Gjest Student Skrevet 21. juli 2005 #1 Skrevet 21. juli 2005 Jeg har kommet inn på førstevalget mitt, et femårig masterstudium, og er selvfølgelig kjempeglad for det. Det er bare en hake: Jeg er gravid, med termin i mars, og må ta permisjon fra studiet av den grunn. Spørsmålet mitt er: Har jeg krav på permisjon, og på å beholde studieplassen etterpå? Eller kan de si når jeg kommer tilbake fra permisjonen "nei sorry, du har mistet plassen din" ?
orakel Skrevet 21. juli 2005 #3 Skrevet 21. juli 2005 Du takker ja til studieplassen nå og begynner på studiet i høst. Så søker du fakultetet/instituttet om fødselspermisjon. Da får du innvilget dette og begynner på studiet igjen ca et år etter fødsel. Dette må innpasses med eksamensavvikling og oppstart av kurs.
Gjest Eføya ikke innlogget Skrevet 21. juli 2005 #4 Skrevet 21. juli 2005 Hei! Du kan også søke om å holde av plassen slik at du kan begynne neste høst i stedet (dette går det automatik i å si ja til fra skolene). Det kan være smart siden du ikke vet hva slags form du er i gjennom svangerskapet og det kan være tøft å begynne på et nytt hardt studium. I så fall kan du kose deg hjemme med babyen frem til skolestart i slutten av august da babyen er ca 7 måneder. Lykke til!
orakel Skrevet 21. juli 2005 #5 Skrevet 21. juli 2005 Hei! Du kan også søke om å holde av plassen slik at du kan begynne neste høst i stedet (dette går det automatik i å si ja til fra skolene). Det kan være smart siden du ikke vet hva slags form du er i gjennom svangerskapet og det kan være tøft å begynne på et nytt hardt studium. I så fall kan du kose deg hjemme med babyen frem til skolestart i slutten av august da babyen er ca 7 måneder. Lykke til! ← Du får ikke utsette studiestarten et helt år fordi du skal føde mer enn 6 måneder frem i tid Hvis du er avhengig av fødselspenger fra Lånekassen etc. så må du ha vært student siste 6 måneder før fødsel.
Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #6 Skrevet 21. juli 2005 Du får ikke utsette studiestarten et helt år fordi du skal føde mer enn 6 måneder frem i tid Joda det kan du få! Jeg kjenner flere som har gjort det på den måten. De foretrakk å jobbe før fødselsperm. da de fikk mye bedre råd enn om de fikk penger fra lånekassen under fødselspermisjon.
orakel Skrevet 21. juli 2005 #7 Skrevet 21. juli 2005 (endret) Da kommer det i så fall helt an på hvilken utdanningsinstitusjon det gjelder og hvilket studium. De stedene jeg kjenner kan man søke om permisjon, uten å oppgi grunn, før man påbegynner et bachelorstudium. (Dette er en annen type permisjon enn fødselspermisjon). På masterstudier derimot går dette ikke an. (5-årige integrerte masterstudier) Der er det kun førstegangstjeneste, sykdom, fødsel eller andre særlige grunner som gir grunnlag for permisjon før man begynner på studiet. Det er her tale om nært forestående fødsel, ikke at man er 2 - 3 måneder gravid når man starter studiet. Dermed må hovedinnleggshaver forhøre seg med sitt lærested om hvordan reglementet er der. Endret 21. juli 2005 av orakel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå