Gjest Gjest Skrevet 19. september 2002 #1 Skrevet 19. september 2002 Hei til alle, både de med nye og gamle bryst! Ja, jeg er mor til en jente på 16 år, som skal ha en brystforstørrelse. Jeg har en del spørsmål i den forbindelse som jeg håper å få svar på her som det er flere som kan uttale seg av erfaring. Jeg vil først forklare litt om hennes situasjon. Hun er en herlig jente som har måttet være kjempetøff gjennom store deler av sitt liv. Hun er en helt normal, frisk jente, men er kort av vekst 143 cm/36 kg. Hun blir heller ikke høyere, det vet vi, ettersom hun ble henvist til en spesialist ved Haukeland sykehus, som hun har blitt undersøkt av på kryss og tvers flere ganger. Vet ikke hvor mange prøver hun har tatt, men det er maaaange. Hun har alltid hatt nok av veksthormoner og kom i puberteten tidligere enn gjennomsnitt. Kroppen hennes er helt perfekt proposjonert, dvs. hun har helt normal lengde på overkropp/underkropp (altså ikke dverg). Hun er en flott jente som har måttet tåle å høre mye ang. høyden (spesielt fra voksne tankeløse) opp gjennom årene. Fikk nettopp løvemat på flyet av flyvertinnen, da vi skulle til Haukeland for undersøkelse. Legen hennes holdt på å dette av stolen da han hørte dette. Ansiktet hennes viser tydelig at hun er 16 år, så det er bare å bruke hodet og kanskje øynene. Hun har i alle år hatt mange venner og kjærester, så hun har ingen problemer med å bli akseptert og respektert som den hun er. Hennes fastlege henviste henne igjen til spesialist ved Haukeland, som jo fant ut at hun ikke har antydning til bryst. Det vil hun heller ikke få. Det ble tatt ultralyd som viste at hun har litt brystkjertler, og hun har kjønnshormoner. Det eneste som kan gjøres, er et kirurgisk inngrep. Dette vil bli dekket av staten, da det er av helsemessige årsaker og ikke av kosmetisk art. Hun vil også bli prioritert, slipper å stå i kø. Det vil bli gjort ved sykehuset og vi kunne selv velge om vi ville gjøre det ved Haukeland, eller ved sykehuset som vi tilhører. Det var visstnok veldig dyktige kirurger begge steder. Det jeg nå lurer på er hvordan dette vil oppleves for en 16 år gammel jente. Jeg trodde egentlig ikke dette ble gjort på så unge jenter, men det er visstnok opp til kirurgen å vurdere dette. Det er klart at det er litt av en belastning for henne å skulle være så lav og i tillegg være helt flat. Det er måte på å skulle være tøff. Legene vi har pratet med var ganske fortvilet på hennes vegne, ettersom det er ekstra vanskelig å være unormalt lav og flat i forhold til å være av normal størrelse og flat. Alle kan se at en er voksen når en har normal høyde, selv om man er flat. Hun opplever å bli tatt for å være barn, men er 16 år inni seg. Kanskje noen kunne svare meg på hvordan en blir påvirket psykisk av en slik operasjon. Hun har det tøfft psykisk nå, p.g.a. dette. Hun ønsker ikke å få store bryster, bare å være normal. Dette vil hun gjøre for seg selv og sin kropp, og ikke for å bli respektert/akseptert av andre, for det er hun allerede. Hun vil gjerne gjøre det fortest mulig, for hun ønsker ikke å ødelegge flere år av sin ungdomstid ved å være misfornøyd med seg selv. Vi, som foreldre, ønsker å gjøre det som er best for henne og støtter henne uansett. Jeg er kjempeglad for at dette blir tatt opp i andre innlegg på dette forumet og for at noen er villige til å dele sine erfaringer når det gjelder dette. Må si at jeg ikke helt forstår hvorfor enkelte lar seg provosere av dette som jo er en sak som det er opp til hver enkelt å vurdere hva som er best for en selv. Det er jo ingen som kan sette seg inn i andres situasjon og kjenne på deres følelser og tanker. Skulle likt å visst hvilken størrelse de selv har på puppene, de som kritiserer deres valg. Har forstått såpass at dere har hatt behov for å få pupper, noe dere hittil ikke har hatt og at dere ikke gjør dette for å se ut som en "play-girl". Jeg, som av natur har store pupper, har ingen problemer med å respektere eller forstå at det nok kan være vanskelig å være "flat", selv om jeg ikke selv har opplevd hvordan det er. Jeg synes faktisk også at dersom noen er misfornøyd med sine pupper av en eller annen grunn, bør de selv få bestemme om