Gå til innhold

Videreutdanning bortkastet tid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sivøk grad med spesialisering i finans men ønsker nå å ta videreutdanning innen enten IT(bachelor) eller master innen business analytics. 
 

er dette bortkastet tid? Alle mine rundt meg inkl foreldre sier at å studere noe nytt deltid mens jeg er i full jobb er bortkastet tid og vil ikke føre til bedre jobb eller lønn. De mener at utdanningen ikke er problemet, det er jeg litt enig i. Men får jeg ikke erfaringen jeg trenger via jobb må jeg vel som alternativ studere...kan ikke håpe på at noe skjer uten å løfte en finger utenom å kaste ut søknader...😞

 

er det noen her som har tatt flere grader og forbedret jobbsituasjonen sin?? Er det verdt det? Jeg får ikke økonomisk støtte fra jobben så jeg kommer til å bruke egne penger og studere etter jobb hver dag.....

Anonymkode: e2edf...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både jeg og mannen videreutdanner oss. Jeg vet ikke om det er verdt det enda, men enn så lenge funker det for oss. Det er enklere å jobbe på kvelden siden vi begge må det, og det hadde nok vært verre om en av oss hadde ligget som et slakt på sofaen når den andre studerte.

Han kommer til å øke ca. 100.000 i året, men jeg vet ikke om jeg får noen økning. Det åpner seg imidlertid flere dører når man har enda mer utdanning på baken. 

Anonymkode: fbdc3...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og mannen videreutdanner oss. Jeg vet ikke om det er verdt det enda, men enn så lenge funker det for oss. Det er enklere å jobbe på kvelden siden vi begge må det, og det hadde nok vært verre om en av oss hadde ligget som et slakt på sofaen når den andre studerte.

Han kommer til å øke ca. 100.000 i året, men jeg vet ikke om jeg får noen økning. Det åpner seg imidlertid flere dører når man har enda mer utdanning på baken. 

Anonymkode: fbdc3...545

Tar dere en ny grad eller er det sertifisering/kurs det går på? 
 

jeg tror jeg er i din situasjon, vil ikke gå opp i lønn uten å bytte jobb ...kanskje det gir meg litt flere muligheter bare. Er utdanningen sponset?

Anonymkode: e2edf...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor med opprykk (master i fysikk + ppu). Kan ikke stige i lønn, utenom noen få lokale tillegg som er så lite at det knapt merkes (typ 500kr ekstra i måneden før skatt..). Men jeg har tatt 3x60stp i løpet av de siste seks åra. For min egen del. 

Utdannelse og videreutdanning er aldri feil. Det har en enorm egenverdi. 

Anonymkode: 447f9...c57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar dere en ny grad eller er det sertifisering/kurs det går på? 
 

jeg tror jeg er i din situasjon, vil ikke gå opp i lønn uten å bytte jobb ...kanskje det gir meg litt flere muligheter bare. Er utdanningen sponset?

Anonymkode: e2edf...9f1

Han tar en bachelorgrad deltid, mens jeg bare bygger på min grad med flere kurs. Utdanningen koster oss ikke noe, annet enn typ studentavgift og bøker. Jeg får ikke sponset noe, mens han får visse naturalfordeler mot å binde seg til bedriften i noen år etter endt utdanning.

Kursene mine er ikke direkte relevant til det jeg gjør nå, men som du sier ser det bra ut på CV-en ved et eventuelt jobbytte. 

Anonymkode: fbdc3...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tar en bachelorgrad deltid, mens jeg bare bygger på min grad med flere kurs. Utdanningen koster oss ikke noe, annet enn typ studentavgift og bøker. Jeg får ikke sponset noe, mens han får visse naturalfordeler mot å binde seg til bedriften i noen år etter endt utdanning.

Kursene mine er ikke direkte relevant til det jeg gjør nå, men som du sier ser det bra ut på CV-en ved et eventuelt jobbytte. 

Anonymkode: fbdc3...545

Ok :) 

men han har bachelor/master innen samme bransje fra før også eller er det også noe helt nytt men nyttig for jobben? 
 

jeg fant ikke muligheten til å ta deltid/nettstudier på uio, oslomet eller noen offentlige så jeg må nesten gå privat eller en skole i england og det koster så sykt mye 😕 

Anonymkode: e2edf...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) 

men han har bachelor/master innen samme bransje fra før også eller er det også noe helt nytt men nyttig for jobben? 
 

jeg fant ikke muligheten til å ta deltid/nettstudier på uio, oslomet eller noen offentlige så jeg må nesten gå privat eller en skole i england og det koster så sykt mye 😕 

Anonymkode: e2edf...9f1

Han tar en bachelor i elkraft, og har fra før fagbrev i elektro. Så det er veldig relevant og nyttig for jobben. Så strengt talt er det vel ikke videreutdanning for hans del, siden det er hans første grad, men han er såpass voksen at vi ser på det sånn.

Man kan ta enkeltemner ved UiO, men oslomet var helt fullbooket i år. Jeg tar enkeltemner på masternivå, og der er all undervisning gjort digitalt i hvert fall ut dette semesteret. Så det er ikke nettundervisning sånn sett, men det blir jo i realiteten det.

Kan du få støtte av Lånekassen da? Hvis du er over 30 eller har barn får du tilleggsstøtte, og det kan kanskje hjelpe til å betale utdanning privat? 

Anonymkode: fbdc3...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tar en bachelor i elkraft, og har fra før fagbrev i elektro. Så det er veldig relevant og nyttig for jobben. Så strengt talt er det vel ikke videreutdanning for hans del, siden det er hans første grad, men han er såpass voksen at vi ser på det sånn.

Man kan ta enkeltemner ved UiO, men oslomet var helt fullbooket i år. Jeg tar enkeltemner på masternivå, og der er all undervisning gjort digitalt i hvert fall ut dette semesteret. Så det er ikke nettundervisning sånn sett, men det blir jo i realiteten det.

Kan du få støtte av Lånekassen da? Hvis du er over 30 eller har barn får du tilleggsstøtte, og det kan kanskje hjelpe til å betale utdanning privat? 

Anonymkode: fbdc3...545

Mange av emnene jeg ønsker er tilknyttet en grad og kunne visst ikke tilbys som enkelt kurs..men håper jo på at det åpner seg neste år. 
 

ja, men jeg ønsker virkelig ikke mer lån. Alltid lurt på om man kan få stipend når man bor i sin egen leilighet.

Anonymkode: e2edf...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

jeg fant ikke muligheten til å ta deltid/nettstudier på uio, oslomet eller noen offentlige så jeg må nesten gå privat eller en skole i england og det koster så sykt mye 😕 

Anonymkode: e2edf...9f1

Selv om en bachelor eller master står oppført som "fulltid", så kan du dra de aller fleste gradene i Norge ut i deltid. 50% er tross alt forsinket med studiene i forhold til normert tid og etter åtte år er det kun 2 av 3 som har fullført. Det betyr at etter 8 år er det fortsatt 1 av 3 som ikke har fullført graden de begynte på. 

Så det eneste som spiller en rolle her er om det er obligatorisk oppmøte i forhold til jobb, at det ikke krasjer med jobben. 

Du har denne fra BI - den står som fulltid, men du kan sjekke med tanke på oppmøte og det obligatoriske. 

https://www.bi.edu/programmes-and-individual-courses/master-programmes/business-analytics/

Minuset er at BI koster, men er sikkert billigere enn nettstudier i England. England er det ikke noe poeng å tenke på, uansett hva. Med BI får du en viss tilknytting til Oslo og Norge, selv med deltids- og nettstudier. 

Når det gjelder bachelor i IT så finnes det vel en del offentlige alternativer? Som nevnt over, selv om de står oppført som "fulltid", så ignorer det. Se heller på hvordan de er med tanke på obligatorisk oppmøte. På den måten kan du unngå skolepengene på videreutdanning nivå, siden det er ingen reguleringer og subsidier på dette nivået. Selv offentlige universiteter tar skolepenger for videreutdanning. 

 

 

Anonymkode: ecb7b...cc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI sin BA kjenner jeg noen som har tatt, det er mye gruppeoppgaver og gruppe eksamen og man bør være med i noen samlinger dagtid for å ikke falle av da ikke alt legges ut. 
 

noen av studiene jeg sjekket hadde seminarer og noen få oblig. møter. Men jo det kræsjer litt med jobb. Er lite keen på å bruke alle feriedagene forelesning. Det er en del IT ute men ikke retningen jeg ønsker. Som økonom er egentlig business intelligence mer relevant enn html css frontend og cybersecurity feks.  
 

kan jo vurdere uio igjen nesten år kanskje de tilbyr data analytics eller science snart. 

Anonymkode: e2edf...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vurderer også business analytics. Hvor relevant er det for en regnskapsfører? 

Anonymkode: 59d04...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...