AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Runde 2 med barnemark. Lurer på hvilke andre tiltak man kan ta. Barnet går ikke i bgh. Vi mistenker at husdyr kan være årsaken da disse kan bære med seg egg i pelsen (mennesker er eneste vert for denne parasitten). Eller så kan også spising av ville bær ute på tur være en årsak, men kanskje husdyr er aktuelt. Jada, man skal ha kur og ny kur to uker etter. Sengetøy, klær og håndklær skal kokes og skiftes hver dag. Den er grei. Hva med ting man ikke kan koke? Sofatrekket vårt kan feks ikke kokes, og nei husdyrene skal heller ikke kokes. Håper noen har tips, kanskje vært i samme situasjon. Vi har ikke lyst på flere runder med dette🤮 Anonymkode: 1ebf3...462
Heidi40 Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Du kontakter fastlegen slik at barnet får mark drepend midler på resept.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, Heidi40 skrev: Du kontakter fastlegen slik at barnet får mark drepend midler på resept. Det er da veldig selvsagt, men ikke det jeg spurte om hvis du leste innlegget. Anonymkode: 1ebf3...462
Jessic_a Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er da veldig selvsagt, men ikke det jeg spurte om hvis du leste innlegget. Anonymkode: 1ebf3...462 Med en slik tone er du veldig heldig hvis noen gidder å svare
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Vi har hatt tilbakevendende barnemark. Det finnes et middel, Zentel man kan få. Men da må legen søke registreringsfritak. Det skal litt til. Har dere blitt kvitt det første gang? Hvor lang tid gikk det mellom disse gangene. Barnet går ikke i barnehage sier du - hvor gammel er barnet? Har det venner det er med/på besøk hos? Andre nærkontakter som besteforeldre/tante, etc? Tror neppe husdyr eller plukking av bær har skylda her. Vil ikke krisemaksimere, men vi har hatt dette pluss 10 ganger over kanskje 3 år. Ikke gøy. Det er resmitte som skjer i barnemiljøet, mest sannsynligvis. En mulig kur da er å kontakte de barnet er mest med og be de foreldrene for sikkerhet skyld behandle seg selv og sine barn. Det gjorde vi sist... Foreløpig har vi ikke sett det igjen (noen måneder siden nå), men vi er på vakt... Kan i alle fall trøste deg med at det ikke er skabb, for det tror jeg er verre å bli kvitt! Anonymkode: 6d760...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt tilbakevendende barnemark. Det finnes et middel, Zentel man kan få. Men da må legen søke registreringsfritak. Det skal litt til. Har dere blitt kvitt det første gang? Hvor lang tid gikk det mellom disse gangene. Barnet går ikke i barnehage sier du - hvor gammel er barnet? Har det venner det er med/på besøk hos? Andre nærkontakter som besteforeldre/tante, etc? Tror neppe husdyr eller plukking av bær har skylda her. Vil ikke krisemaksimere, men vi har hatt dette pluss 10 ganger over kanskje 3 år. Ikke gøy. Det er resmitte som skjer i barnemiljøet, mest sannsynligvis. En mulig kur da er å kontakte de barnet er mest med og be de foreldrene for sikkerhet skyld behandle seg selv og sine barn. Det gjorde vi sist... Foreløpig har vi ikke sett det igjen (noen måneder siden nå), men vi er på vakt... Kan i alle fall trøste deg med at det ikke er skabb, for det tror jeg er verre å bli kvitt! Anonymkode: 6d760...0cb Barnet er 15mnd. Har nærkontakt med et par av besteforeldre. Første runde trodde vi det kom av nærkontakt med et eldre søskenbarn. Absolutt alle ble behandlet (vi, besteforeldre, tante, onkel og søskenbarn med vermox). Det besøket passet også med inkubasjonstiden. Ikke kontakt med andre barn. Akkurat nå klarer jeg ikke å huske om vi har hatt besøk av søskenbarna som passer med denne inkubasjonstiden. Første runde var 15 juli, og da dose 2 den 29 juli. Jeg har vært på vakt siden, innvollsorm er det verste jeg vet. Helt paranoid. Har ny legetime i morgen og har enda medisiner fra sist igjen. Så intervallet har ikke vært stort. Det er vel bare 1 mnd siden ca. Derfor vil jeg også spørre legen om det kan være en annen type. Barnet er jo i den alderen at alt puttes i munnen. Anonymkode: 1ebf3...462
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er 15mnd. Har nærkontakt med et par av besteforeldre. Første runde trodde vi det kom av nærkontakt med et eldre søskenbarn. Absolutt alle ble behandlet (vi, besteforeldre, tante, onkel og søskenbarn med vermox). Det besøket passet også med inkubasjonstiden. Ikke kontakt med andre barn. Akkurat nå klarer jeg ikke å huske om vi har hatt besøk av søskenbarna som passer med denne inkubasjonstiden. Første runde var 15 juli, og da dose 2 den 29 juli. Jeg har vært på vakt siden, innvollsorm er det verste jeg vet. Helt paranoid. Har ny legetime i morgen og har enda medisiner fra sist igjen. Så intervallet har ikke vært stort. Det er vel bare 1 mnd siden ca. Derfor vil jeg også spørre legen om det kan være en annen type. Barnet er jo i den alderen at alt puttes i munnen. Anonymkode: 1ebf3...462 Ja, det kan jo evt være noe annet. Dere har jo gått veldig grundig til verks med Vermox. Kom det helt vekk mellom behandlingene da? Lege vet nok hva dere skal gjøre. Lykke til Anonymkode: 6d760...0cb
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan jo evt være noe annet. Dere har jo gått veldig grundig til verks med Vermox. Kom det helt vekk mellom behandlingene da? Lege vet nok hva dere skal gjøre. Lykke til Anonymkode: 6d760...0cb Vil si det ja. Har ikke sett noe til egg før i dag tidlig. Humør og søvnen ble også bedre samme kveld han fikk vermox. Søvnen og humøret har vært dårlig de siste dagene igjen. Anonymkode: 1ebf3...462
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Om det hadde noe å si vet jeg egentlig ikke, men vi hadde også flere runder. Jeg mente å ha lest et sted at noen brukte salve, Vaselin eller noe, ved leggetid. I desperasjon smurte jeg sinksalve(hadde en tube liggende fra før) rundt/på/i endetarmsåpningen før jeg tok på bleia/ren truse for natten. En annen ting jeg følte hjalp, var å sjekke åpningen grundig i forbindelse med kveldsstellet, og fjerne ormene med q-tips med en gang jeg så dem. Altså, sjekke rumpa, fjerne eventuelle kryp, vaske med klut/våtservietter/hva du nå bruker ved skift av bleier, smøre sinksalve rundt åpningen, og på med bleie/truse. Om morgenen tørket jeg av salven noenlunde med tørrservietter og vann(sånne man fukter i vann, du kjenner sikkert til dem?) Dette gjorde jeg i minst en uke etter siste kur. Anonymkode: a9a45...d9f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 Ser du eggene? Det har jeg aldri gjort. De er vel for små til å bli sett med det blotte øyet? Jeg har kun sett mark. Kan det da være noe annet enn såkalt "barnemark"? Jeg ville kontaktet lege igjen og fått tatt en avføringsprøve (hvis barnet er plaget nå), så kan de se hva slags parasitt det faktisk er. Parasitter er ekle, men er en del av det å ha barn, er jeg litt redd. Bare å stålsette seg for lus, mark etc. Heldigvis går det an å bli kvitt det, men det er alltid en risiko for å få det igjen! Anonymkode: 6d760...0cb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 På 9.9.2020 den 18.13, AnonymBruker skrev: Om det hadde noe å si vet jeg egentlig ikke, men vi hadde også flere runder. Jeg mente å ha lest et sted at noen brukte salve, Vaselin eller noe, ved leggetid. I desperasjon smurte jeg sinksalve(hadde en tube liggende fra før) rundt/på/i endetarmsåpningen før jeg tok på bleia/ren truse for natten. En annen ting jeg følte hjalp, var å sjekke åpningen grundig i forbindelse med kveldsstellet, og fjerne ormene med q-tips med en gang jeg så dem. Altså, sjekke rumpa, fjerne eventuelle kryp, vaske med klut/våtservietter/hva du nå bruker ved skift av bleier, smøre sinksalve rundt åpningen, og på med bleie/truse. Om morgenen tørket jeg av salven noenlunde med tørrservietter og vann(sånne man fukter i vann, du kjenner sikkert til dem?) Dette gjorde jeg i minst en uke etter siste kur. Anonymkode: a9a45...d9f Ja jeg vasker stumpen godt, men skal prøve med krem også det har jeg ikke hørt om før. Anonymkode: 1ebf3...462
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 På 9.9.2020 den 19.06, AnonymBruker skrev: Ser du eggene? Det har jeg aldri gjort. De er vel for små til å bli sett med det blotte øyet? Jeg har kun sett mark. Kan det da være noe annet enn såkalt "barnemark"? Jeg ville kontaktet lege igjen og fått tatt en avføringsprøve (hvis barnet er plaget nå), så kan de se hva slags parasitt det faktisk er. Parasitter er ekle, men er en del av det å ha barn, er jeg litt redd. Bare å stålsette seg for lus, mark etc. Heldigvis går det an å bli kvitt det, men det er alltid en risiko for å få det igjen! Anonymkode: 6d760...0cb Mener absolutt det var egg ja, sa det også til legen og legen har sett selv også, men mente det var barnemark. Startet ny kur i går. Jeg har tenkt tanken på om det kan være noe annet selv. Funker ikke denne kuren heller kommer jeg til å be om skikkelig prøvetaking, at de kan skrive ut div avføringsprøve og kanskje andre ting før vi får time slik at barnet slipper å plages i evigheter. Skal prøve med noe krem! Anonymkode: 1ebf3...462
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå