AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Ønsker å kjøpe hund (valp). Tenker neste år ila sommeren sånn at jeg kan ta lang ferie den første tiden. Men jeg er veldig usikker på rase, og lurer på om noen har forslag? Om meg/oss: 30 år, bor i Oslo i en bygård. Ikke hage. Glad i å dra på turer i skog og mark, overnattingsturer og lange fjellturer. Vil ha en hund som kan være med på dette. Samtidig har jeg ikke mulighet til å gi like mye fysisk aktivitet hver dag som noen hunder krever. (tur vil den få uansett!). Jeg har aldri hatt ansvar for en hund før, så den må passe en nybegynner. Har erfaring fra hund hjemmefra, men aldri eiet selv. Den må kunne være hjemme alene når vi er på jobb. Raser jeg liker er Finsk lapphund, Eurasier, japansk spisshund, samoyed (trenger nok mer enn jeg kan gi), Husky (trenger mye mer enn jeg kan gi). Noen som utifra dette kan komme med noen forslag om hva som kan passe? Anonymkode: 33706...b41
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Hva med en norsk lundehund? «Stor hund» i passe format. Trivelig og omgjengelig familie- og turhund. Utseendemessig ikke så ulike de du liker fra før. Anonymkode: e3042...c85
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 whippet kanskje? Cocker spaniel? Ligner kanskje ikke så mye på de rasene du liker, men Anonymkode: 50617...61a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Papillon, kinesisk nakenhund(med eller uten pels), biewer, dvergschnauzer. Anonymkode: dc91e...3b5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Vanskelig å anbefale ut i fra det du skriver. Hvor lange turer tenker du i dagliglivet? Hvor mye mentaltrening? Anonymkode: 9a179...c60
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker å kjøpe hund (valp). Tenker neste år ila sommeren sånn at jeg kan ta lang ferie den første tiden. Men jeg er veldig usikker på rase, og lurer på om noen har forslag? Om meg/oss: 30 år, bor i Oslo i en bygård. Ikke hage. Glad i å dra på turer i skog og mark, overnattingsturer og lange fjellturer. Vil ha en hund som kan være med på dette. Samtidig har jeg ikke mulighet til å gi like mye fysisk aktivitet hver dag som noen hunder krever. (tur vil den få uansett!). Jeg har aldri hatt ansvar for en hund før, så den må passe en nybegynner. Har erfaring fra hund hjemmefra, men aldri eiet selv. Den må kunne være hjemme alene når vi er på jobb. Raser jeg liker er Finsk lapphund, Eurasier, japansk spisshund, samoyed (trenger nok mer enn jeg kan gi), Husky (trenger mye mer enn jeg kan gi). Noen som utifra dette kan komme med noen forslag om hva som kan passe? Anonymkode: 33706...b41 Polarhunder i bygård bør være rimelig uaktuelt! Spesielt samojeden som helst bør ha mulighet til å være ute døgnet rundt, året rundt. Finsk lapphund er kanskje ikke dumt, men de kan lage mye støy 😂 samme med japansk spisshund. Eurasier er større og krever kanskje mer plass. Men er rolige og kan være med på alt. Eneste er at de kan bli svært reserverte og skeptiske uten skikkelig trening. Uansett kanskje jeg ville gått for en mindre hund mtp aktivitetsnivået og boforholdene dere har. Anonymkode: fa96e...b4c
Dropi Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Hva med shetland sheepdog? Passe størrelse, flotte hunder 😄
Fredelig Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med en norsk lundehund? «Stor hund» i passe format. Trivelig og omgjengelig familie- og turhund. Utseendemessig ikke så ulike de du liker fra før. Anonymkode: e3042...c85 Utmerket i en bygård (ironi). Rase som bjeffer ustanselig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Polarhunder i bygård bør være rimelig uaktuelt! Spesielt samojeden som helst bør ha mulighet til å være ute døgnet rundt, året rundt. Finsk lapphund er kanskje ikke dumt, men de kan lage mye støy 😂 samme med japansk spisshund. Eurasier er større og krever kanskje mer plass. Men er rolige og kan være med på alt. Eneste er at de kan bli svært reserverte og skeptiske uten skikkelig trening. Uansett kanskje jeg ville gått for en mindre hund mtp aktivitetsnivået og boforholdene dere har. Anonymkode: fa96e...b4c Uenig i dette. Polarhunder kan fint bo i en bygård (bortsett fra at de kan lage noe lyd, så jeg ville ikke valgt det), så lenge de får dekket aktivitetsbehovet ute. Og samojed kan da fint være innendørs familiehund så lenge den får dekket sitt behov den også, de bør få være med familien sin, ikke bli satt ute døgnet rundt (hvis de ikke har en artsfrend som selskap). Uansett, spisshunder lager mye lyd og er ikke det jeg ville valgt i en bygård. Mange synes retrievere er kjedelige fordi de er så vanlige, men jeg tror de kan passe til dere. Bjeffer ikke mye (noe lyd er det såklart), kan være med på fjellturer og overnatting, lettlærte så fine førstegangshunder. Men de trenger jo aktivisering, men det gjør jo alle hunder (hvis du ser bortsett