Gå til innhold

Flytte til Lom, f.eks.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har flyttet fra Oslo/Østfold/Vestfold/andre tettbygde områder til Lom eller andre øde og små bygder? Hvordan var overgangen? Fikk dere venner? Hvor lenge har dere bodd der?

Anonymkode: 979fb...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke masse slemme mobbere i Lom og rundt der? De hater nye mennesker og. Like ille i Valdres. 

Leste et intervju med Pål Plassen, som jobber i NRK radio. Han sa det var grov mobbing i Lom og rundt der. Mye vold og masse slemme onde menn :( Fint å dra dit på ferie da, er nydelig natur. Men å bo tror jeg kan bli litt klaustrofobisk. Hvertfall når man må regne med å bli slått og mobbet hver dag. 

Anonymkode: 9fb05...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke masse slemme mobbere i Lom og rundt der? De hater nye mennesker og. Like ille i Valdres. 

Leste et intervju med Pål Plassen, som jobber i NRK radio. Han sa det var grov mobbing i Lom og rundt der. Mye vold og masse slemme onde menn :( Fint å dra dit på ferie da, er nydelig natur. Men å bo tror jeg kan bli litt klaustrofobisk. Hvertfall når man må regne med å bli slått og mobbet hver dag. 

Anonymkode: 9fb05...fe6

Hvor gammel er du egentlig? 8 år? Voksne folk går da ikke rundt og slår og mobber andre folk i nabolaget eller i bygda eller byen, noe som helst sted i dette landet. Da blir de jo politianmeldt for overfall, vold og trakassering!

Tviler på at folkene i Lom setter særlig pris på karakteristikken din av deres lille uskyldige bygd. 

REDIGERT:

Mener du dette;

"Pål Hovengen Plassen er en av de kjente radioprofilene i NRK. I helga fortalte han om hvordan han ble mobbet under oppveksten, i Vågå og Lom......"

så handler det altså om barn. Ikke om voksne, som trådstarter er.  

Endret av Million
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin plass. Kunne vurdert å bo der selv. Vet innhenting om plassen da, annet at de har en ganske kul dialekt.

Anonymkode: 34380...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint i Lom, men som gudbrandsdøl fra lengre sør i Gudbrandsdalen så har jeg utrolig vanskelig å skjønne dialekten i Lom. 

Anonymkode: eda03...f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lom er et fantastisk sted ❤️ Det er så klart et helt annet miljø enn i byene, mye råning, bygdafester etc. Men det er jo som alle andre steder, noen mennesker er trivelige, andre er mindre trivelige. Jeg har selv bodd der i flere år (flyttet på grunn av jobb). Man må bare finne de folkene man går over ens med :) 

Anonymkode: 19d59...677

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytta fra Oslo og til 20 minutt unna Lom. Ikke noe problem å få seg venner her så lenge du prøver litt selv 😊 Eneste er at det kan være vanskelig å få seg jobb her uten utdannelse, men det vet jeg jo ikke om du har.. 

Anonymkode: da3ee...f61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst et sted ikke langt unna Lom. Er kjent i Lom. Hvorfor vil du til Lom? Lom er fint for den som liker fjellturer, være nær naturen. 

Når det kommer til mobbing så er det ikke bare i Lom det er slik. Men jeg skal være ærlig å si at jeg også ble mobbet. Er som sagt oppvokst i nærheten av Lom. På slike steder er det vanskelig å bli kvitt en merkelapp. Kommer du dårlig ut fra bhg/skolealder er det vanskelig å komme inn i miljøet. Små steder har også mer jantelov. Ikke at det kanskje er MER, men det blir mer tydelig. Terskelen er lavere for at andre tror du er «bedre» enn dem. 
Vanskelig å få jobb om du ikke har erfaring og utdannelse, og ikke kjenner noen der. Kjenner flere fra nærområdet som vil flytte tilbake, men det er et vanskelig arbeidsmarked. Alle jobber er tatt og de som er i jobbene blir der gjerne. 
Det er også forferdelig avsides! Mister du bussen til flyplassen eller til Oslo feks så har du mistet flyet selv om det går om 10 timer. Og så er det kaldt nesten hele året. Om sommeren kan man få noe varme gode dager, men da er det stort sett en vind som ødelegger. Er også ustabilt om sommeren, da området ofte har tørke. Hele elven blir borte i perioder, da må innbyggerne begrense dusjing og bruk av vann. Plutselig kommer flommen. I Lom er det kanskje ikke så ille fordi folk flest bor veldig høyt.. 

Anonymkode: 2aa23...a17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si at disse områdene har store fordommer mot Oslofolk. De ser på dere som lite jordnære, selvopptatte, arrogante og «viktige» folk. Sier ikke at du er dømt, sier bare at det kanskje ikke blir bare enkelt å komme fra Oslo og passe inn i miljøet på disse stedene. :) 

Anonymkode: 2aa23...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2020 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Er det ikke masse slemme mobbere i Lom og rundt der? De hater nye mennesker og. Like ille i Valdres. 

Leste et intervju med Pål Plassen, som jobber i NRK radio. Han sa det var grov mobbing i Lom og rundt der. Mye vold og masse slemme onde menn :( Fint å dra dit på ferie da, er nydelig natur. Men å bo tror jeg kan bli litt klaustrofobisk. Hvertfall når man må regne med å bli slått og mobbet hver dag. 

