Gå til innhold

Fjellsko for nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene meg opp til lange gåturer i disse koronatider og nå lurer jeg på om neste steg er fjellturer. Jeg har ikke gått i fjellet siden jeg var liten og må derfor kjøpe alt utstyr nå, og det store spørsmålet er fjellsko. Her er jeg villig til å investere litt, men mtp at jeg er ganske nybegynner så trenger jeg nok ikke de aller dyreste. Har dere noen tips om hvilke sko som er gode til både lange dagsturer og helgeturer, men som ikke veier altfor mye? 

Anonymkode: b3e16...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad i skoene fra Viking, men anbefaler deg å gå i et par sportsbutikker og finne noen føles behagelig på din fot. 

Anonymkode: 632e9...bf3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Crispi sine jaktstøvler i 14 år, beste skoene jeg har hatt! Brukt i fjell og ved vanlige turer med hunden (typisk vått vestlandsvær). 
Var på tide å bytte dem ut, men likte ikke sålen på Crispi sin nye jaktstøvler, så prøvte Crispi Bessegen fjellsko- og elsker disse!
De koster en del, men min erfaring er at du da har sko til både hverdagstur og mer krevende turer. (ser de er på tilbud akkurat nå).

NB:
Kan være lurt som bruker over skriver; gå og prøv sko så du finner noen som passer deg og din fot.

Endret av Elfy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker fjellstøvler fra Salomon. Men det er jo fordi de sitter så godt på min fot. 

Vil også anbefale å gå i en butikk eller tre, og prøve sko. 

Salomon har forresten butikk på Outlet senteret på Vestby, dersom du befinner deg ikke altfor langt unna. 
Da kan du spare en del dersom de passer din fot også. 

Det viktigste med en fjellstøvel er jo at den er god å gå i, og vanntett, og helst litt pustende, så det ikke blir for svett.  

Jeg har dårlige ankler, og er avhengig av høye fjellstøvler som dekker ankelen. Men det finnes jo også lave sko, om det er riktigere for deg. 

Jeg har prøvd en del billige sko da jeg brått måtte kjøpe nye under en ferie for flere år siden. (Og hadde begrenset budsjett til sånne uforutsette utgifter.) De billige var gjennomgående enten stive og tunge, eller lette som joggesko, og uten noe støtte rundt foten. Og selvfølgelig ikke spesielt gode å ha på seg. 
Hadde derfor flaks som fant et par ordentlige fjellstøvler fra Salomon i en tilbudshylle, som satt som støpt på min fot. Kostet da det samme, men hadde en HELT ANNEN kvalitet. (Altså sammenlignet med de aller billigste i butikkene, av typen kjedens eget merke.) Moralen er: Styr unna de billige av "ukjente" merker, og gå for noen du vet kan lage gode sko. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elfy skrev:

Jeg har hatt Crispi sine jaktstøvler i 14 år, beste skoene jeg har hatt! Brukt i fjell og ved vanlige turer med hunden (typisk vått vestlandsvær). 
Var på tide å bytte dem ut, men likte ikke sålen på Crispi sin nye jaktstøvler, så prøvte Crispi Bessegen fjellsko- og elsker disse!
De koster en del, men min erfaring er at du da har sko til både hverdagstur og mer krevende turer. (ser de er på tilbud akkurat nå).

Takk! De var jo ikke så ille i pris, og xxl har vi i byen så kanskje jeg kan prøve de. Kjøper ikke sko uten å prøve, men ønsket bare å se hvilke erfaringer andre har med forskjellige merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Susan Sto Helit skrev:

Jeg elsker fjellstøvler fra Salomon. Men det er jo fordi de sitter så godt på min fot. 

Vil også anbefale å gå i en butikk eller tre, og prøve sko. 

Salomon har forresten butikk på Outlet senteret på Vestby, dersom du befinner deg ikke altfor langt unna. 
Da kan du spare en del dersom de passer din fot også. 

Det viktigste med en fjellstøvel er jo at den er god å gå i, og vanntett, og helst litt pustende, så det ikke blir for svett.  

Jeg har dårlige ankler, og er avhengig av høye fjellstøvler som dekker ankelen. Men det finnes jo også lave sko, om det er riktigere for deg. 