de vil bruke sine egne penger og gjøre noe med dette, UTEN AT EN SKAL KRITISERE DERES PERSONLIGHET AV DEN GRUNN. Det minner litt for mye om "se hva jeg har, det har ikke du!!!!", eller "jeg tør ikke, så da skal ikke du få, heller", "jeg har ikke råd, da får ikke du heller", o.s.v. Hva kan anbefales: Over eller under brystmuskelen? Silikon eller saltvann? Kan virkelig huden strekkes så mye at det er plass til innlegget når en er helt flat? Noen som syntes det var myyyye verre enn de var forberedt på? Hvordan holde dette hemmelig overfor venner og bekjente? Aldersgrense? Håper noen kan hjelpe oss til å se hva som er best! Hilsen hønemor!!! :blunke:
Gjest Kinga Skrevet 19. september 2002 #2 Skrevet 19. september 2002 Jeg er forundret over at du ikke har fått svar på flere av spørsmålene du stiller her mens du/dere har vært i kontakt med leger som har undersøkt og vurdert datteren din, og kirurg som skal utføre inngrepet. Dette er slikt du har krav på å få informasjon om, og som vil være en selvsagt del av helsepersonellets oppgave å opplyse dere om. Vibeke
Usikker Skrevet 19. september 2002 #3 Skrevet 19. september 2002 Jeg er vanligvis imot brystforstørrelses-operasjoner på så unge jenter, men i dette tilfellet vil jeg si: LYKKE TIL! 8) Jeg har ingen svar på spørsmålene dine. Måtte bare ønske lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2002 #4 Skrevet 19. september 2002 Vi har enda ikke vært hos kirurg, og jeg er redd for at det vil gå litt vel fort når vi først kommer dit. Vil gjerne vite mer om dette før vi kommer dit. Legene mener det er en selvfølge at hun blir vurdert av kirurg, ettersom hun selv ønsker å gjøre dette. Vi foreldre vil ikke hindre henne i det, men vil gjerne råde henne til det som er best mulig. Det er jo vi foreldre som bestemmer til syvende og sist, ettersom hun er under 18 år. Jeg er vel ute etter opplysninger som kan gi meg mulighet til å få vurdert dette best mulig. Etter det legen sa, ville vi komme til rimelig raskt. Jeg ser det som vanskelig å si at til vår datter at hun ikke får lov til å gjøre dette dersom vi kommer til kirurgen og han sier at det er ok. Vi har derfor valgt å forsøke å få mer opplysninger om dette nå i forkant. Hilsen hønemor! :blunke:
Madison Skrevet 19. september 2002 #5 Skrevet 19. september 2002 Skjønner godt at hun/dere vurderer silikon i dette tilfellet, ser ingen problemer med det. De fleste jenter ønsker seg jo pupper, og når man ikke har antydning av naturlige årsaker burde ingen se negativt på det. Selv om hun er bare 16. Har ikke noe svar på spm dine dessverre. Men kjenner 2 med saltvannsinnlegg og det ser helt naturlig ut. Men medisinsk vet jeg ikke. Lykke til til jenta di da:)
Gjest Kinga Skrevet 19. september 2002 #6 Skrevet 19. september 2002 Dere må kunne snakke med leger eller kirurgen på forhånd om dette her! Det er uholdbart om dere som "uvitende" (ikke ta uttrykket ille opp) skal måtte velge og ta avgjørelser dere overhode ikke har kunnskaper om, eller baserer disse på tilfeldige meninger og synseres uttalelser på nettet. Oppsøk fagpersonale og krev informasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2002 #7 Skrevet 19. september 2002 Hei Madison! Vet du hvorfor de valgte saltvannsproteser? Det høres i grunnen tryggere ut en silikon. En hører stort sett bare om silikonproteser. Dersom saltvann gir samme resultat, burde vel det være det tryggeste.
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2002 #8 Skrevet 19. september 2002 Hei Vibeke! Takk for fornuftige svar! Jeg er enig i at vi ikke kan ta en avgjørelse før vi vet mer og har pratet med fagfolk, men vi ønsker å høre bl.a. hvordan dette oppleves psykisk fra noen som selv har gjort dette. Leger har så forskjellige oppfatninger, alt etter hvem en treffer på. Jeg føler nesten at fastlegen ikke kunne få henvist henne fort nok videre for å få dette gjort. Han vil jo bare hjelpe, selvfølgelig, men jeg er ganske redd for hva dette kan gjøre med henne psykisk. Hun ble 16 år for 2 uker siden, så hun er jo ung, men samtidig er hun fornuftig for alderen. Det er vel derfor de mener hun antakelig er klar for dette. Jeg skal nok ta en god prat med fagfolk også. Hilsen hønemor!
