oss litt mat samt at det ble litt venting på taxi hjem. Stingene ble fjernet etter ca 10 dager. 

Anonymkode: d87d6...87f

Skrevet
På 9.9.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du er redd. Har du fått svar på mammografi? Jeg har fjernet en kul i brystet ( brystkreft) da tok de samtidig en lymfeknute, jeg fikk narkose, og det var lite vondt i ettertid, ingen plager nå. Som du sier, det er jo bra at de sjekker skikkelig, og det er mest sannsynlig ikke noe farlig 😊

Anonymkode: e864f...d5e

Takk for svar begge to!

Mammografi var fint, men har aktive lymfeknuter under hver armhule. Begge er større enn "normalt", så de mistenker lymfom. Heldigvis ikke brystkreft da :)

Må i narkose for å fjerne den største, hadde håpet det bare var fort inn, lokalbedøvelse og fort ut. Men men.

Bare gleder meg til dette er over, for sånn det er nå er ikke sunt. Kronisk hodepine, og ganske ustabilt humør.

• Liker 1
Skrevet

Håper det går bra med deg trådstarter 💖 

Jeg venter på ultralyd av lymfeknuter både i hver side av lysken, hevelse nederst på halsen, og 1 på hver side like under kjeven. 

Men nå har jeg også oppdaga lymfeknute der jeg har pekefingeren. Aner ikke hvor lenge den har vært der da 🤔 men er det et vanlig sted lymfeknuter også hovner opp? 

IMG_20200910_223139.thumb.jpg.dafeb711b373c081ed6065b0edda9307.jpg

Anonymkode: aeb67...71f

Skrevet

Det er vanlig at lymfeknuter hovner opp der du viser, det ligger masse lymfeknuter i det området tett i tett. Rundt hele halsen, helt fra kjeven og ned til bryst og nakke. De er tallrike i brystet og magen også, men de blir ikke like synlige fra utsiden når de hovner opp da de er plassert dypere i kroppen.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det går bra med deg trådstarter 💖 

Jeg venter på ultralyd av lymfeknuter både i hver side av lysken, hevelse nederst på halsen, og 1 på hver side like under kjeven. 

Men nå har jeg også oppdaga lymfeknute der jeg har pekefingeren. Aner ikke hvor lenge den har vært der da 🤔 men er det et vanlig sted lymfeknuter også hovner opp? 

Anonymkode: aeb67...71f

Lymfeknuter er i hele kroppen, og det er vanlig at de hovner opp ved infeksjoner f.eks. alt ettersom hvilke infeksjoner og hvor i kroppen det er.

Noen ganger kan de også være hovne uten grunn 🤷🏼‍♀️

Lykke til til deg også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...