AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Noen flere lærere her? Jeg blir litt oppgitt over disse koronareglene i skolen som ikke fungerer. Jeg jobber på barneskole. Elevene skal ha en meters avstand i klasserommet, men garderobene er så trange at ikke alle har plass. Der sitter de tett i tett. Ute leker de som vanlig og har mye nærkontakt. Jeg føler meg som en idiot når jeg maser på elevene om å holde seg unna hverandre i klasserommet, men ikke ellers. De skjønner det ikke selv. Vi får ikke bruke læringspartner og gruppearbeid, så undervisningen blir kjedelig. Jobb for deg selv, ikke lov å spørre noen om hjelp. Ingen aktiviteter og leker. Jeg skjønner jo at alle monner drar, men seriøst.. Når de hopper oppå hverandre i friminuttene, sitter som sild i tønne i garderoben, og enkelte som impulsivt vandrer i klasserommet, det hjelper ikke med den ene meteren da. Jeg vil ha et aktivt klasserom hvor elevene deltar. Utforsker og samarbeider. Fremme samarbeid og gruppetilhørighet med gruppeoppgaver og leker. Blir en elev smitta hos meg, blir vi alle smitta, en meter eller ikke. Har hørt at på noen andre skoler har de ikke en meter avstand i klasserommet. De sitter to og to og har gruppearbeid osv som vanlig. Hvordan er det der du jobber? Jeg syns den smitteveilederen er litt vanskelig å tolke når det gjelder akkurat det. Anonymkode: 41d48...6f2 6
Bloms Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Er ikke lærer. Men på skolen til datteren min trenger de ikke holde avstand til klassen/gruppen sin. De er to klasser. Er litt usikker på om de må holde en meter til den andre klassen, men sånn som jeg har skjønt gjør de nok ikke det i friminuttene. Kanskje kun når de er inne 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Samme problemstilling i BHG. Ingen avstandsregler i det hele tatt og ansatte kan jo ikke ha avstand til barna. Så alt er som ellers i BHG. Vasker henda oftere bare Anonymkode: 80a96...9a1 4
Prelunia Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Hvis din skole er på gult nivå trenger de ikke holde meteren innad i kohorten(klassen). Men hjelper ikke at elevene må holde seg til sin kohort når jeg som lærer får vikartimer i andre klasser og inspeksjon i andre områder enn min klasse er.. Vi vasker MYE likevel blir det mye sykdom innad i personalet når reglene er så strenge på å bli hjemme- med grunn selvfølgelig. Uansett så blir det mye ekstraarbeid og vikartimer på oss som er igjen, fordi det ikke blir satt inn ekstra folk. All tiden min som er satt opp til oppfølging av elever, være tolærer osv. Blir spist opp. Likevel er det forventet at jeg skal følge opp alle like bra OG lage opplegg til elever som er hjemme med lett forkjølelse. Det som frustrerer meg mest. 2
stan Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Reglene er utformet slik for at skolene skal kunne drives omtrent som normalt. Ideen er å begrense smitte, ikke å gjøre det umulig for smitte å spre seg. Men kommer smitten blir det fort flere titalls som må i karantene. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Slik jeg skjønner det trenger ikke elevene i samme kohort å ha en meters avstand mellom hverandre, og på gult nivå regnes en hel klasse som en kohort. Som stan sier, fører dette til at relativt mange må i karantene dersom noen smittes. Se f.eks. til Fredrikstad/Sarpsborg, der minst en hel skole er i karantene, pluss at mange skoler har flere hele klassetrinn i karantene. Anonymkode: b7974...3c1 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 En meter i klasserommet , får kun være med klasen i friminutt på fast sted, samme sted som de møter opp på morningen . Høres ut som dere ikke har gode nok rutiner Anonymkode: f3834...87e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En meter i klasserommet , får kun være med klasen i friminutt på fast sted, samme sted som de møter opp på morningen . Høres ut som dere ikke har gode nok rutiner Anonymkode: f3834...87e Samme opplegg her også. Anonymkode: 41016...de5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 Vi har også gult nivå, men egentlig motsatt av dere – ikke avstandsregler innad i klasserommet, men 1 meter utenfor klasserommet (for da møter de jo andre klasser). Men dette er vgs, så kanskje mer naturlig å forvente at de skal klare å overholde avstandsreglene i friminutt – ikke at de gjør det, altså ... Ellers er det vasking av pulter på slutten av dagen, ved bytte av klasserom og vasking av kateter ved bytte av lærer. Men jeg holder ikke en meters avstand når jeg skal hjelpe elever i klasserommet, altså. Jeg synes det per nå funker helt ok, men tror jo at dere på lavere trinn har andre og flere utfordringer enn oss i vgs. Må innrømme at jeg også til dels legger opp undervisningen slik at det skal være lett å tilpasse til hjemmeundervisningsopplegg (igjen – det er nok lettere på vgs), og hjemmeundervisningsoppleggene blir selvfølgelig ikke like gode som de på skolen. Det synes jeg heller ikke man kan forvente. Anonymkode: 527f9...a00 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 Det er ikke regel om 1m avstand innad i kohorten (hele klassen). Rart at du som lærer ikke vet dette. Anonymkode: 558b7...175 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 Smittevernreglene er ikke til å følge i praksis, som mange andre regler produsert direkte fra skrivepulten av overivrige byråkrater. Det hele er blitt en parodi. Vask hender og hold nødvendig avstand når det er mulig, ikke host og nys på andre. Disse reglene er alt vi behøver. Og eneste gjennomførbare. Anonymkode: 323d7...82e 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 trodde meterregelen i skolen var opphevet for lenge siden? Anonymkode: 86634...203 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 Jeg jobber på videregående og elevene driter fullstendig i korona og avstand. Både på skolen og utenfor. Sånn er det med de unge, lite å få gjort med. Anonymkode: 4d926...c5c 1
KvinneguidenBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen flere lærere her? Jeg blir litt oppgitt over disse koronareglene i skolen som ikke fungerer. Jeg jobber på barneskole. Elevene skal ha en meters avstand i klasserommet, men garderobene er så trange at ikke alle har plass. Der sitter de tett i tett. Ute leker de som vanlig og har mye nærkontakt. Jeg føler meg som en idiot når jeg maser på elevene om å holde seg unna hverandre i klasserommet, men ikke ellers. De skjønner det ikke selv. Vi får ikke bruke læringspartner og gruppearbeid, så undervisningen blir kjedelig. Jobb for deg selv, ikke lov å spørre noen om hjelp. Ingen aktiviteter og leker. Jeg skjønner jo at alle monner drar, men seriøst.. Når de hopper oppå hverandre i friminuttene, sitter som sild i tønne i garderoben, og enkelte som impulsivt vandrer i klasserommet, det hjelper ikke med den ene meteren da. Jeg vil ha et aktivt klasserom hvor elevene deltar. Utforsker og samarbeider. Fremme samarbeid og gruppetilhørighet med gruppeoppgaver og leker. Blir en elev smitta hos meg, blir vi alle smitta, en meter eller ikke. Har hørt at på noen andre skoler har de ikke en meter avstand i klasserommet. De sitter to og to og har gruppearbeid osv som vanlig. Hvordan er det der du jobber? Jeg syns den smitteveilederen er litt vanskelig å tolke når det gjelder akkurat det. Anonymkode: 41d48...6f2 I alle dager. Det høres ut som rødt nivå, vi er da på gult! 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke regel om 1m avstand innad i kohorten (hele klassen). Rart at du som lærer ikke vet dette. Anonymkode: 558b7...175 Det er beskjed fra ledelsen. TS Anonymkode: 41d48...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 Hos oss har de så store klasser at 1 meter avstand inne i klasserommet er umulig, så de sitter to og to tett sammen. Og så er jo skolene på gult nivå også, så 1 meters avstand gjelder ikke innad i kohorten/ klassen. Anonymkode: db234...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #17 Skrevet 7. september 2020 Er vel ikke umulig. INGEN på vår skole eller bh har blitt smittet. Så det er tydeligvis ikke veeeldig smittsomt. Anonymkode: 2ca67...7eb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En meter i klasserommet , får kun være med klasen i friminutt på fast sted, samme sted som de møter opp på morningen . Høres ut som dere ikke har gode nok rutiner Anonymkode: f3834...87e Sånn er det på skolen her også. Enig i at det høres ut som om rutinene på TS sin skole ikke er gode nok, eller at TS ikke har skjønt hensikten med tiltakene? Anonymkode: d7f12...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #19 Skrevet 7. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel ikke umulig. INGEN på vår skole eller bh har blitt smittet. Så det er tydeligvis ikke veeeldig smittsomt. Anonymkode: 2ca67...7eb Ehm. Du tar jo helt feil. Ikke registrert smittet. Mange mange barn har hatt korona. Uten særlig symptomer. Mørketall der er store. Anonymkode: 30eb0...e91
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 På skolen der mine barn går, er det gul kode. (Barneskole.) I klasserommet sitter de i grupper på 4stk. Ute er de delt i kohorter på alderstrinn. Disse kan leke som vanlig men ikke klemming osv . Der de møter noen fra andre klassetrinn er det 1 m avstand. Anonymkode: fe42d...310
Anbefalte innlegg