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2002 #9 Skrevet 19. september 2002 Hei.. jeg har heller ikke "peiling" på dette,men jeg skla ta oprasjonen selv om 1 års tid.. jeg har brukt veldig mye tid her på nettet og lest om folks erfaring,så jeg anbefaler dere og lese rundt forbi-også mye og lese her på kvinneguiden. elles har jeg sendt mailer til forskjellige klinikker også - og fått svar på det jeg har lurt på.. Jeg trodde det va sånn at silikon var mer naturtro enn saltvann..at du kan kjenne protesene m saltvann?? oki.. ønsker dere i hvert fall lykke til og håper du får de svar du trenger og faktisk har krav på
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2002 #10 Skrevet 19. september 2002 Hei, og takk for gode tips. Jeg har nettopp begynt å søke her på nettet etter informasjon, ettersom situasjonen er nokså ny for oss. Jeg håper å finne noen som forteller litt om hvordan det virker inn psykisk etter at de har blitt operert. Lurer også veldig på dette med alder og hvordan det evt. virker inn på psyken. Kan jeg spørre om du vet noe om det? TUUUUUUSEN TAKK for alle gode svar og all omtanken, virkelig fine folk her på denne siden!!!!! -hønemor
Gjest aristo Skrevet 20. september 2002 #11 Skrevet 20. september 2002 Hei "Hønemor" Jeg skjønner godt at situasjonen er problematisk for både dere og datten deres og det finnes vel ingen vei utenom oprasjon hvis det er helt utelukket at hun noensinne vil kunne utvikle bryst. Først til spørsmålene dine: Over eller under muskelen:Protesene blir oftest lagt over muskelen her til lands, men dette er en vurdering som kirurgen må gjøre etter å ha sett pasienten. I tilfeller der det overhodet ikke fins brystvev kan jeg tenke meg at det er mer aktuelt å legge protesen under muskelen for å få et mest mulig naturlig resultat. Silikon eller salt: Silikon har absolutt de beste egenskapene. Brystene blir mykere og du unngår "klukkelyder". Du unngår ikke silikon fullstendig ved å velge saltvannsproteser fordi saltvannsprotesene er omsluttet av silikon. Kan huden strekkes såpass mye: Ja, dette er ikke noe problem. Huden er svært elastisk. Verre enn forventet: Tja, her fins det vel ulike oppfatninger. Det innebærer selvsagt endel smerte, men det er vanskelig å gi andre en oppfatning av "hvor mye." Jeg vil si at det er til å leve med, men vondt i starten er det definitivt. Hvordan holde det hemmelig: Den er litt vrien. Hvis hun den ene dagen er helt flat og den neste har pupper så vil vel folk reagere. Kanskje hun kan begynne å bruke BH med fyll som hun gradvis øker innholdet i. (Hvis hun ikke dusjer på skolen) Hva med å evt. gjøre inngrepet i sommerferien? Alder: De fleste opererer med aldersgrense på 17-18 år, men dette er vel et veldig spesielt tilfelle. Der eskal vel ikke gjøre det privat? Tilslutt vil jeg anbefale deg å søke på "plastisk kirurgi" her på nettet. Du vil da få opp en rekke internettadresser til ulike klinikker. Diss ehar ofte fine informative sider med mye informasjon om inngrepet + bilder. Ønsker dere lykke til!
Gjest aristo Skrevet 20. september 2002 #12 Skrevet 20. september 2002 Et lite P.S til svaret mitt: Doktoronline.no har et eget forum der en plastisk kirurg svarer på alle typer spørsmål knyttet til denne type inngrep. Forumet heter plastisk kirurgi. Ta i tillegg gjerne en titt på www.implantinfo.com. Mye bra info!
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2002 #14 Skrevet 21. september 2002 Hei igjen.. Jeg vet ikke så mye om den psykiske delen.. men alle de som har gjort inngrepet angrer ikke,og det med smerte delen-folk sier det er som og ha melkespreng.. og de fleste som jeg har lest om tar bare smertestillende 2 dager, det syns jo jeg selv virker supert! Regner med dette er noe hun virkelig vil selv og som du har skrevet er hun en sterk person med godt nettverk - mye informasjon om temaet og lese om tilbakemeld. om de som har gjort det vil jeg tro vil hjelpe for og takle situvasjonen psykisk. Jeg skal som sagt gjør det selv-men jeg er en veldig åpen person om dette,de fleste jeg kjenner vet at dette er veldig aktuelt for meg, og jeg syns det er en go følelse at de vet.. men som noen ehr skrev - kan hun jo bruke bh m gel innlegg i begynnelsen så folk ikke "legger" merke til når hun har fått silikon.. ønsker dere alt godt. *maria*
Madison Skrevet 22. september 2002 #15 Skrevet 22. september 2002 En gel-bh i overgangen var en god ide` Vet dessverre ikke hvorfor de valgte saltvann(dette er mor og datter*s*) Men om jeg treffer de i nærmeste framtid kan jeg jo spørre. Men om det er BEDRE enn silikon vet jeg ikke. Ikke så sikker på om de vet det heller. Legen vet dette:) Så forresten et program om plastisk kirurgi på tvn her om dagen , ei jente som hadde saltvannproteser(ganske store), ble skikkelig dårlig da den ene begynte å lekke. Hun tok silikon etter dette. Så igjen, spør en lege hva HAN/HUN anbefaler. Masse lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2002 #16 Skrevet 23. september 2002 Hei, og tuuuuusen takk for oppklarende svar! Aristo, kjempefint med all den informasjonen, ja, jeg skal søke over alt på nettet. Gode tips. Har vært bortreist en tid, men nå har jeg mulighet til å undersøke mer. Det høres ikke særlig kjekt ut å gå rundt med "klukke-lyder" resten av livet, så det var et greit tips. Hun er også innstilt på at det er sterke smerter, jeg forstår selvfølgelig at det er vanskelig å beskrive graden av disse, men forstår at det er til å leve med. Hun dusjer ikke på skolen, så vi vil forsøke å finne bh som kan fylles i. Det som er problemet er at det er ingen gel-bh som passer henne, ettersom hun er veldig smal oventil. Hva kan hun evt. fylle gel-bhen med? Takk *maria*, og lykke til til deg også. Ja, hun har de nærmeste rundt seg som vil støtte og en god venninde som hun har pratet med. Hun er i en alder hvor det er vanskelig å si dette til for mange, det går på selvfølelsen hennes. Det er kjempeflott gjort av deg at du er så åpen om dette. Tror nok også det er det beste i slike tilfeller. Madison, takk for opplysningen. En hører stort sett om silikon som lekker ut i kroppen, så det var greit å få en annen versjon. Vi synes det er fint at vi ikke er helt "blanke" når vi skal prate med fagfolkene om dette, men har hørt fra personer som selv har opplevd dette. Tusen takk for alle opplysninger - hønemor!
Gjest *julia* Skrevet 23. september 2002 #17 Skrevet 23. september 2002 En venninne av meg som er nokså flatbrystet fyller ut vanlige push up bh`er med ammeinnlegg i papir! Gjerne flere oppi hverandre. Det ser faktisk helt greitt ut! De har flere typer på Hennes i små størrelser (70A). Ellers finnes det også geleputer å få kjøpt som kan puttes i bhèn. De er dyre, men kjempebra.
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2002 #18 Skrevet 23. september 2002 Hei Julia! Vet du hvor en får kjøpt gele-puter. Har bare hørt om silikon-innlegg som selges via Helsehuset o.l. De koster ca. 3000 kroner stk. Vi prøver igjen på Hennes og Mauritz for å se etter BH. Takk for svar, hilsen hønemor!
Gjest *Julia* Skrevet 24. september 2002 #19 Skrevet 24. september 2002 Velassorterte spesialforretninger for undertøy har eller kan helt sikkert skaffe disse putene som finnes i tre forskjellige størrelser. De koster rundt 600 kr. Lykke til!
Nøtteliten Skrevet 24. september 2002 #20 Skrevet 24. september 2002 De selger faktisk sånne innlegg på ellos.. Kosta ikke mer enn ca 200. Jeg har tatt silikon, og er veldig fornøyd. Det ser helt naturlig ut, typen min trodde ikke på meg før han fikk se arret. Men det er jo selvfølgelig helt individuelt hvordan resultatene blir. Så lenge innlegget ikke blir for stort ser det stort sett naturlig ut. Kirurgen min sverget til silikon, og jeg stoler på han. Resultatet blir mest naturlig med silikon. Jeg råder til å ta kontakt med en klinikk og be om å få tilsent info før dere bestiller time til konsultasjon. Når du er til konsultasjon har dere ca en time til rådighet og kan spørre om alt dere lurer på. Når det gjelder smerter syntes ikke JEG at det var så ille, merket ingen ting under operasonen og et par timer etter at jeg kom hjem merket jeg at det begynte å sprenge. Da tok jeg en pinex forte som jeg fikk resept på og det hjalp. Et par dager senere satt jeg på kafe med en venninne.. Men det er jo også veldig induviduelt da. Jeg ønsker dere lykke til og håper dere tar det valget som er mest fornuftig for henne. Klemmer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå