Gå til innhold

Hvor ville dere gått?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg passerte akkurat en kvinne som var ute på gåtur sammen med et barn på ca 2 år.

De gikk høyre side langs en vei uten fortau/gangsti.

Barnet gikk ytterst mot veibanen, og mor holdt ikke barnet i hånda.

Hvordan ville dere gått?

Jeg ville gått på venstre side, hatt barnet innerst lengst vekk fra trafikken, og jeg ville holdt barnet i hånda.

Anonymkode: 920dc...b33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mot kjøreretningen med barnet innerst. 

Skrevet

Har aldri helt skjønt meg på ytterst og innerst med sånt. "Innerst" må jo være mot midten av veien, og "ytterst" mot kanten, rent logisk sett. Men det gir ikke mye mening ut fra hvordan dere bruker det.

Anonymkode: f2870...21a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri helt skjønt meg på ytterst og innerst med sånt. "Innerst" må jo være mot midten av veien, og "ytterst" mot kanten, rent logisk sett. Men det gir ikke mye mening ut fra hvordan dere bruker det.

Du har sikkert rett, men nå skrev jeg "ytterst mot veibanen", og det burde være selvforklarende selv om vi beskriver det ulikt.
Jeg tenker at jeg har barnet på innsiden av meg (altså inn mot grøfta på siden av veien) i motsetning til på utsiden (ut mot veien).

Poenget er at jeg, som voksen, ville beskyttet barnet ved å la barnet gå lengst borte fra trafikken.

Anonymkode: 920dc...b33

Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

ytterst av veibanen = Lengst ut mot fortau. 
Ytterste delen av fortau er mot bilene. 

Det er sånn jeg ville brukt det. - tror jeg. 

Inn mot grøfta, ut mot veibanen. Inn mot midtdeler, ut mot fortau. 

Endret av AndreasBR
Skrevet

Jeg ville gått med barnet, helst, foran meg, slik at vi gikk på linje og ikke rekke.

Anonymkode: 27f36...6f4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått med barnet, helst, foran meg, slik at vi gikk på linje og ikke rekke.

Og for å legge til, mot kjøreretningen.

Gjest RaptorStrike
Skrevet

Kjørende skal holde seg på høyre side av veibanen. Gående på vei uten gangvei eller fortau skal holde seg på venstre side side av veibanen, så langt ut det er hensiktsmessig. Små barn bør i tillegg leies i hånden, og holdes lengst unna veibanen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...