Gå til innhold

Borderline vs narsisist

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er forkjellen?:balltre:

Hva er likheten?

Tenker rådet om: Løp! (Passer begge.)

Anonymkode: 283a8...458

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Narsissistisk pf er bare en mildere grad for psykopati, og disse diagnosene er IKKE samme som emosjonelt ustabil (borderline) pf. Det finnes mange gode og empatiske mennesker med borderline som bryr seg om andre, i motsetning til narsissister. Jeg vil si løp hvis personen er psykopat eller narsissist, ikke hvis personen har eupf. Please, ikke bland psykopati/narsissisme med eupf. Eupf er en svært stigmatisert diagnose fra før av. Vi trenger ikke mer fordommer.

• Liker 8
Skrevet

Hei, studert psykologi i 6 år. 

Kort;

likhet mellom bordeline og narc: Begge er i kluster B nivå av personlighetsforstyrrelse. Det innebærer at det er moderat pf. 

-> Borderline opplever gjerne følelser på ekstrem måte i forhold til gjennomsnittet, ofte relasjonmessig blir sett på svart og hvitt gitt følelsene oppleves der og da. Selvskading og engstelse er mye tilstedet. Har empati og gjerne er gode personer - men kan være hard/ufin når vedkommende opplever misforståelse eller generelt ''splitting'' i personlighet. Det er utfordrende både vennskapelig og forholdsmessig. Hvis vedkommende går i terapi regelmessig og ønsker å gjøre endring er det bra

-> narsissisme; har meget positiv bilde om seg selv, og gjerne undervurderer eller ser etter feil med andre mennesker for å underkaste dem og heve dem opp. Dette har jeg skrevet oppgave om, men det kan nesten ikke sammenlignes med bordeline, fordi disse ofte erkjenner ikke at de har et problem og nesten umulig at de er samarbeidsvillig i behandling. Ofte spesielt utnyttende i forhold. Been there done that.

Nysgjerrig; hvorfor lurer du på det?

Anonymkode: 30d76...6ee

• Liker 5
Skrevet

Forskjellen er vel at mennesker med npf. ikke selvskader eller truer med selvmord/tar selvmord, men de er "mer" selvopptatt og manipulerende. Noen med eupf er mer mottagelig for terapi, og gjennom terapi tilegne seg selvinnsikt. Npf. kommer seg svært sjeldent til terapi, og er ikke like mottagelig for endring som eupf. Forstyrrelsen sitter dypere. 

Likheter er mye. Ønsket om kontroll, utagerende oppførsel, ekstremt sinne/temperament ved motgang/konflikt. Ikke et eget "jeg". Dette er personlighetsforstyrrelser som er formet av litt arv og mest miljø. De er oppvokst i et utrygt hjem med mangel på kjærlighet og forståelse, mishandling, både fysisk og psykisk. 

De har såpass liten selvfølelse/verdi at de krever bekreftelser av andre for å ha det bra. De har det egentlig helt forferdelig med seg selv, og prosjekterer sin egen usikkerhet og sitt eget selvhat over på andre. Alt de ønsker er kjærlighet, de ønsker å bli elsket. 

Kritikk eller avvisning påvirker dem i større grad enn andre "normale". Kritiserer du en med npf. sier du at h*n ikke er god nok, og bekrefter npf sine egne tanker. Kritikken blir derfor forsterket og de går til ekstremt motangrep. Avviser man en med eupf., bekrefter man eupf sine egne tanker om at ingen vil ha dem eller at alle forlater dem. Ironisk nok er det deres egen oppførsel som støter vekk menneskene de ønsker å ha i livet. Det må være ekstremt vanskelig å ha det sånn. 

Men det er forskjell på mennesker med eupf. Har dem tilegnet seg selvinnsikt kan de ha gode stødige forhold til andre. Så det er viktig å ikke generalisere. Mennesker med npf. vil ha det vanskelig hele livet og skade andre som følge av egen skade. Dessverre.

Anonymkode: a4119...9b4

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Narsissistisk pf er bare en mildere grad for psykopati, og disse diagnosene er IKKE samme som emosjonelt ustabil (borderline) pf. Det finnes mange gode og empatiske mennesker med borderline som bryr seg om andre, i motsetning til narsissister. Jeg vil si løp hvis personen er psykopat eller narsissist, ikke hvis personen har eupf. Please, ikke bland psykopati/narsissisme med eupf. Eupf er en svært stigmatisert diagnose fra før av. Vi trenger ikke mer fordommer.

Nei. npf. er ikke bare en mildere grad for psykopati. Helt feil! Psykopati, eller Dyssosial (antisosial) personlighetsforstyrrelse som det heter er en biologisk feilkobling i hjernen. Npf. kommer som følge av omsorgssvikt, og minner med om eupf. enn "psykopati". Det er fire personlighetsforstyrrelser under samme gruppe: Antisosial, emosjonelt ustabil, narsissistisk og histrionisk. De har alle noen fellestrekk. 

Og vær så snill ikke tro noen med eupf. er så mye "bedre" enn en med npf. De kan gjøre like stor skade. Mennesker med npf. eller eupf. er oftest barn av folk med samme diagnose som dem selv. 

Anonymkode: a4119...9b4

• Liker 5
Skrevet

Som en person som er diagnostisert med borderline personlighetsforstyrrelse, føler jeg at en av de få likhetene med narsissistisk personlighetsforstyrrelse er vanskeligheten med å utvikle et stabilt forhold til en annen person.
Men det har ikke de samme årsakene. Narsissisme bestemmer en pyramidestruktur der "jeg" alltid er på toppen.
Men borderline pasjenter idealiserer den andre personen, de kan plassere dem over pyramiden eller under. Og det er ingen kontroll over dette, det er en konstant og skremmende roller coaster.
Akkurat nå har jeg problemer med å sove, jeg vet ikke hvorfor. Det kan være et ord moren min sa eller arbeidsproblemer, noen kan være veldig analytiske og introspektive eller kan også være motsatt og raskt trekke feil konklusjoner. Det er ikke ett filter, eller det er for mange.
I motsetning kan narsissisten ha en annen tankestruktur. Det kan være manipulasjon i begge tilfeller, etter min mening. Jeg ville ikke liker å generalisere.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vær så snill ikke tro noen med eupf. er så mye "bedre" enn en med npf. De kan gjøre like stor skade. Mennesker med npf. eller eupf. er oftest barn av folk med samme diagnose som dem selv. 

Jeg forstår at en histrionisk person har større manipulerende egenskaper enn en narsissistisk person fordi den histrioniske personen trenger å beholde fasetter og mennesker rundt seg for å føle at h*n får nok oppmerksomhet (igjen, hver person har en annen indre verden). Folk blir ofte forvirret med dette.
Ingen sa at en person med borderline er bedre enn en narsissist. Åpenbart kan alle psykiske lidelser skade deg selv og andre mennesker. Borderline pasienter ble feildiagnostisert med mild psykopati i mange år til tross for at opprinnelsen til den borderline personlighetsforstyrrelsen ikke er kjent ennå.

Skrevet

Sikkert mange svar her, men en faktor er kanskje holdningen deres til terapi.

En person med borderline vil være mye mer tilbøyelig til å oppsøke hjelp.  Du finner ikke mange narsissister i terapi.

Du vil veldig skjelden høre en narsisst si unnskyld feks det er ikke han/henne som har gjort noe galt, isåfall er det din feil, da du har drevet dem til det.

Anonymkode: 5840b...e9b

Skrevet
12 timer siden, Uatskillelig skrev:

Snakk om å kaste stein i glasshus, du viser jo tydelig fordommer overfor personer med narsissistisk PF. Husk at ingen mennesker er født onde, i likhet med personer med andre personlighetsforstyrrelser har de med narsissistisk PF ofte gått gjennom mye vondt, mye lidelse i livet. Det er vanlig at de har hatt en vanskelig barndom med f.eks. omsorgssvikt. De fortjener hjelp og det er en myte at de ikke bryr seg om andre i det hele tatt. 

Anonymkode: fea73...acd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...