Gå til innhold

Lege vil ikke utrede/henvise meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 25 år og har siste 3-4 årene slitt med at når jeg bøyer meg med hodet nedover, feks for å knyte sko, eller bare ligger (spesielt på siden), så får jeg et helt sinnsykt stort og vondt "press" i hodet. Kjennes ut som det skal sprenge. Hørselen blir satt ned 50% samtidig som et veldig lavt konstant pip høres. Øynene mine ser i kryss og blir tåkete. Jeg blir også på det verste akutt kjempekvalm. 

Dette har pågått en god stund nå, med perioder som er "mildere" og perioder som er skikkelig ille, og nå er vi inne i sistnevnte. Samtidig som dette får jeg ikke sove fordi jeg våkner av hodepine. Jeg reagerer også veldig på lys, og går ofte med solbriller hele tiden, både inne og ute, eller så myser jeg mye. Har sjekket syn som er ok. Har også tatt blodprøver med bra verdier, og sjekket blodtrykk. Har hvilepuls på mellom 65-70 (bruker pulsklokke). Får alltid økt puls under disse "anfallene". Jeg knasker paracet men det hjelper ikke. Legen min vet liksom ikke hva mer å gjøre og mener at "litt hodepine er normalt", men dette føles veldig hemmende ut for meg. Jeg tenkte at om jeg tar med en liste med "hva som kan være galt" og symptomene på disse må det være enklere for legen min å kunne vite hva som skal gjøres og hvor jeg skal sendes? 

Jeg har en annen kronisk sykdom som går utover en helt annen del av kroppen og som ikke har en eneste relasjon til disse problemene. Denne diagnosen datt jeg over tilfeldig ved en avisartikkel, så symptomene, googlet meg litt rundt, tok med til lege, fikk henvisning og tok nødvendige prøver og fant ut at ja - denne diagnosen hadde jeg faktisk. Legen min har vært ærlig om at hen henviser når hen ikke har helt peiling selv. 

Har dere noen erfaringer eller tanker rundt symptomene jeg har, som jeg kan drøfte med legen min?

Anonymkode: 784f8...520

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Misforstå meg rett, med at jeg har nok "hold" i symptomslista mi vil hen nok hjelpe/henvise meg, men enn så lenge har jeg siste 4 årene bare fått beskjed om å ta smertestillende, drikke vann og legge meg tidligere. Alt dette gjør jeg. Sover fra 23-08 til vanlig, men som nå er det helt umulig. Er så ille at jeg vurderer å ringe legevakt men vil ikke bruke ressursene deres på "fastlegeproblemer". Har også som barn og ungdom hatt tilfeller av dette, men dessverre gikk moren min nylig bort 🎀 og kan ikke fortelle om sin "mening" om dette til legen min. 

• Liker 3
Skrevet

Bumper denne opp :)

Ts

Skrevet

migrene? (smertefri migrene)?

Anonymkode: 62ee5...697

• Liker 2
Skrevet

Du kan bytte fastlege. Det er rart når en lege sier at «litt hodepine er normalt» når du forteller om dette. Hadde og en fastlege som ikke tok meg på alvor, jeg bytta og det var noe helt annet hos den nye. 

Anonymkode: 72182...7fd

• Liker 19
Skrevet

Du trenger en ny fastlege:

https://www.onlinelege.no/svar/_hvordan-kan-jeg-vite-om-hodepinen-er-alvorlig_ref:ibbbba24

• Forverring ved økt trykk: Alle må søke lege snarest dersom hodepinen forverres når man hoster/nyser, lener seg fremover (hodet ned/bukker dypt) eller når man anstrenger seg (trykker/presser) under avføringen. Også personer med bihulebetennelse vil oppleve forverring av hodepinen under disse omstendighetene, men den som har bihulebetennelse pleier ikke å ha noen problemer med å skille mellom dette og annen hodepine. Ved bihulebetennelse er man i tillegg forkjølet og dårlig i forkant. Deretter kommer trykket  i hodet (bihulebetennelsen).

Anonymkode: 6fc05...a5e

• Liker 5
Skrevet

Er det ensidig eller på begge sider? Trykk i hodet slik du beskriver, kan forekomme ved kronisk sinusitt, at du også føler det i ørene gjør at jeg tenker at du kanskje burde få en undersøkelse hos ØNH-spesialist.

Anonymkode: 5f033...d3c

• Liker 3
Skrevet

Dette høres ut som kronisk bihulebetennelse! Jeg hadde det sånn! Be om å bli utredet hos øre/nese/hals spesialist! 

Anonymkode: 0180d...b50

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan også be om å bli henvist til en migrenespesialist - tror det er nevrolog. Dette hvis ØNH ikke gir resultater.

Skrevet

Jeg har både kronisk rhinitt og tensjonshodepine og har tidvis sånne problemer selv. Jeg bruker nesespray fast for min rhinitt og går til naprapat for tensjonshodepine samt at jeg er blitt flink til å tøye, bruke roller og i tillegg at jeg bruker briller. 

Forøvrig må du slutte med paracet. En bivirkning til paracet er hodepine. 

Anonymkode: 0dbb2...eaa

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok tatt turen rett til kiropraktor. Dit trenger du ikke henvisning, og det du beskriver er en typisk kiropraktorsak.

Anonymkode: 73e7d...724

Skrevet

Ta med en liste ja, særlig det med at du våkner på natten er viktig å få med. Har du tatt bilder? En MR hadde nok ikke vært så dumt med det du beskriver. Da får man også sett på bihulene. Etter den er det mye enklere for legen å vite hvor hn skal henvise deg videre.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok tatt turen rett til kiropraktor. Dit trenger du ikke henvisning, og det du beskriver er en typisk kiropraktorsak.

Anonymkode: 73e7d...724

Hvorfor det? Det virker ikke som det er skjelett- eller muskelrelatert problematikk ts beskriver.

Anonymkode: 5f033...d3c

• Liker 3
Skrevet

Dra til Volvat.

En tusenlapp eller to har du råd til når gjelder helsen din.

Anonymkode: 84cb5...2ff

• Liker 4
Skrevet

Helt sjukt hvor lite fastlege er villig til å sjekke og hjelpe!! "Alle har hodepine"
Jeg fikk beskjed om at "alle unge jenter har vondt i magen", hadde mellomgulvsbrokk og tarmslyng til og fra i 8 føkkings år. Og gallestein..! Det er så sjukt! 

Gå til Volvat eller Aleris, ØNH eller spør om å få henvisning. Sånn kan du ikke gå, og når du får hjelp, ta med deg all dokumentasjon tilbake til fastlegen din og si fra hvor dårlig behandlet du føler deg. IKKE greit når man er lege å gi så f i pasientene sine bare fordi de er unge jenter- men helt klassisk!

Anonymkode: 2e9b3...8ac

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener jeg har lest om noen med tilsvarende plager, som endte opp med å få tatt en nakkeoperasjon i Spania. Finner ikke igjen akkurat riktig artikkel, men her er noe lignende (litt andre symptomer):

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/etter-sju-ar-med-smerter-reiser-elisabeth-gleine-til-spania-for-a-operere-1.15047118

Forhåpentligvis er det noe som er enklere å få fikset, da.

Anonymkode: 15162...134

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at stadige oppvåkninger på natten også kan kvalifisere til henvisning hos søvnklinikk - det er jo ikke sunt å ikke sove natten gjennom.

Jeg synes imidlertid at det skal utelukkes at dette er noe annet enn migrene og ville forlangt henvising til nevrolog eller utredning av migrene med EKG og hele pakken. Hvis du nektes dette anbefaler jeg også Volvat eller noen andre (Aleris) dersom du ikke har Volvat i nærheten. Regelmessig hodepine skal man ikke ta så lett på som dette.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen min har vært ærlig om at hen henviser når hen ikke har helt peiling selv. 

Skulle bare mangle. Kan ikke legen finne ut av noe må det jo henvises til noen som kan undersøke nærmere, hvilket får meg til å undres over at legen din ikke allerede har tenkt henvisning til andre instanser for å finne ut av hva dette kan være. Det skulle ikke være nødvendig å møte opp med en liste over forslag heller. Det burde være nok å spørre "Dersom du ikke vet hva dette er, burde jeg ikke blitt henvist videre for å finne ut av det?" Fastlegens jobb er ikke å være et orakel, men å være et bindeledd mellom pasient og spesialister når det oppstår problematikk som går utover det som kan diagnostiseres og behandles på et legekontor. 

Anonymkode: 824e3...d26

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle bare mangle. Kan ikke legen finne ut av noe må det jo henvises til noen som kan undersøke nærmere, hvilket får meg til å undres over at legen din ikke allerede har tenkt henvisning til andre instanser for å finne ut av hva dette kan være. Det skulle ikke være nødvendig å møte opp med en liste over forslag heller. Det burde være nok å spørre "Dersom du ikke vet hva dette er, burde jeg ikke blitt henvist videre for å finne ut av det?" Fastlegens jobb er ikke å være et orakel, men å være et bindeledd mellom pasient og spesialister når det oppstår problematikk som går utover det som kan diagnostiseres og behandles på et legekontor. 

Anonymkode: 824e3...d26

Dette! Er det ikke noe fastlegen kan si hva er eller gi deg medisiner som hjelper, så skal hen jo henvise videre til spesialist, eller i det minste sende deg til noe form for bildediagnostikk som legen selv kan vurdere. Be om ny time TS og forklar at det er mer enn bare hodpine og at du ønsker å bli utredet videre, og at om fastlegen ikke vil det så vil du gjerne bli henvist til en spesialist. 

Anonymkode: 7b745...663

• Liker 1
Skrevet

Er fastlegen generelt dårlig er det enkelt å bytte selv på helfo.no

Anonymkode: 7b745...663

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...