AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Jeg har fått diagnosen hos dps, men de sa det ikke finnes noe tilbud for folk med Asperger annet en autismeforeningen. Men det går ut på å møte andre med Asperger. Og jeg synes dette er veldig frekt. «Lær å bli normal»? Jeg har egentlig aldri følt meg plaget av diagnosen. Som barn var jeg kanskje ganske «autistisk» ja for jeg likte ikke å leke med mange andre om gangen og hadde egentlig bare 1 venninne jeg holdt meg til. Så fort det var lek med flere så var det mas, kjefting og teite regler følte jeg. Som voksen er jeg ikke slik. Jeg liker å møtes der vi er få, og kjenner jeg dem er det jo bedre. Men sliter ikke med å snakke med nye folk heller.. Det eneste som er typisk Asperger med meg er at jeg ikke liker å gå bort til venner når de sitter sammen med mange andre fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal «bryte inn». Jeg husker mye. Jeg kan huske hva mange har sagt akkurat slik de sa det for mange år siden. Jeg er detaljert. Irriterer meg fort over små ting andre gjør men kommenterer aldri da andre også sikkert har irritert seg over ting jeg gjør. Jeg forstår ironi, men jeg bare skjønner ikke hva som skal være så morsomt. Folk som ler av seg selv er noe av det mest pinlige jeg vet. Det skjer at jeg bare glor på dem, men da tar de det enten dit at de sier «så seriøs da..» ellers skylder de på at jeg er sur og virker sure/fornærmede selv. Litt slik som hvis du er vant med at du i ditt samfunn bare kan si eller gjøre noe som får alle til å le, men så er du plutselig på nytt sted og gjør det samme....men får bare stygge blikk. Litt som å komme fra skikkelig harry bygd og så prøver du det samme fremfor vestlantfolk. Jeg foretrekker å sosialisere gjennom jobb. Utenom det kan jeg ta en tur på kafe med noen få venner. Jeg liker ofte ikke «sentrumspersonen» da denne snakker hele tiden og tar all oppmerksomhet. Men ellers fatter jeg ikke helt problemet. Det virker som vi skal lære oss å bli «normale». Hvorfor skal vi det? Kan noen svare på det? Er normale egentlig så mye bedre? Dere synes sikkert mange med Asperger gjør mye rart, men jeg synes nevrotypikere gjør mye rart også.. Som overdreven bruk av ironi og smalltalk. Blir de nervøse av at det ikke snakkes? Kan bare plutselig komme ut med lyder for p tiltrekke seg oppmerksomhet. Og en del merkelige ord..spesielt engelske ord 🤔 er det dette jeg skal lære å bli? Anonymkode: a4a41...5d6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Jeg har nesten motsatt opplevelse. Da jeg fikk min Asperger-diagnose, ga man endelig opp å prøve å gjøre meg "normal". Anonymkode: 459ca...eae 5
AllahBallah Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 «Men det går ut på å møte andre med Asperger.» Det handler vel ikke om å lære å være normal, men å akseptere at man er annerledes! 😀 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Du kan ikke gjøre noe med asperger. Kun få hjelp til behandling av ting som rammer vanlige og de med asperger feks angst, depresjon etc. Anonymkode: 19ed8...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Jeg har også fått aspergerdiagnose på DPS. Løsningen er å ta kontakt med autismeforeningen og "lære seg å leve med det". Oi, depresjon i tillegg? Jaja, sikkert aspergeren, lær deg å lev med det. Lammende panikkanfall? Du har jo asperger, da blir det sånn. Lær deg og lev med det. Men uføretrygd, det er uaktuelt, for av og til klarer jeg å holde på en jobb i noen måneder. Nå ser jeg frem til et liv på sosialstønad, med kraftig angst og depresjon og "må bare lære meg og leve med det. Men kontakt autismeforeningen, kanskje de kan hjelpe deg å finne en venn?" Flott, takk. Anonymkode: 5861f...06f 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Aspergerbehandling er å tilrettelegge skole/jobb og fritid. Sånn at man får et best mulig normalt liv! Anonymkode: e3501...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Aspergerbehandling er å tilrettelegge skole/jobb og fritid. Sånn at man får et best mulig normalt liv! Anonymkode: e3501...0b4 Men er du en likeverdig kollega/arbeidstaker osv da dersom du måtte ha hjelp til alt da? Jeg føler på at jeg ikke kan gjøre det jeg ønsker. Som å skaffe nettverk i utlandet feks. Trenger liksom bare hjelp og skal være glad jeg er i Norge for her har vi så forståelse for slik..... tror jeg kommer til å dø av kjedsomhet Anonymkode: a4a41...5d6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er du en likeverdig kollega/arbeidstaker osv da dersom du måtte ha hjelp til alt da? Jeg føler på at jeg ikke kan gjøre det jeg ønsker. Som å skaffe nettverk i utlandet feks. Trenger liksom bare hjelp og skal være glad jeg er i Norge for her har vi så forståelse for slik..... tror jeg kommer til å dø av kjedsomhet Anonymkode: a4a41...5d6 Nei man er jo ikke likeverdig med en Asperger-diagnose! Men heldig hvis man får livet tilrettelagt fra tidlig barndom, noe ikke alle har fått! Hvillke interesser har du? Anonymkode: e3501...0b4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei man er jo ikke likeverdig med en Asperger-diagnose! Men heldig hvis man får livet tilrettelagt fra tidlig barndom, noe ikke alle har fått! Hvillke interesser har du? Anonymkode: e3501...0b4 Sortere ting, tjene penger skjult (nei ikke narkotika og sånt), designe på nett (hjemmeside, annonser), finne billigst..altså vite hvorfor noen butikker selger en vare til dobbel pris enn andre steder. Utlandet og.. det er bare det at jeg synes det er kjedelig å virke så umyndig. Anonymkode: a4a41...5d6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er du en likeverdig kollega/arbeidstaker osv da dersom du måtte ha hjelp til alt da? Jeg føler på at jeg ikke kan gjøre det jeg ønsker. Som å skaffe nettverk i utlandet feks. Trenger liksom bare hjelp og skal være glad jeg er i Norge for her har vi så forståelse for slik..... tror jeg kommer til å dø av kjedsomhet Anonymkode: a4a41...5d6 Kan du ikke bare dra til utlandet da? Gjerne Tyrkia. Anonymkode: 2ff56...878 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå