Gå til innhold

Blodpudding og mat med blod, liker du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja! Jeg holder på med en blodpølse akkurat nå. Jeg har alltid syntes det har hørt dritskummelt og ekkelt ut, men jeg spiser jo leverpostei, og lungemos, og blodpølse kommer på tilbud samtidig, så i fjor høst tenkte jeg at tiden var inne til å utfordre meg selv. Jeg var så nervøs. Ingen grunn til uro.

Blodpølse smaker verken blod, pølse eller innmat. Jeg vil beskrive det som en litt tørr krydderkake. Honningkake bare med smak av pepperkake. Jeg spiser det med smør, gulost, brunost og spekepølse, og i varm melk med smør, sukker og kanel.

Anonymkode: bdd07...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å spise det. Spiste lever og lungemos som barn men klarer ikke å lage det å spise det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser verken innmat eller blodmat (bortsett fra leverpostei, men har overbevist hode mitt om at det ikke er innmat) fordi jeg syns det høres ekkelt ut. Er heller ikke vokst opp med noen av delene

Anonymkode: 3f7e0...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke jeg kom til å like det, men smakte blodpudding og Skotland og det var godt

Anonymkode: 200ee...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser blodpudding innimellom. Aldri prøvd andre varianter av blodmat. Men liker veldig godt stekt blodpudding med poteter, smeltet smør og kålrotstappe.

Jeg spiser også leverpostei, lever og lungemos. Spiste dette regelmessig som barn, men tror jeg er den eneste av oss søsken som spiser det enda.

Anonymkode: 74ca9...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker blodmat, lager det ganske ofte. sunt er det også. 

Lungemos hadde jeg i mange år problemer med. Så fikk jeg servert hakkasteik på vestlandet, det er det samme. Nydelig godt, servert med kålrabistappe og kokt potet. 

Anonymkode: 15bfc...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste "innmaten" jeg spiser er leverpostei, men innholds-% med faktisk lever i den er nok syltynn. 

Spiser ingen form for blodmat etter at mamma tvangsfôret oss med stekt blodpudding (eller var det stekt lever?) som et eksperiment i oppveksten. Det ble med den ene gangen. Et bord fullt av grinende unger som hatet maten hun prøvde å tvinge i oss endte det forsøket med å "lære oss" å like innmat.

Bare ordet lungemos er avskyelig, og jeg kunne aldri i livet tenkt meg å spise det. 

Jeg kan imidlertid huske at unger i gata før da jeg vokste opp stadig hadde sånne ting på middagsmenyen hjemme. En venninne av meg elsket stekt lever. En annen spiste lungemos fra tid til annen.

Det ble også solgt spann med DYREBLOD i kjøledisken i butikken enkelte steder, sånn at man kunne lage innmatsgreier av det selv (blodklubb? et eller annet som lages av dyreblod)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Million skrev:

 

Det ble også solgt spann med DYREBLOD i kjøledisken i butikken enkelte steder, sånn at man kunne lage innmatsgreier av det selv (blodklubb? et eller annet som lages av dyreblod)

Det selges da fremdeles, du får det til å høres ut som noe som skjedde i mørkeste middelalderen. :roll: Og lage "innmatsgreier", eh nei, innmat er lever, nyrer osv., det man lager av blod kalles selvsagt - tadaa! - blodmat. 

Til spørsmålet i HI; jeg ELSKER blodpudding og blodpølse (men det må være hjemmelaget, ferdigkjøpt er ikke godt). :sikle:

Anonymkode: 5f658...e69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg spiser det meste av innmat. Ikke så ofte, men det skjer.

Anonymkode: 7de26...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte det som liten, men det var fordi jeg ikke visste hva det var. Da jeg var litt større ble fortalt hva det egentlig var, og har ikke orket tanken på å spise det siden da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det selges da fremdeles, du får det til å høres ut som noe som skjedde i mørkeste middelalderen. :roll: Og lage "innmatsgreier", eh nei, innmat er lever, nyrer osv., det man lager av blod kalles selvsagt - tadaa! - blodmat. 

 

Anonymkode: 5f658...e69

Hehe, ja, jeg kan ikke huske å ha sett et spann med blod i butikken på maaaange år! Tror kanskje det har litt med type butikk å gjøre. Man får ikke kjøpt slike "spesialvarer" som blod hos Kiwi og Rema (ikke som jeg har sett i alle fall), som er de to nærmeste butikkene mine og som jeg bruker mest av prisgrunner.

Hadde jeg gått på Jakobs eller en større Meny butikk hadde de kanskje kunnet trylle frem et spann med blod den dag i dag, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodpudding er godt en gang i blant. Kanskje 3 ganger i året. Blodkomler av reinsdyr blod er godt på samefolkets dag, samme med blodpannekaker av reinsdyr , sikkert fordi man spiser så lite av det at det smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte det aldri da jeg var liten og nå har jeg ikke smakt kjøtt på 18 år, så hadde nok ikke likt det nå heller ;)

Anonymkode: 911a2...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...