fra valper, gamle og syke hunder), minimum 1 time hovedtur daglig og litt hjernetrim bør de få. Og de takler ofte rolige dager, men det bør være unntaket. Anonymkode: 9a179...c60 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uenig i dette. Polarhunder kan fint bo i en bygård (bortsett fra at de kan lage noe lyd, så jeg ville ikke valgt det), så lenge de får dekket aktivitetsbehovet ute. Og samojed kan da fint være innendørs familiehund så lenge den får dekket sitt behov den også, de bør få være med familien sin, ikke bli satt ute døgnet rundt (hvis de ikke har en artsfrend som selskap). Anonymkode: 9a179...c60 Må gjerne være så uenig du bare vil. Jeg har ikke sagt at de skal være ute, uten familien sin, døgnet rundt. Og ofte har de et stort behov for å være ute, å være ute alene heller enn å være inne. Oppdrettere av samojeder ønsker ikke å selge til folk i leiligheter eller uten uteplass for en grunn. Jeg har hatt to stk, som begge hadde mistrives sterkt i en leilighet uten tilgang til hage/uteområde. Men for all del. Folk kjøper jo collier og schæfere uten intensjoner om å gi dem det de trenger, så hvorfor ikke ha polarhunder uten uteplass også 🤷🏻♀️ ...og folk lurer på hvorfor hunder blir frustrert 😬 Anonymkode: fa96e...b4c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 55 minutter siden, Fredelig skrev: Utmerket i en bygård (ironi). Rase som bjeffer ustanselig. Lundehund, ikke buhund. Buhunder bjeffer mye, lundehunder derimot er ikke av samme bjeffeklasse som buhunder. Men det er en del lyd i alt av spisshunder som TS foretrekker. Anonymkode: e3042...c85
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må gjerne være så uenig du bare vil. Jeg har ikke sagt at de skal være ute, uten familien sin, døgnet rundt. Og ofte har de et stort behov for å være ute, å være ute alene heller enn å være inne. Oppdrettere av samojeder ønsker ikke å selge til folk i leiligheter eller uten uteplass for en grunn. Jeg har hatt to stk, som begge hadde mistrives sterkt i en leilighet uten tilgang til hage/uteområde. Men for all del. Folk kjøper jo collier og schæfere uten intensjoner om å gi dem det de trenger, så hvorfor ikke ha polarhunder uten uteplass også 🤷🏻♀️ ...og folk lurer på hvorfor hunder blir frustrert 😬 Anonymkode: fa96e...b4c Vi er egentlig veldig enige, det handler om at hunden får sine behov dekket. Men du skrev "Spesielt samojeden som helst bør ha mulighet til å være ute døgnet rundt, året rundt", så da tolket jeg det som at den nettopp skulle være det. Det er forskjell på en samojed og en golden, samojeden er mer uavhengig og kan godt være ute alene mer enn en golden. De jeg kjenner som har samojed er aktive hundemennesker som er mye ute og det er det som er det viktigste. De hundene kan ha et godt liv, i motsetning til folk som bare kjøper hunder etter utseende og ikke gir de det de trenger for å trives, det er altfor mange av dem. Anonymkode: 9a179...c60
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 De hundene du har listet opp ville jeg styrt unna i ditt tilfelle. Små hunder er undervurdert som turkompiser. De små hundene jeg kjenner til er fantastiske turkamerater. Min papillon klarer fint å gå fjellturer som varer i flere timer. Vinteren her i nord krever litt påkledning de kaldeste dagene, men hun er med på skiturer da også. De andre små hundene jeg kjenner til (under 7 kg og som kategoriseres som hunder med lavt aktivitesbehov) klarer akkurat det samme fordi de er vant til det. Overnattingsturer på fjellet er null problem. Vet om en liten hund som ikke klarer å gå tur, men der har eieren trillet rundt på hunden i vogn samt bært rundt på den 😫Samtidig er veldig mange av disse hundene , inkl. min, storfornøyd med dager på sofaen (bare tisseturer). Det kan være litt lyd i flere av disse, men det går an å trene bort. Noen raser er værre enn andre når det gjelder bjeffing. Kanskje du kan prøve NKKs rasevelger hvis du ikke har gjort det. Ut fra det du skriver ville jeg valgt en hund med lavt-medium aktivitetsbehov. Vær obs på at det er lange ventelister på flere av de mest populære rasene, noe som gjør at det kan være lurt å finne oppdretter samt stå på valpeliste allerede nå. Sjekk raseklubben sine sider når du har bestemt deg å ta kontakt med ulike oppdrettere. Ikke velg hund etter utseende (det høres heldigvis ikke ut som du planlegger det). Jeg har to hunder av ulik rase. Det finnes flere andre raser jeg synes er mye finere utseendemessig, men disse er valgt bort fordi de rasene jeg har nå passer bedre til det jeg skal bruke de til. En av de rasene jeg liker aller best hadde faktisk passet nesten perfekt, men valgte likevel en annen rase fordi den passet bedre. Anonymkode: 39af8...ee4
Gjest RaptorStrike Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 Staffordshire bull terrier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå