AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Er adjunkt m/opprykk (lærer) og jobber i grunnskolen (1-7 trinn). Kjente allerede under studiene (i praksis) at dette nok ikke var det helt store, men tenkte det ville bedre seg så fort jeg kom ut i jobb og fikk egen klasse. Har jobbet i fem år nå og føler veldig på at jeg har valgt helt feil yrkesvei. Jeg vet jeg er god i jobben min, elevene liker meg, jeg har god fagkombinasjon, har fått en del meransvar på arbeidsplassen. Det er ikke der det ligger. Men jeg kjenner så på at jeg ikke kan fortsette med dette resten av livet. Jeg bruker hele søndagen på å grue meg til ny arbeidsuke. Det går utover psyken min og partneren min. Jeg bruker mye tid på å skrive rapporter, møter med foreldre og andre instanser, møter på trinn/tvers av trinn osv. Får sjelden tid til å lage gode, varierte undervisningsopplegg. Det kommer liksom bakerst i rekka. Jeg opplever at enkelte foreldre har ekstremt store krav, mens andre foreldre tenker at de ikke har noe ansvar selv for barnet og dets skolegang. Opplever foreldre hvor deres barn har aldri gjort noe galt. Blir kontaktet på privattelefon på alle mulige tider av døgnet, til og med i helger. Unngår selvsagt å svare, men føler det er så liten respekt for min fritid. Og jeg har alltid jobben svirrende i bakhodet, med alt jeg ikke har gjort men som burde vært gjort = konstant dårlig samvittighet. Målet mitt med dette innlegget var vel å høre om noen andre lærere har skiftet arbeidsplass/yrke? Og hvordan dere da gikk fram? Noen som har tatt annen utdanning hvor lærerutdanningen også kan inkorporeres? Jeg ønsker generelt ikke å jobbe med barn og foreldre. Helst ikke i utdanningssektoren i det hele tatt. Anonymkode: da359...52b 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Bli lærer på universitet eller høgskole? Anonymkode: a421a...2e6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 Jeg er ikke lærer, men har en utdanning innen helse. Er derfor litt utenfor tema, men har allikevel litt erfaring: Jeg har akkurat begynt på en ny utdanning og det er det beste jeg har gjort! jeg brukte hele helgen til å grue meg for neste jobbuke, var konstant stressa og det gikk til slutt utover både psyken min og forholdet til kjæresten. Innså etterhvert at jeg måtte endre noe. Etter bare 4 uker på skolebenken er verden en helt annen. Livet føles helt herlig, jeg elsker å lære nye ting, har mer tid og passer bedre på meg selv og min egen psyke. Det var et litt vanskelig valg å ta, men omskolering var riktig for meg! Anonymkode: a2604...f02 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Bli lærer på universitet eller høgskole? Anonymkode: a421a...2e6 Da må man ha doktorgrad, iallfall på universitetet Anonymkode: ca18e...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 Begynte å lure litt på om det var jeg som hadde skrevet det innlegget, men jeg er på akkurat samme sted som deg. Jeg lurer også veldig på det samme. Anonymkode: f3845...954 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da må man ha doktorgrad, iallfall på universitetet Anonymkode: ca18e...5f9 Nei, universitetslektorer har vanligvis mastergrad. Anonymkode: ca689...e59 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Vi er flere som kjenner på det. Dessverre har jeg ikke råd til å studere noe helt annet. Så kjenner jeg sitter fast litt. Dere som har byttet vei og startet på studier, hva har dere gått fra og byttet til? har du ts mulighet til å ta nye studier hadde jeg ikke nølt en gang Anonymkode: 97659...d22 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Jeg jobber som lektor i videregående skole, og har begynt å leke med tanken om å heller søke ph.d.stipend innenfor det jeg skrev master om. Jeg har tre små barn, og kjenner at jeg blir matt av å måtte oppdra 16åringer på jobb. Jeg elsker egentlig jobben min, men en større og større andel elever hvert år er slike sutrekopper som jeg knapt tillater min 8åring å være. Jeg gidder ikke mer å få kommentar om advokatfar når eleven får toer på prøven, eller klager om at pensum er for vanskelig når eleven ikke en gang har åpnet boka og prøvd på egenhånd ett min, eller elever som erter hverandre på en så barnslig måte at jeg vil bare filleriste dem. Egentlig elsker jeg jobben min. Men så er det sånne jyplinger innimellom som jeg har lyst til å sende til sjøs ett par år slik at de kan vokse opp. Anonymkode: 3b1c9...e1e 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 Mulighet til å bevege deg over til vgs? Jeg jobber på vgs og har nesten aldri med foreldre å gjøre Bruker nesten all min tid på undervisning, for- og etterarbeid! Anonymkode: d784f...b96 1
iansak Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 Jepp. Jobbet 10-15 år som lærer på barneskole. Tok en Bachelor i noe helt annet og kunne ikke trivdes bedre i «ny jobben»(3 år har jeg jobbet nå.) 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Skrevet 6. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er flere som kjenner på det. Dessverre har jeg ikke råd til å studere noe helt annet. Så kjenner jeg sitter fast litt. Dere som har byttet vei og startet på studier, hva har dere gått fra og byttet til? har du ts mulighet til å ta nye studier hadde jeg ikke nølt en gang Anonymkode: 97659...d22 Bioingeniør -> IT Anonymkode: a2604...f02
