Gå til innhold

Hvordan redusere fremtidig kneskade?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på nå 28 og har begynt å merke «noe» i ene kneet. Har ikke vondt, men når jeg ligger kan jeg noen ganger føle at skålen kan gli ut, hvis jeg ligger på siden så går på en måte skålen ned mot tyngdekraften men det er ikke smertefullt. Men er redd det kan bli det i fremtiden. Når jeg går noen ganger eller sitter med føttene i kryss (altså sånn yoga stilling) så er det som om området er litt stift eller at kneet ikke sitter der det skal. Av og til når jeg er ute og går så kjennes det ut som det blir litt stift der eller at kneet har flyttet seg litt. Som sagt, det er ikke vondt, men jeg er redd for at dette kan være et forvarsel på noe. 
Jeg jogger ikke mye på asfalt, men går. Går også mye i skog. Jeg løper i skog på grusvei og på idrettsbane. Har brukt dette nettopp fordi jeg ikke vil løpe på asfalt. Men har gått veldig mye på asfalt. Har alltid kjøpt sånne ekstra innlegg du legger i sko når jeg har kjøpt hverdagssko. Keg kjøper ikke slik til idrettssko for jeg tenker at disse er laget nettopp for slik trening. Men bør jeg kjøpe Gel active som jeg legger i mine vanlige sko? Har noen ganger tenkt å dette bare er for å selge , men så mye vi går på harde underlag så må det kanskje bli ganske belastende... jeg er ikke overvektig.

Anonymkode: eb685...d03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en time hos fysioterapeut for en sjekk

Anonymkode: fa07d...bab

Skrevet

Når man har sånne muskelsmerter i leggen er det viktig å passe på at man får nok hvile og ikke sliter kroppen helt ut. 

Skrevet

Du bør ikke ha for mye støtdempende i sko, da forebygger du ikke skader. Du har menisker i alle ledd, for å beskytte mot støt. Du bør trene f.eks knebøy for å styrke musklene rundt knær og hofter.

Anonymkode: 96402...733

Skrevet

MR med kontrast. Da får de sett skikkelig om det er noe.

Anonymkode: 4d7a8...875

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

MR med kontrast. Da får de sett skikkelig om det er noe.

Eh, nei. MR skal kun brukes der det er nødvendig. Kontrast har hvertfall ikke noe for seg. Vet du hva du snakker om egentlig?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si det viktigste er faktisk å ha god muskulatur rundt kneet. Sterke lår, legger og rumpe hjelper å avbelaste kneet og holde det på plass.

Jeg er kne-operert, og hvis noe er galt vil du uansett først få beskjed om å trene deg opp for å teste om det hjelper :) 

Anonymkode: 9ac0f...5f3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. MR skal kun brukes der det er nødvendig. Kontrast har hvertfall ikke noe for seg. Vet du hva du snakker om egentlig?

Ja det vet jeg, Hadde det som ts og gikk lenge med det fordi jeg trodde det var belastning fra trening. Men det var det altså ikke. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite for da er det for seint.

Skrevet

Gå til fysioterapaut. På generelt grunnlag bør du drive med styrketrening for å ha sterk støttemuskulatur m.m. slik at du unngår skader. Riktig løpeteknikk og nok hvile er også viktig for å unngå skader. Dette er også noe en fysioterapeut kan hjelpe deg med.

Skrevet

du må ta kroppen din på service slik som bilene må. Kjøpt deg baller og rulle. Løs opp i muskler i leggen din. Trykk press på øm punkt til det ømme forsvinner. Gjør det noen ganger i uken eller når du føler for det. Tøy forsiktig hofte og nedover.

Variasjon i treningen er viktig. Samme bevegelse gang på gang sliter ut ting.

Variasjon

bratte fjell opp/ned

Trapper opp/ned

Sykkel

Strake bakker 

Varier dager med lange turer og korte turer.

Enkelt å greit:

Ikke gå den samme 5 km turen rett fram hele tiden 

Ha service med ball/rulle/tøy

Tøy: hofte,rumpe,legg,lår 

Styrke av hofte er også forebyggende over tid.

Anonymkode: b4c2b...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...