Anonymkode: 9fb05...fe6

 

TS her. Jeg er voksen og har ikke barn, så barne-/skolerelaterte problemer er ikke så relevante for min del. :) 

 

På 9.9.2020 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Flytta fra Oslo og til 20 minutt unna Lom. Ikke noe problem å få seg venner her så lenge du prøver litt selv 😊 Eneste er at det kan være vanskelig å få seg jobb her uten utdannelse, men det vet jeg jo ikke om du har.. 

Anonymkode: da3ee...f61

 

Jeg har mastergrad og jobberfaring i et yrke som er relativt etterspurt og som finnes i alle kommuneadministrasjoner (og i det private, de aller fleste steder). Men jeg ser at det er veldig få/ingen jobber utlyst i Lom akkurat nå, så utfordringen i forhold til flytting ligger helt klart ligger der!  

 

På 9.9.2020 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst et sted ikke langt unna Lom. Er kjent i Lom. Hvorfor vil du til Lom? Lom er fint for den som liker fjellturer, være nær naturen. 

Når det kommer til mobbing så er det ikke bare i Lom det er slik. Men jeg skal være ærlig å si at jeg også ble mobbet. Er som sagt oppvokst i nærheten av Lom. På slike steder er det vanskelig å bli kvitt en merkelapp. Kommer du dårlig ut fra bhg/skolealder er det vanskelig å komme inn i miljøet. Små steder har også mer jantelov. Ikke at det kanskje er MER, men det blir mer tydelig. Terskelen er lavere for at andre tror du er «bedre» enn dem. 
Vanskelig å få jobb om du ikke har erfaring og utdannelse, og ikke kjenner noen der. Kjenner flere fra nærområdet som vil flytte tilbake, men det er et vanskelig arbeidsmarked. Alle jobber er tatt og de som er i jobbene blir der gjerne. 
Det er også forferdelig avsides! Mister du bussen til flyplassen eller til Oslo feks så har du mistet flyet selv om det går om 10 timer. Og så er det kaldt nesten hele året. Om sommeren kan man få noe varme gode dager, men da er det stort sett en vind som ødelegger. Er også ustabilt om sommeren, da området ofte har tørke. Hele elven blir borte i perioder, da må innbyggerne begrense dusjing og bruk av vann. Plutselig kommer flommen. I Lom er det kanskje ikke så ille fordi folk flest bor veldig høyt.. 

Anonymkode: 2aa23...a17

 

Jeg vil til Lom eller et lignende sted fordi jeg vil bo nærmere fjellheimen, og lengre vekk fra by og støy og folkemengder. :)  Kjølig vær, lite folk og mye fjell høres helt perfekt ut for min del! 😄 Jeg bor i Østfold nå, og her er det plagsomt varmt store deler av året (og skal vi på fjellet er det 4+ timer å kjøre hver vei).
Det blir nok jobbmarkedet som evt. blir problemet, jeg ser det er veldig begrenset der...

 

På 9.9.2020 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Vil også si at disse områdene har store fordommer mot Oslofolk. De ser på dere som lite jordnære, selvopptatte, arrogante og «viktige» folk. Sier ikke at du er dømt, sier bare at det kanskje ikke blir bare enkelt å komme fra Oslo og passe inn i miljøet på disse stedene. :) 

Anonymkode: 2aa23...a17

 

Selv er jeg født og oppvokst i Østfold, og deler nok litt kanskje den type fordommer mot Oslo-folk selv, hehe... Men det er mulig folket i fjellbygdene har fordommer mot oss Østfoldinger også, vi er jo nasjonalt kjent for å være uutdannede, harry rånere. 😅

Anonymkode: 979fb...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! :) Lom høres fremdeles veldig bra ut for min del, men jeg ser at det kan bli vanskelig med tanke på jobb. Og det er jo en forutsetning at det finnes jobb å få, så vi får se hva som skjer fremover.

Anonymkode: 979fb...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflyttere fra Oslo blir generelt dårlig mottatt over hele landet, unntatt sentrale strøk av Østlandet (Asket, Bærum, Drammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bygda kan være hard. Er stedet lite nok kan du ikke skille på hvem du er på jobb og fritid. Hvordan du er, og folks oppfatning vil henge ved deg.  

Ikke at det kan være herlig å bo slike steder, men greit å tenke gjennom ulempene også. 

Anonymkode: 7152c...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bygda kan være hard. Er stedet lite nok kan du ikke skille på hvem du er på jobb og fritid. Hvordan du er, og folks oppfatning vil henge ved deg.  

Ikke at det kan være herlig å bo slike steder, men greit å tenke gjennom ulempene også. 

Anonymkode: 7152c...b77

Enig. En person som ikke liker deg vil ikke behandle deg som en kunde i butikken heller. 

Anonymkode: 2aa23...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gøre på med ØssfålldialektÆ da, så de forestår at jeg i det minste ikke er en Oslo-borger. ;)  Neida, jeg tror jeg skjønner greia. Mulig mistenksomhet mot innflyttere er notert på lista over mulige negative ting.  :)  Men akkurat i Lom er de kanskje mer vant til folk utenfra, det er jo mange turister (og folk som flytter dit for å jobbe i turistsesongen, kanskje)?

Anonymkode: 979fb...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...