Jeg har prøvd en del billige sko da jeg brått måtte kjøpe nye under en ferie for flere år siden. (Og hadde begrenset budsjett til sånne uforutsette utgifter.) De billige var gjennomgående enten stive og tunge, eller lette som joggesko, og uten noe støtte rundt foten. Og selvfølgelig ikke spesielt gode å ha på seg. 
Hadde derfor flaks som fant et par ordentlige fjellstøvler fra Salomon i en tilbudshylle, som satt som støpt på min fot. Kostet da det samme, men hadde en HELT ANNEN kvalitet. (Altså sammenlignet med de aller billigste i butikkene, av typen kjedens eget merke.) Moralen er: Styr unna de billige av "ukjente" merker, og gå for noen du vet kan lage gode sko. 

Takk for masse god info og anbefaling. Skal selvfølgelig prøve før jeg kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler sko som går over anklene. Jeg er veldig fjellvant, men har det likevel lett for å snuble litt, og da er det lurt at ankelen er beskyttet. Jeg har kjøpt meg Besseggen fra Crispi og er ekstremt fornøyd med disse. Vet at veldig mange andre også elsker disse. Hadde fjellsko i stoff fra Alfa før, men goretexen ble fort ødelagt i disse, så derfor gikk jeg for skinn denne gangen. 

Anonymkode: df268...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! De var jo ikke så ille i pris, og xxl har vi i byen så kanskje jeg kan prøve de. Kjøper ikke sko uten å prøve, men ønsket bare å se hvilke erfaringer andre har med forskjellige merker. 

Du bør absolutt prøve dem! Du kommer nok til å elske dem du også :)

Anonymkode: df268...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enda en som elsker Crispi Besseggen. Har du vurdert om du kommer unna med hikingsko? Det spørs jo hva slags grunnlag du skal gå på, men hvis det ikke er stå steinete kommer man langt med hikingsko.

En ting du bør tenke på er om du ønsker skinn eller gore-tex. Jeg begynte turlivet i fjellet med gore-tex og selv om beina var tørre så hadde ikke tærne det noe bra, siden skoen ikke tilpasset seg føttene. Det gjør derimot skinn. Husk også at når du går lenge blir føttene større og det er også greit å ha plass til varme sokker, så du bør kjøpe minst en størrelse større enn vanlig.

Anonymkode: 67c19...12c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også å prøve mange forskjellige modeller for å finne den som passer din fot best :)  Jeg for eksempel, passer ikke Salomon sine sko i det hele tatt. La Sportiva og Alfa har de som passer meg, har et par La Sportiva Stream GTX til lettere turer i fint vær, og et par Alfa Walk Queen til litt hardere fjellturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går mye i fjellet og har funnet ut at det som passer meg ikke nødvendigvis passer de andre. Jeg har tre par for egen del til ulik bruk, et par LaSportiva lave, ett par høye topptursko og ett par Crispi skinnsko. 
Skinnskoa er tyngre men mer komfortable til lange turer som for eksempel en tredagers tur i tafjordfjella osv.

Det beste rådet fikk du nok så langt av brukeren som sa du må prøve hva som kjennes godt for deg, handler du hos intersport er det 30 dagers retur ;)

Anonymkode: 86db0...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes salewa sine er best, men jeg liker ikke så stive sko. Best å prøve litt forskjellig :) Jeg bruker kun fjellsko hvis jeg skal gå langt med tung sekk, ellers synes jeg gore-tex terrengjoggesko er best til de fleste fjellturer.

Anonymkode: 84655...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på skikkelige fjellsko og tursko er at fjellsko er stivere både i sålen og rundt anklene. Det er bra hvis du går i ulendt terreng, gjerne med mye stein, og med sekk. Til å gå dagstur på grusvei og lette stier er ikke fjellsko noe særlig. Synes derfor det er greit å ha i hvert fall to alternativer. 

Jeg har Scarpa Zodiac og synes de er fantastiske fordi de er smale og sitter godt rundt foten, men føtter er forskjellige. Du må prøve og så må du kjøpe minst en str. større enn du vanligvis bruker. De skal sitte godt rundt, men du skal ha god plass til tærne og ikke skli fremover når du går nedover. Du kan lett bli lurt når du står på flatt gulv i butikken med tynne sokker og sko som ikke er hovne etter 8 timer i fjellet. 😉

Anonymkode: d460f...792

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...