Gå til innhold

Råd til å dempe indre uro

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har stått opp for meg selv i dag! Noe som er kjempefint med tanke på at jeg har vansker med å hevde meg selv og er redd for konsekvensene. Men får ikke vite utfallet før i morgen. Og det sliter meg ut psykisk i kveld. Skikkelig. Er anspent, har vondt i magen og tenker mye på dette. Så klarer ikke å slappe av. Har prøvd å sove litt, men ble bare en ubehagelig og anspent søvn. 

Er alene i kveld og i natt. Så lurer på om noen har noen gode råd? Som kanskje har erfart noe lignende, og som vet hva som kan fungere mentalt? 

Anonymkode: 907cf...ce8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå en tur. Tren. Du må forbrenne overskudsenergien som setter seg som uro i kroppen. 

Anonymkode: 17345...832

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har brukt 4-4-8 mye, noe jeg lærte på avspenning på et mestringskurs.

Lukk øynene, pust inn gjennom nesen mens du teller rolig til 4, hold pusten mens du teller til 4 igjen, pust rolig ut gjennom munnen mens du teller til 8. Gjenta til kroppen slapper av. Fungerer ikke for alle, men verdt å prøve💜

Endret av Tessa12
  • Liker 1
Skrevet

Fjelltur. I mørket med hodelykt. Har mange kvelder og netter i stupmørke kun med hodelykt. Går fra fjord til topp. Magiske øyeblikk når man passerer ca. 1200 meter.. Da går man over til ur. Da må man også legge merke til steinformasjoner og andre ting for å komme seg ned igjen. Det hjelper mot tunge tanker. 

• Liker 1
Skrevet

Ta deg et glass vin og pust 

Anonymkode: 5366c...58b

Skrevet

Valium. 

Anonymkode: b6dad...d11

Skrevet

Tur, trening, les en god bok

Anonymkode: 3bb7f...5eb

Skrevet

Tusen takk for svar alle. Har gått en tur i raskt tempo i regnværet nå. Stoppa riktignok innom en matbutikk å kjøpte meg noe godt som jeg kan spise. Er min type valium 😄 Var godt å få ut energi. Har fortsatt litt uro, men tenker jeg skal prøve å se noe på TV eller prøve å lese en bok. Og det med pusten skal jeg absolutt øve på. Mye overflatepust her. 

• Liker 1
Skrevet

Prøv å utvide brystkassen din i alle retninger (frem, bak, til sidene) når du puster inn, og bruke magemusklene til å puste ut, slipp ned skuldrene når du puster ut. Tenk at det er ikke noe du kan gjøre nå for å endre utfallet, så det er ikke noe å stresse med. 

Anonymkode: 1e7e1...bf2

Gjest Achelois
Skrevet
1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Fjelltur. I mørket med hodelykt. Har mange kvelder og netter i stupmørke kun med hodelykt. Går fra fjord til topp. Magiske øyeblikk når man passerer ca. 1200 meter.. Da går man over til ur. Da må man også legge merke til steinformasjoner og andre ting for å komme seg ned igjen. Det hjelper mot tunge tanker. 

Naturen er ofte såpass mektig at man glemmer seg selv litt. Bra forslag!

Gjest Achelois
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har stått opp for meg selv i dag! Noe som er kjempefint med tanke på at jeg har vansker med å hevde meg selv og er redd for konsekvensene. Men får ikke vite utfallet før i morgen. Og det sliter meg ut psykisk i kveld. Skikkelig. Er anspent, har vondt i magen og tenker mye på dette. Så klarer ikke å slappe av. Har prøvd å sove litt, men ble bare en ubehagelig og anspent søvn. 

Er alene i kveld og i natt. Så lurer på om noen har noen gode råd? Som kanskje har erfart noe lignende, og som vet hva som kan fungere mentalt? 

Uansett hva det var -gratulerer så mye! Det er godt å føle seg modig.

Skrevet

Av en eller annen grunn ble dette til nettingstrømpe i mitt hodet 🤣🤣🤣

Anonymkode: c1cde...594

Skrevet

Ja ❤️ Å være i aktivitet løser ikke alle problemer, men jeg blir alltid like forundret over at enkelte med indre uro automatisk tror at de blir roligere av prøve å tvinge seg ned i ro med pusteøvelser feks. Det hjelper nok dersom man faktisk har trent og vært i aktivitet hele dagen, og det er hodet som spinner. Men dersom det faktisk er kroppen som spinner så må man få bort overskudsenergien. Energi må forbrennes for å bli borte.

Anonymkode: 17345...832

• Liker 1
Skrevet

Mye av min indre uro er ikke fysisk  men i hue . En tur kan hjelpe  men  viss man forsatt puster  fort å stressa får man ikke ro i kroppen. Uansett  hvor mye man har gått.  Så  ja takk  begge  deler.  

Anonymkode: 47649...4d6

Skrevet

Min mestringsstrategi anbefales ikke.. sitter igjen med 100 sting... håper du finner en sunn strategi. Lykke til ❤️

Anonymkode: aba8a...3e4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tren vekter. Skikkelig. Lager masse gode endorfiner og hormoner som gjør deg enda lykkeligere enn å gå tur og å løpe. Det gjør deg sterk og selvsikker også🙌

Anonymkode: f4fd4...92b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...