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #12 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bli lærer på universitet eller høgskole? Anonymkode: a421a...2e6 Det får TS ikke som adjunkt med opprykk. Glem det. Anonymkode: f0d05...214 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #13 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, universitetslektorer har vanligvis mastergrad. Anonymkode: ca689...e59 Men nå til dags vil du som regel ikke få jobb på universitet/høgskole med kun master (som TS ikke engang har). Anonymkode: f0d05...214 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #14 Skrevet 6. september 2020 Følger denne👍 Hilsen en annen adjunkt som enda ikke har turt å ta steget ut av læreryrket. Anonymkode: 25b06...112 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 Jeg var sykepleier og kjente på de følelsene. Jobbet bare i to år før jeg var helt utbrent og måtte gjøre noe annet. Begynte med juss i stedet, og nå har jeg jobbet som jurist i fire år og jeg er så glad jeg byttet. På søndager gleder jeg meg faktisk til å dra på jobb! Vet du ville høre fra andre lærere, men ville bare si at det kan være verdt å bare bytte til noe helt annet hvis du ønsker deg ut av sektoren. Jeg hadde aldri blitt lykkelig ved å jobbe med helse. Jeg måtte helt bort fra det. Anonymkode: 3a5ca...744 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 Hva med voksenopplæringen? Flyktninger? Anonymkode: a06b5...140 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #17 Skrevet 7. september 2020 På 6.9.2020 den 21.50, AnonymBruker skrev: Bli lærer på universitet eller høgskole? Anonymkode: a421a...2e6 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Da må man ha doktorgrad, iallfall på universitetet Anonymkode: ca18e...5f9 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, universitetslektorer har vanligvis mastergrad. Anonymkode: ca689...e59 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå til dags vil du som regel ikke få jobb på universitet/høgskole med kun master (som TS ikke engang har). Anonymkode: f0d05...214 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med voksenopplæringen? Flyktninger? Anonymkode: a06b5...140 Takk for svar! Men tanken på å ta en master innen feltet «mitt» (ped, norsk, engelsk) kunne rett og slett ikke fristet mindre nå. Har alt studert fem år. Orker ikke tanken på å studere enda mer innen adjunkt/lektor osv. Må bli en helt annen retning om det skal friste med videre studier 😶 Undervisning generelt er noe jeg helst vil holde meg unna, kjenner jeg. Frister generelt ikke å studere mer, men har jo skjønt at jeg ikke har så mange andre valg... Anonymkode: da359...52b 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynte å lure litt på om det var jeg som hadde skrevet det innlegget, men jeg er på akkurat samme sted som deg. Jeg lurer også veldig på det samme. Anonymkode: f3845...954 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er flere som kjenner på det. Dessverre har jeg ikke råd til å studere noe helt annet. Så kjenner jeg sitter fast litt. Dere som har byttet vei og startet på studier, hva har dere gått fra og byttet til? har du ts mulighet til å ta nye studier hadde jeg ikke nølt en gang Anonymkode: 97659...d22 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Følger denne👍 Hilsen en annen adjunkt som enda ikke har turt å ta steget ut av læreryrket. Anonymkode: 25b06...112 Så leit vi er flere som angrer på yrkesvalg her. Samtidig godt å ikke være alene om det. Dere får si ifra om dere finner ut av noe lurt! Akkurat nå vurderer jeg nettstudier ved siden av 100% jobb. Da har jeg i hvert fall sjans til å en gang komme meg over i noe annet. Anonymkode: da359...52b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #19 Skrevet 7. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som lektor i videregående skole, og har begynt å leke med tanken om å heller søke ph.d.stipend innenfor det jeg skrev master om. Jeg har tre små barn, og kjenner at jeg blir matt av å måtte oppdra 16åringer på jobb. Jeg elsker egentlig jobben min, men en større og større andel elever hvert år er slike sutrekopper som jeg knapt tillater min 8åring å være. Jeg gidder ikke mer å få kommentar om advokatfar når eleven får toer på prøven, eller klager om at pensum er for vanskelig når eleven ikke en gang har åpnet boka og prøvd på egenhånd ett min, eller elever som erter hverandre på en så barnslig måte at jeg vil bare filleriste dem. Egentlig elsker jeg jobben min. Men så er det sånne jyplinger innimellom som jeg har lyst til å sende til sjøs ett par år slik at de kan vokse opp. Anonymkode: 3b1c9...e1e Jeg er renholder på en vidergående skole og er lei av å rydde og plukke søppel etter 16-18 åringer 🤣 Trodde at de hadde lært seg det nå Anonymkode: 14941...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 23 timer siden, iansak skrev: Jepp. Jobbet 10-15 år som lærer på barneskole. Tok en Bachelor i noe helt annet og kunne ikke trivdes bedre i «ny jobben»(3 år har jeg jobbet nå.) Spennende! Hva tok du ny bachelor i? Var du på forhånd motivert for å studere noe helt nytt? Føler jeg begynner å bli for gammel til nye studier 😶 Anonymkode: da359...52b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå